darkness| Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Jeg fatter ikke hvordan man kan presse seg så mye hvis man er i så dårlig form. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Enkelte har ikke/klarer å fjerne den mentale blokaden med at 'nå går det ikke mer' det er noe du kan lære, det er ikke spesielt kult å lære det. Men det er fint mulig for noen. Endret 9. september 2014 av Priim Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Begynner dere mark fra gulvet?Finnes det noen annen måte? 1 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Begynner dere mark fra gulvet?Finnes det noen annen måte? Starte fra stativ? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Begynner dere mark fra gulvet? Markløft = deadlift = dead lift. Dvs. at stanga skal ligge død mellom kvar repetisjon og ikkje sprette. I sumo er det jo hoften som driver hele løftet? Så absolutt, men vinkelen på ryggen bør ikke endre seg før lockout. Selvfølgelig vanskelig å utføre 100% i praksis. Det er mitt fokus under løftet, i alle fall i starten. Unngå at ryggen bøyer seg framover når vekta skal opp. Ryggen er så absolutt med å drive løftet. Hadde den ikkje vore det så ville du endt opp med rumpa i været. I starten held ryggen seg noko lunde stabil, og etterkvart er den med på å løfte opp mot toppen. Endret 9. september 2014 av Zeph Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 CAN (28) VAR DØDEN NÆR ETTER KNALLHARD TRENINGSØKTSvakt menneske. Ellers så drakk og spiste han ikke nok... Ellers så er bare crossfit galskap. Jeg tror ikke du hadde klart deg gjennom en økt engang Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Føler meg ganske sikker på at jeg har gjennomført mer ekstreme ting en crossfit. For å være helt ærlig har jeg sikkert gjor mer meningsløse treningsopplegg enn crossfit også. Men at med forutsetningen jeg har per idag at det å kjøre flerfoldige pullups hadde vært tøft skal jeg vær såpass ærlig at jeg kan si meg enig i. Igjen, skulle gjerne ha sett crossfittere henge med på ett par av mine økter med samme vekter. Idag er tyngste løftet på 240x4, ikke sånn super tungt men selv om jeg ikke tar 70 reps føler jeg fortsatt at det gir mer hensikt enn mye annet folk bedriver seg. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Enig La oss kalle det forskjellige mål. Benpress teller ikke da, det blir det lett 400kg. ( i internasjonal benk hvor skråplata veier nesten 60kg og har 4 armer til skiver minst, ikke sånn jallamaskin fra sats) Teller glute bridge? 300 , det er vel en baseøvelse i teorien^^ Endret 9. september 2014 av War Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Benpress syns jeg er ubehagelig, så jeg tror faktisk ikke jeg hadde klart å løfte kjempe mye der 240x4 i markløft idag 1 Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Er det mange av dere som legger treningøkta før jobb eller andre ting dere gjør på dagen? Siden dere snakker om dagens trening kl 9. Trener alltid rett etter skole Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Føler meg ganske sikker på at jeg har gjennomført mer ekstreme ting en crossfit. For å være helt ærlig har jeg sikkert gjor mer meningsløse treningsopplegg enn crossfit også. Men at med forutsetningen jeg har per idag at det å kjøre flerfoldige pullups hadde vært tøft skal jeg vær såpass ærlig at jeg kan si meg enig i. Igjen, skulle gjerne ha sett crossfittere henge med på ett par av mine økter med samme vekter. Idag er tyngste løftet på 240x4, ikke sånn super tungt men selv om jeg ikke tar 70 reps føler jeg fortsatt at det gir mer hensikt enn mye annet folk bedriver seg. Så du er ikke engang helt sikker på hva crossfit innebærer? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Joda, jeg har både vært på crossfit økter og undersøkte det for en stund siden før jeg bestemte meg for å gå for ren styrkeløft. For å utdype det litt, Crossfit er høyintensitet, det går på både det kardivaskulært og respiratorisk systemet i kroppen. Utholdenhet, kraft, styrke, eksplosivitet osv. Poenget er slik jeg forsto det å ligge opp i mot maksimal belastning i en bestemt tidsperiode. Der jeg var å testet det gikk det på både konkuranse mot klokken og andre. Det var også dem som valgte å konkurere mot seg selv. Jeg ser litt på det som å løpe maraton og ta bicepscurl samtidig. Endret 9. september 2014 av Priim Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Mark, bøy, benk roing osv? Vi trener styrke som grunntrening, og så kommer det folk kjenner som crossfit i tillegg. I går var det frontbøy, dagen før der var det pressøvelser. Vi trener faktisk benkpress av og til. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Er det mange av dere som legger treningøkta før jobb eller andre ting dere gjør på dagen? Siden dere snakker om dagens trening kl 9. Trener alltid rett etter skole Normalt i 11-13-tida. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Prøver meg på en runde med mengdeprogrammet til dietmar, noen som har erfaringer med det? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Det jeg opplever som problematisk ved å kjøre 10-15 rep i knebøy og markløft på relativt høye vekter (i forhold til repitsjonsantallet) er at det har lett for å gå utover teknikk, det er selvfølgelig individuelt. Men i gruppetrening kommer fort ego forann fornuft, man vil ikke være svakere, man vil ikke være dårligere.. men setter gjerne alt dette på bekostning av å faktisk gjøre ting riktig. Den samme feilen gjør mange i styrkeløfting også. Det er ofte at nybegynnere klarer å løfte mye både i mark og i bøy men i grunn ikke burde gjøre det. Prinsippet med 5 reps forann 15 går mye på kvalitet forann kvantitet. Gjør det rett 5 ganger fremfor å gjør det halvveis 15 ganger. Restituer for å yte godt osv i mellom settene. På baseøvelser er skaderisikoen større for hver rep over 7-8 vil jeg påstå, i crossfit er du vell da omtrent halvveis. Sirkeltrening, tidspress, høy intensivitet og mange reps klarer ikke jeg å få til å bli en god kombinasjon i mitt hode, når jeg ser crossfittere som driver med det der jeg trener ser jeg ikke at det blir en spesielt god en når andre setter det i praksis heller. Det er litt holdningen som du presenterer som også jeg har ett litt absurd forhold til. Folk får sykdommer fordi dem har kjørt kroppen til utmattelse, responsen? 'Svake mennesker' Konklusjonen i dette er nok at majoriteten av dem som trener crossfit er svake mennesker, fordi dem ikke klarer å presse seg selv såpass nær kanten at dem ramler utfor. Men da er det vell plutselig at dem trener mer fornuftig? Så er det store og det siste spørsmålet, gir det noe styrkemessig fremgang å drive på slik? 4 Lenke til kommentar
War Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Relativt enig, ingen klarer å løfte tungt med rett teknikk i baseøvelsene over 5-6-7 rep. Du kan prøve og fokusere så mye man vil, men skuldre sklir frem osv, gjerne noe man ikke merker med mindre man ser på det. Jeg klarer heller ikke selv om jeg bruker 99% av iqen til å fokusere kun på teknikk så er det steike umulig uansett hvor mye jeg prøver. Etter en måned da så sitter man med 300 rep pr øvelse med direkte ræva teknikk selv om de andre 300 reppene satt fint. Økt risiko for å skade seg? Like stor risiko som en som trener et 5x3-progam som SS med kun dårlig teknikk. Styrkeøvelse = styrkerep Andre mål = andre øvelser og evt rep er min mening. Cf er sikker fint det for de som liker det, men de som blir med på det og er opptatt av å vise seg frem og ikke vil være dårligere en de andre nå som trening er inn kommer til å gå på en real smell. 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Jeg er enig i mye av det dere sier, men må også si at crossfit nok har dratt mange nordmenn ut av sofaen og på trening, hvilket er utelukkende positivt. Jeg ser på de som driver med cf. Mange av dem hadde nok ikke likt å stå alene i bøystativet. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Det jeg opplever som problematisk ved å kjøre 10-15 rep i knebøy og markløft på relativt høye vekter (i forhold til repitsjonsantallet) er at det har lett for å gå utover teknikk, det er selvfølgelig individuelt. Men i gruppetrening kommer fort ego forann fornuft, man vil ikke være svakere, man vil ikke være dårligere.. men setter gjerne alt dette på bekostning av å faktisk gjøre ting riktig. Den samme feilen gjør mange i styrkeløfting også. Det er ofte at nybegynnere klarer å løfte mye både i mark og i bøy men i grunn ikke burde gjøre det. Prinsippet med 5 reps forann 15 går mye på kvalitet forann kvantitet. Gjør det rett 5 ganger fremfor å gjør det halvveis 15 ganger. Restituer for å yte godt osv i mellom settene. På baseøvelser er skaderisikoen større for hver rep over 7-8 vil jeg påstå, i crossfit er du vell da omtrent halvveis. Sirkeltrening, tidspress, høy intensivitet og mange reps klarer ikke jeg å få til å bli en god kombinasjon i mitt hode, når jeg ser crossfittere som driver med det der jeg trener ser jeg ikke at det blir en spesielt god en når andre setter det i praksis heller. Det er litt holdningen som du presenterer som også jeg har ett litt absurd forhold til. Folk får sykdommer fordi dem har kjørt kroppen til utmattelse, responsen? 'Svake mennesker' Konklusjonen i dette er nok at majoriteten av dem som trener crossfit er svake mennesker, fordi dem ikke klarer å presse seg selv såpass nær kanten at dem ramler utfor. Men da er det vell plutselig at dem trener mer fornuftig? Så er det store og det siste spørsmålet, gir det noe styrkemessig fremgang å drive på slik? Du har altså ikke deltatt nok til å forstå prinsippene... Styrketrening i bunn, og kondisjon på topp. Uten styrke klarer man ikke å gjennomføre fysisk aktivitet over lengre tid godt nok til at det ikke er skadelig. Det er en av hovedprinsippene, folk som er så svake at stanga er en utfordring anbefales å trene styrke før de begynner med treningsformen. Prinsippene gjelder for livet generelt, en snekker som ikke klarer å løfte plank er ikke så veldig egna. CF er bare satt sammen til en sport. Relativt høye vekter for repsantallet? FRAN: 21-15-9 reps med Thrusters og pullups (hvor kipping er tillatt) hvor thrusters er 60kg RX. Det er ikke mye når man har trent styrke i la oss si to år. Artig bilde forresten, det er sikkert ikke tatt ut av sammenheng i det hele tatt edit: Forøvrig ER man et svakt menneske (ikke nødvendigvis styrkemessig) om man ikke kan/vet/skjønner sine egne begrensninger. Han som ble omtalt i den artikkelen kan ikke ha fått oppmerksomhet fra betjeneingen der han var å trente. Hos oss er det NO GO om det oppdages skadelige teknikkfeil underveis. "Stopp før det er stopp!" blir sagt hver trening. Endret 9. september 2014 av Doofen Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) La oss si det slik, dersom det er 0 linær progresjon i løpet av 2 år er bildet brukbart illustrativt i mine øyner. Det blir heller ikke slik du fremstiller det når du fronter påstander som 'du hadde sikkert ikke klart en crossfit økt' Men på lik linje med dem som gjør andre ting jeg ikke ser noe hensikt med så sier jeg bare kjør på. Endret 9. september 2014 av Priim 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå