Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Jeg måler arbeid i kvalitet, lengde på ett produkt skal være innenfor den tiden du klarer å holde kvalitet på produktet. 14 minutter for en treningsøvelse de fleste allerede kjenner til anser jeg ikke som kvalitet. Ikke at det er relevant, men siden det ble tatt opp.

Franskpress er ofte relativt slemm mot albuer (gjerne fordi den ikke utføres 100%) i forhold til andre øvelser for triceps. Tennisalbue er en overbelasnintsskade, så for mange kan det nok være greit å droppe øvelsen til fordel for noe annet.

Det er amerikansk, de antar at for å nå flest mulig så må ting inn med teskje. De har rett, for "hvermannsen" kan ikke en dritt om trening.

Men det er en latterlig diskusjon. Vi diskuterer trening.

Se nå litt tilbake på postene før her. Franskpress i ordinær utførelse er albuespiser ved stasjonære albuer.

Som beskrevet i videoen (om du har sett hele, eller bare gikk lei etter 2 minutter pga vansker med å opprettholde fokus?) så er ikke albuene stasjonære.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spolte frem til omtrent 10 minutter ut i filmen, der han startet å gjøre øvelsen, jeg stoppet opp inn i mellom for å se om han nærmet seg, inn i der var det noe bicepscurling og noe styr. Jeg anser deg ikke som en person som er i stand til å bedømme mine evner til å fokusere, men jeg synes ikke det er klandreverdig på en 15 minutters filmsnutt som bruker 10 minutter på å starte å utarbeide ett poeng, for deretter bruke 4-5 minutter på å presissere det. Da spesielt ikke når det kommer til en isolasjonsøvelse.

Jeg ser ikke at utførselen av franskpress eller virkningene av øvelsen er noe enorm fordel med tanke på farepotensialet den faktisk utgjør.

Men selvfølgelig, folk har skadet seg på knebøy, markløft, benkpress og alle andre øvelser også, jeg påpeker bare at den øvelsen her blir en tanke undervurdert med tanke på stresset den legger på området, når det finnes øvelser som fordeler det utover.

Lenke til kommentar

Ikke vits i å droppe en øvelse helt kun pga. man har lest/hørt at det kan være skadelig, da er det bedre og prøve seg litt fram og se om man klarer en variasjon av den uten å få vondt i albuene.

Får selv vondt av franskpress med ez stang/stang men går fint med manual.

Ellers så har jeg ett lite spørsmål angående smalbenk med motsatt grep, synes jeg får skikkelig kontakt med hele triceps av dette og slipper å bruke noe særlig skuldre/bryst. Er dette en god øvelse for å "tømme" triceps litt med etter hovedøvelsene som benkpress/militærpress er unnagjort? (og før man begynner med de skikkelige iso-øvelsene som nedpress og frankspress)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke få sagt hvor mye smårips på treningsenteret irriterer meg.. sitter og kjatrer og fniser og tar selfies og er i veien. Rydder ikke opp etter seg. Bruker stativ de ikke trenger. Bruker alt for tunge vektskiver og tror de skal få superfit rumpe av å brekke ryggen når de trener bekken/rumpeøvelser... jeg måtte bruke 5 min på å rydde opp all dritten deres. De hadde demontert ting som er helt meningsløst å demontere.. 1 time etter at jeg er ferdig sitter de nede med tannreguleringen sin og flørter med kvisete bolegutter. Jeg er for gammel for dette. Må finne meg et nytt sted å trene så snart bindingstiden er over..

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke få sagt hvor mye smårips på treningsenteret irriterer meg.. sitter og kjatrer og fniser og tar selfies og er i veien. Rydder ikke opp etter seg. Bruker stativ de ikke trenger. Bruker alt for tunge vektskiver og tror de skal få superfit rumpe av å brekke ryggen når de trener bekken/rumpeøvelser... jeg måtte bruke 5 min på å rydde opp all dritten deres. De hadde demontert ting som er helt meningsløst å demontere.. 1 time etter at jeg er ferdig sitter de nede med tannreguleringen sin og flørter med kvisete bolegutter. Jeg er for gammel for dette. Må finne meg et nytt sted å trene så snart bindingstiden er over..

Evo har 18 års grense ;)

Lenke til kommentar

"hei, er dere ferdig der borte? Kunne dere ha ryddet opp utstyret etter dere? "

Jeg kom mens de drev og fjaset og tok bilder foran en benk som hun ene hadde plassert under knebøystativet. Spurte om de brukte stativet. Hun ene svarte nei, hun andre ble sur. Hun skulle jo bruke benken må vite. Stativet trengte hun ikke. De gikk mens jeg holdt på å ta pullups.

Lenke til kommentar

Glad det ikke er for mange sånne folk der jeg trener, irriterer meg grønn hver gang jeg må vente på ett ledig knebøystativ/benk mens jeg selv kan finne på å oppta ett stativ i 60+min om jeg skal trene både for eks. stående press, chins, sittende press og foroverbøyd roing etter hverandre.

Løser det med å trene på rolige tidspunkt når det er mulighet for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Glad det ikke er for mange sånne folk der jeg trener, irriterer meg grønn hver gang jeg må vente på ett ledig knebøystativ/benk mens jeg selv kan finne på å oppta ett stativ i 60+min om jeg skal trene både for eks. stående press, chins, sittende press og foroverbøyd roing etter hverandre.

Løser det med å trene på rolige tidspunkt når det er mulighet for det.

Dette er et punkt jeg har funnet positivt med å være arbeidsledig akkurat nå (som forøvrig er det eneste, kjeder meg i hjel!). Jeg kan trene når alle de andre er på skolen. Er så lite folk på senteret på den tiden. :D

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker å gå tilkjøp av noen varer hos Gymgrossisten nå siden de har tilbud på de fleste varer.

Hva anbefaler dere som jeg bør ha i hylla mi?

Jeg tenker bestille mutant mass 6,8kg, bcaa 3stk og en proteinpulver. Dog usikker på hvilken, kanskje whey 100, men det er så dyrt. Uansett! Er det noen andre varer som er verdt å ta titt på?

Lenke til kommentar

La meg se, gainer med 18g fett pt 100g..

Det finnes bedre, bcaa nja hvelper til nød mot stølhet om man varierer treningen mye.

Og proteinpulver i klassen ren myse? Typsik konsentratpulver?

Alt du nevner er i klassen 3/6 kvalitetsmessig.

Hadde du lagt de samme pengene på rema 1000 hadde nok kroppen takket deg.

Uten om det er det en tran man liker, proteintilskudd av isolat og evt en gainer og kreatin + zma som er det som kan forsvares av innkjøp. Kanskje d-vitamin.

Preworkout/midworkout til nød om man driver med trening som går over 2t+.

Er du en bulker?

Lenke til kommentar

Tok en drop-inn time på Sioa Vulkan på grunerløkka (tidligere SATS) igår 120 kr i dass. :)

Bare i omvisningen skjønte jeg at noe var fryktelig galt, hun viste meg klatresenter, spinning-delen, danse-lokalet, svømming etc. Til slutt spurte jeg "Men hvor er treningsenteret?" hvorav hun bare måtte le og viste meg fri vekt-avdelingen som i seg selv var strøkent. Men folka som trener der! Absolutt alle så ut som en dyr klær-seksjon signert Gsport. Dette her handlet jo mer om mote enn trening for grunerløkka-studentene. Gikk videre til garderoben og skjønte at noe var fryktelig galt når jeg tok av meg genseren, for hadde på meg en helt vanlig singlet. Fikk blikk av hele garderoben som at dette var fyfy. Så jeg spurte; "Hvordan er singlet-kulturen her" og en fikk stammet fram at det var dem ikke sikre på.

Gikk ut av garderoben og ser 90% av guttene fortsatt holde på noe som ligner mer på en gymtime ifra videregående med store baller, rulling på tepper og lignende. Ingen med singlet og flere blikk i retning meg. Snudde, tok på meg genseren takk og farvel og dro til svette singlet-kulturen-med-støy Actic Storgata.

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...