Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476
jeg forklarte ikke nok ikke bra nok. Mandag, Torsdag var bare eksempler, akkurat som med bryst, og biceps.

 

Jeg kan godt trene 6 ganger i uka. Men spørsmålet mitt er, kan jeg trene hele kroppen 2 ganger i uka?

7774226[/snapback]

Ja, det kan du. Vil anbefale å for en nybegynner å trene fulkroppsprogram 3 ganger i uka, eller en 2-splitt som trenes to ganger i uka(4 treninger). Du har ikke vendt kroppen din til å presse seg maks enda, så en 3-/4-/5-splitt vil ikke gi deg det samme utbytte som de ville gitt en som har trent med vekter i noen år.

 

Det eksempelet ditt med bryst og biceps ble nok litt misforstått :p Funker fint å trene bryst og biceps mandag og torsdag, men da BØR du selvfølgelig trene bein, rygg og skuldre på tirsdag og/eller onsdag.

Lenke til kommentar
1. Ikke tren mest biceps og bryst det er DUMT. Alle muskler er LIKE viktige.

 

Hvorfor bare trene 2 dager? Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg satt opp en splitt over 3 dager.

7772951[/snapback]

jeg forklarte ikke nok ikke bra nok. Mandag, Torsdag var bare eksempler, akkurat som med bryst, og biceps.

 

Jeg kan godt trene 6 ganger i uka. Men spørsmålet mitt er, kan jeg trene hele kroppen 2 ganger i uka?

7774226[/snapback]

Hver muskelgruppe kan trenes 2 ganger i uka ja. Men dersom du begynner å merke symptomer på overtrening bør du alternere mellom lett og tung trening, kanskje.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Hver muskelgruppe kan trenes 2 ganger i uka ja. Men dersom du begynner å merke symptomer på overtrening bør du alternere mellom lett og tung trening, kanskje.

7774500[/snapback]

Jepp.

 

Skal selv bytte litt om på 2-splitten min. Har i ca. 2 måneder nå delt opp kroppen i: bryst, fremside skulder, triceps og fremside lår på dag1 og 3, og rygg, bicpes, bakside lår, bakside skulder og mage på dag 2 og 4. På den nye er kroppen delt inn i overkropp og underkropp, ble for lite fokus på beina i den gamle synes jeg.

 

Dag 1:

Benkpress - tungt

Roing - tungt

Skulderpress (eller skråbenk) lett

Nedtrekk/Chins lett

Biceps og Triceps (kan kuttes ut, kjøres lett, eller 1 tungt og 1-2 lette sett avhengig av behov)

 

Dag 2:

Knebøy - tungt

Strake markløft eller lårcurl - lett

Legger tungt

Mage

 

Dag 3:

Skulderpress eller skråbenk - tungt

Chins/nedtrekk - tungt

Benkpress - lett

Roing - lett

Biceps og Triceps som dag 1

 

Dag 4:

Markløft eller strake markløft - tungt

Knebøy, frontbøy, beinpress på ett bein eller utfall - lett

Legger - lett

Mage

 

På benkpressen følger jeg Iform.no-programmet, vil nok kjøre benkpress som første øvelse på overkroppdagene.

Lenke til kommentar
Kan man  miste muskelmasse hvis man ikke spiser når man er syk? Matlysten er på bånn, burde jeg presse i  meg noe? har ikke spist på 5.5 timer.

7776679[/snapback]

Man mister ikke muskelmasse av noen dagers sykdom. Så ta det helt med ro. Pass på å få i deg mye veske samt salt og sukker. Spis det du orker, ikke vits å presse noe i seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
2-2.5 gram protein per kilo kroppsvekt hver dag er vel den lille formelen. Etter trening ville jeg som sagt tatt minst 40 gram. Du veier jo litt så er vel egentlig bare å hive i seg en 50 gram etter trening sammen med noe raske karbohydrater.

7777485[/snapback]

 

"Formelen" er 1.5-2 gram protein per kilo kroppsvekt. 40 gram etter trening er det dobbelte av det jeg ville anbefalt gjennom tilskudd.

Lenke til kommentar
2-2.5 gram protein per kilo kroppsvekt hver dag er vel den lille formelen. Etter trening ville jeg som sagt tatt minst 40 gram. Du veier jo litt så er vel egentlig bare å hive i seg en 50 gram etter trening sammen med noe raske karbohydrater.

7777485[/snapback]

 

"Formelen" er 1.5-2 gram protein per kilo kroppsvekt. 40 gram etter trening er det dobbelte av det jeg ville anbefalt gjennom tilskudd.

7777590[/snapback]

Olympiatopp formelen ja, 2g er minimum i min bok under tunge treningsperioder. Men nå tar vi ikke den diskusjonen.

 

Mener du at man skal ta 20g tilskudd, og resten fra "ekte" proteinkilder da? Isåfall skjønner ikke hvorfor, tilskudd er lettere inntatt og fordøyd. Å stopper nedbrytningen av musklene mye raskere enn tungt fordøyelige "ekte" proteiner vil. Samme gjelder på morningen, da er tilskudd og foretrekke. Spesielt for meg som sliter med og få ned mat da. Resten av dagen får jeg i meg proteiner gjennom normal fast føde og store mengder kylling og fisk.

 

Forøvrig har jeg planlagt og legge meg på blodtypediett, må jo prøves. Blir mye fisk og planteproteiner for meg som er A. Noen erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Er ikke så mange store planteproteinkilder akkurat, Bønner og soya innholder en del. Men er ikke inntaket av planteprotein jeg baserer kosten på. Som A er det vel Kylling og fisk det må gå i, selv om jeg ikke helt kan legge fra meg biff  :whistle:

7782459[/snapback]

 

Biff ja. Kjøpte selv 4 pakker ytrefilet og 4 pakker karbonadedeig til halv pris i dag. Siste forbruksdag ftw.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...