Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjente en liten smerte i høyre kne idag og klarte ikke å utføre knebøy og utfall skikkelig. Synes det var veldig rart. Jeg jogger 4 min på tredemølle før jeg starter på styrketrening og kjente ikke noen smerter da.

Kjenner du smerten når du er på vei ned eller når du er nede ved/under parallel?

Det var mens jeg gikk ned. Må legge til at jeg hadde litt småvondt før jeg gikk på trening. Det gikk over mens jeg jogga, men kom tilbake når jeg begynte med knebøy. Når jeg var ferdig med å trene var ikke smerten der lenger og har heller ikke kjent noe lenger denne dagen/kvelden.

Lenke til kommentar

Kjente en liten smerte i høyre kne idag og klarte ikke å utføre knebøy og utfall skikkelig. Synes det var veldig rart. Jeg jogger 4 min på tredemølle før jeg starter på styrketrening og kjente ikke noen smerter da.

Kjenner du smerten når du er på vei ned eller når du er nede ved/under parallel?

Det var mens jeg gikk ned. Må legge til at jeg hadde litt småvondt før jeg gikk på trening. Det gikk over mens jeg jogga, men kom tilbake når jeg begynte med knebøy. Når jeg var ferdig med å trene var ikke smerten der lenger og har heller ikke kjent noe lenger denne dagen/kvelden.

Jeg pleide å kjenne denne smerten hver eneste gang jeg tok knebøy, spesielt i starten da jeg bøyet lite og i oppvarmingen. Men jeg har ikke merket noe de siste ukene, men vanligvis merker jeg det bare i venstre kne.

Jeg har lest at det kan være "medial collateral ligament" og at det hjelper med foam rolling eller så kan du prøve å tøye kneet før du bøyer. Det sistnevnte hjalp litt.

Lenke til kommentar

14676 :wee:

Det er kun skrittelleren og ikke omregnet skritt fra trening?

Kun skritt ja, samsung er helt knall på skritt, klarer ikke riste til meg skritt, må faktisk gå.

Må ha G-kraft-snerten i steget inn.

Ser jeg på film en time og styrer rundt med armene så får jeg ikke et eneste skritt.

Beste jeg har testet.

Apple nano osv teller bare man løfter armen.

Lenke til kommentar

19433. Er avhengig av Fitbit.

Har fitbit-vekt, sykt kult med graf for fremgang ol.

Sykt kult med vekt på internett også, bare hak vekk facebook^^

Kjipt om vekta blir posta som status^^ Gjerne med nakenbilde tatt underifra av vekten.

I mars fikk jeg og kolega 70-75ish K da vi rev og bygget en ny butikk.

Endret av War
Lenke til kommentar

Kjipt om vekta blir posta som status^^ Gjerne med nakenbilde tatt underifra av vekten.

helt vilt! Ekstremt mange skritt. Ligger jevnt over på 15-20k om dagen. Har faktisk aldri tippa 25.000

Synes armbåndet er utrolig kjekt! Vanntett, sitter godt på og slipper å bekymre meg over at jeg har glemt å feste det til buksa idag.

Lenke til kommentar

helt vilt! Ekstremt mange skritt. Ligger jevnt over på 15-20k om dagen. Har faktisk aldri tippa 25.000

Synes armbåndet er utrolig kjekt! Vanntett, sitter godt på og slipper å bekymre meg over at jeg har glemt å feste det til buksa idag.

Hva jobber du med?

Lenke til kommentar

Hvor reelle er egentlig matintoleransetester tatt med blodprøver? Hva gir egentlig utslag?

På sykehus i norge er det meget bredt.

Får en liste kutt ditt og datt (gjerne 70-80 ting...)

Finnes firma som har hjemmetester hvor man stikker og påfører dråpen selv rett før man leverer hele pakka til dhl- men ekspresslevering til tyskland/uk/usa eller hvor de holder til. (fraktseddel er med i prisen)

Da får man en test som er langt mer nøyaktig og for eks løk eller noe er uthevet.

Da finner de 2-3 ting man reagerer på og ikke 90 som norske sykehus "bare for å være sikker"

Brukere på myrevolution har tatt noen sånne og de kuttet ut kun den tingen som ga utslag og har fungert helt fint siden.

MRT fra Signet Labs

Ser også at folk går sammen på forumene om 4-5 tester for å gjøre det billigere.

Også større tester hvor man fyller glass.

Typisk tråd :

Vi har nå fått tilbud om en ny og meget spesifikk matintoleranse-test fra Signet Laboratories i USA. Denne er tilgjengelig ved et nyopprettet laboratorium i Polen. Prisen er 470USD inkludert frakt, men da man kan sende opptil 4 prøver samtidig vil prisen kunne reduseres til 390USD.

Vedlagt brosjyre og de som er interessert i testing kan sende meg en mail.

Testen krever oppmøte i Oslo.

Hva jobber du med?

Meg? StyrketrenerPT, Evry(it), expert , eiendomsdrift , ntnu (lab) og team hardware.no^^

#Brukes til alt^^

ikke rart jeg har jobbet fult årsverk før 17 mai hver år^^

Endret av War
Lenke til kommentar

Hvor reelle er egentlig matintoleransetester tatt med blodprøver? Hva gir egentlig utslag?

På sykehus i norge er det meget snevert.

Får en liste kutt ditt og datt (gjerne 70-80 ting...)

Finnes firma som har hjemmetester hvor man stikker og påfører dråpen selv rett før man leverer hele pakka til dhl- men ekspresslevering til tyskland/uk/usa eller hvor de holder til. (fraktseddel er med i prisen)

Da får man en test som er langt mer nøyaktig og for eks løk eller noe er uthevet.

Da finner de 2-3 ting man reagerer på og ikke 90 som norske sykehus "bare for å være sikker"

Brukere på myrevolution har tatt noen sånne og de kuttet ut kun den tingen som ga utslag og har fungert helt fint siden.

Hva jobber du med?

Meg? StyrketrenerPT, Evry(it), expert , eiendomsdrift , ntnu (lab) og team hardware.no^^

#Brukes til alt^^

ikke rart jeg har jobbet fult årsverk før 17 mai hver år^^

Nei, dette er jo helt omvendt. Vi bruker ikke disse i klinisk sammenheng på sykehus og lignende av akkurat den grunn at metodene ikke er validert. Det er en grunn til at disse IgG-panelene blir regnet som bortimot verdiløse det kommer til klinisk diagnostisering av intoleranser. Uhyre mange falske positive utslag gjør at folk gør rundt og tror at de ikke tåler ingenting. Risikoen for å få så mange falske positive at når man plutselig reagerer på 50-60 proteiner som ligner på hverandre så ender man opp ved å ekskludere ekstremt mange varer som aldri var nødvendig til å starte med.

Dessverre så er det veldig vanskelig å finne ut hvilken spesifikke matvareintoleranser man kan reagere på og derfor har sjarlanter sett et potensiale til å få klingene mynt i kassa. Derimot har jeg forståelse for at enkelte opplever frustrasjon i møte med helsevesenet for her er det mye eksperimentering, eliminering, re-introduksjoner og gjerne over relativt lang tidsperiode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mente ikke snevert, men det motsatte^^

De som tok testene i polen ble iallefall helt bra etter å ha kuttet 1-2 ting.

På norske sykehus var det en slik liste.

Kiwi, kanel, egg, mel, sukker, honning, laks, torsk, nøtter, brød, pasta, ris, gele, seigmenn, salt, kaviar og 80 til.

Blir jo helt håpløst å handle på butikken med en slik FY-liste.

Lenke til kommentar

Slik man gjør det nå så får man en liste over mistenkte matvarer basert på anamnese, dette etter at man har ekskludert organiske årsaker - altså sykdommer. Problemet er altså at dette varierer og derfor har vi eks FODMAP som en aktuell mulighet.

http://www.bramat.no/kosthold/helse/1088-hva-er-fodmap-dietten
http://nhi.no/forside/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer-41880.html
http://www.lmfnorge.no/

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i vår praksis her i Oslo. Det er som sagt utfordrende på starten da det kan være så mye, og det er svært lite motiverende for noen pasienter. For er det eks en spesifikk matvare som man mistenker så eliminerer man den, reintroduserer den (ja - symptomer --> nei symptomer -->) re-elinimasjon -- reintroduksjon så gjør man det for mistenkte mat-substanser. Om man tar disse IgG-testene så vil man som sagt få beskjed om å kutte ut alt mellom himmel og jord og fare for å kutte ut ting som kan gi god helseeffekt som man også tolerer er stor. Hensikten er jo slik du også nevner, å ikke eliminere absolutt mer enn nødvendig. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...