Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Insulin er ekstremt viktig for normal homeostase og har da langt flere roller enn å bare bringe sukker inn til målcellene. Ved nedsatt følsomhet så tas ikke dette opp som normalt og det kan både skyldes mangel på produksjon og/eller at cellene er resistente. Denne (Insulinresistens) Dette skyldes ofte da som sagt miljøfaktorer som inaktivitet, overvekt og generelt personer med en sedat livsstil. Videre kan sensitiviteten påvirkes av andre faktorer, så vel som psykiske og den totale måltidsammensetningen.

Jeg må nesten påpeke at er man normalvektig og er fysisk aktivt så kan man ikke selv kjenne om man er følsom eller ikke. Denne metabolismen er så nøye regulert at jeg ikke kan beskrive det. Reaksjonene på et måltid derimot kan som sagt være psykiske og vi skiller ut en del hormoner før vi i det hele tatt rekker å spise. Disse derimot er mer individuelle og her reagerer folk forskjellig på komponenter i et måltid. Dette igjen påvirkes av svært andre mange ytre faktorer, men det blir egentlig ikke riktig å si at "det betyr at jeg er insulinfølsom". Uten å tråkke på noen tær så blir det litt for anekdotisk. :)

Derimot e kroppen adaptiv og både ved endringer i begge retninger (økt eller reduksjon) vil gi endringer i kjernereseptroer som igjen vil økte transkripsjonen av relevante metabolitter. Dette kan være økt enzym-aktivitet for å metabolisere karbohydrater eller fett. I denne perioden er det mange som rapporterer både økt så vel som nedgang for mentale prosesser og noen blir mer våkne mens andre blir mer trøtt. Så her derimot er det mer enn plass for subjektive erfaringer for å finne noe som passer på individnivå. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dere er inne på ZMA, er det egentlig noe forskjell på merkene? I utgangspunktet tenker jeg at zink og magnesium er zink og magnesium, men når jeg leser på produktinformasjonen for den ene typen som selges hos gymgrossisten skriver "fremmer optimale testosteronnivåer" og produktanmeldese sier "har mye støre muskler nå etter 3 uker med zma. :)" blir jeg skeptisk. Er det bare min paranoia for at dette ene produktet er rent broscience, eller er det forskjell på forskjellige produsentene av ZMA.

Disse påstandene er en del av en smart markedsføring. For det stemmer at eks sink blant annet har en regulatorisk funksjon som er essensielt for produksjon av hormoner. Men veldig mange mikronæringstoffer har igjen mange roller, selvsagt om man har suboptimale nivåer av substans x så vil en økning gi en normalisering av dette, dette prøver dem å markedsføre som en bedring av nivåene. Og det blir da en smart løgn.

Påstanden at den kan bidra til å fremme optimale mangler vitenskapelig evidens. Jeg sende selv en mail til gymgrossisten og spurte om dem kunne lenke meg til de kliniske studiene som dem hevdet skulle underbygge påstandene rundt ZMA og testosteron. Sjokkerende nok fikk jeg aldri et svar men bli skeptisk når nettsider reklamerer slikt uten å engang kildereferere. ZMA har akkurat blitt undersøkt i eksperimentelle studier og det ble ikke funnet noen signifikante nivåer. Hverken for nybegynnere eller godt trente personer.

Nå som vi er innom idrettsernæring så skal jeg fagseminar i regi Olympiatoppen neste måned hvor emnet blant annet er kosttilskudd. Beta-alanin og dens rolle i styrketrening er et eksempel som skal diskuteres. Det ser ut til at personer som eks driver med myoreps eller lignende potensielt kan ha noe å hente ifra denne. Selvsagt skal jeg rapportere etter seminaret. :)

Takk for et godt svar.

Gleder meg til å høre om seminaret til Olympiatoppen, selv om det i utgangspunktet er en problemstilling som ikke er relevant for meg.

Lenke til kommentar

Er mest usikker på om jeg trenger en form for behandling av skulderen. Veldig lite giret på å ha for lenge pause, da jeg føler halve programmet mitt blir borte hvis skulderen ikke skal involveres, men jeg må nok bare.

Ikke trene den er bortkastet tid, trene den rett derimot.

Eirik Sandvik har en hel norsk bok på skulderplager/trening/rehab.

Funket sånn 100% for meg som hadde 10% kraft i kjøttet som løftet armen opp til siden. Ikke kunne jeg holde meg selv i dips heller. Nå derimot :3

Så kommer seff teknikkene oppå dette for å forbli skadefri.

I benken, om man ikke har skuldrene helt bak og helt ned og holder de der under løftet så er det 100% sikkert at man vil ødelegge skuldrene, ikke 99.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trener dere samme sted? Hva er greien med bikinidamene?

Jupp, jeg er fyren som må løfte stanga av War når han feiler på 34 kg i benkpress.

Fra spøk til alvor; på Kaliber Gym er det et relativt stort kroppsbyggings- og fitnessmiljø hvor deltakerne med jevne mellomrom har poseringstrening i frivektsrommet.

Jeg personlig har ingen illusjon om at jeg noensinne skal stå på en scene, men det er likevel motiverende å være omgitt av dedikerte utøvere med mye kunnskap og driv. Denne uken kunne jeg faktisk markere at jeg har gått ned 20 kg siden jeg startet å trene på Kaliber (1,5 år siden).

Lenke til kommentar

Høres jo unektelig motiverendes ut og trene på slike plasser da! Men etterhvert som tiden har gått på min gym, så blir man på hils med ganske mange etterhvert. (Jeg forventer ikke mer heller, da jeg trenger tung rock eller høy house for og yte) men det er jo veldig greit og ikke være redd for og spørre om spotter i benk osv..

Lenke til kommentar

Spotter skal komme automatisk når vektene tilsier det.

Forventer intet mindre

Blir giret av å sette rep/1rm'er uten spotter, i verste fall blir man seende ut som en idiot når man må få skivene til å skli av stanga for å komme seg løs, funker bra som motivasjon for å gi det lille ekstra.

Lenke til kommentar

Spotter skal komme automatisk når vektene tilsier det.

Forventer intet mindre

Blir giret av å sette rep/1rm'er uten spotter, i verste fall blir man seende ut som en idiot når man må få skivene til å skli av stanga for å komme seg løs, funker bra som motivasjon for å gi det lille ekstra.

HAHA. hvor mange ganger har det skjedd deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...