Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var faktisk selve forumet som bøgga tror jeg. Men er fikset nå.

Emnet er jo som nevnt der "naturlig" mat og boken "Sannheten på bordet" er så lite nyansert som det går an å bli. Over tid så har man jo feilaktig fremstilt økologisk (et ord som er shanghaiet fra sin reelle betydning) som et sunnere og bedre valg, når realiteten er at det er svært få eller ingen forskjeller mellom disse som har betydning for helse. Videre har konvensjonelt landbruk flere strenger å spille på slik at det vil være mer bærekraftig sammenlignet mot øko.

Lenke til kommentar

Hvordan er (tung)sykling eller løping til å erstatte beintrening?

Snakk om 'ute i det fri'-aktivitet

Styrketråkk kan være en ting. Finn en passe bratt og lang bakke (eller en løype med mange bakker), og trå sittende på omkring 60 tråkk i minuttet. Du skal helst ligge på rundt 90% av maks belastning. Jeg har ikke helt tallene i hodet, men mener å huske at proffene kan ligge på rundt 40 tråkk, mens en amatør bør ligge på rundt 60 +/-.

For løping er bakkeintervall i passe bratte bakker en god mulighet.

Likevel, ingen av disse erstatter ren beintrening. De gir derimot et fint kompromiss mellom kondisjon og styrke.

Ok. Takk. Tenker egentlig ikke å erstatte, men heller avlaste litt...

Var på første trening etter 2 uker med reise og sykdom. Det var et sant helvete og alt jeg har bygget opp er nærmest gone. Tar det lang tid å ta det igjen?

Lenke til kommentar

Emnet er jo som nevnt der "naturlig" mat og boken "Sannheten på bordet" er så lite nyansert som det går an å bli. Over tid så har man jo feilaktig fremstilt økologisk (et ord som er shanghaiet fra sin reelle betydning) som et sunnere og bedre valg, når realiteten er at det er svært få eller ingen forskjeller mellom disse som har betydning for helse. Videre har konvensjonelt landbruk flere strenger å spille på slik at det vil være mer bærekraftig sammenlignet mot øko.

Jeg har ikke snøring på ernæring, men jeg kjenner argumentasjonen din bryter litt med instinktene mine. Er det slik å forstå at f.eks. søtstoffene i brus ikke er farlig i det hele tatt så lenge en ikke inntar for mye av gangen? Kan man innta noen mikrogram cyanid om dagen uten bivirkninger?

Lenke til kommentar

Var på første trening etter 2 uker med reise og sykdom. Det var et sant helvete og alt jeg har bygget opp er nærmest gone. Tar det lang tid å ta det igjen?

En vanlig tommelfingerregel er at det tar dobbelt så lang tid som det man var borte.

Det gjelder vel ikke over lengre tid? Er man borte fra trening i 4 år, tar det ikke 8 år å bygge opp det man har tapt.

Gjelder det ved perioder fra 1-8 uker, eller hva er greia?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke snøring på ernæring, men jeg kjenner argumentasjonen din bryter litt med instinktene mine. Er det slik å forstå at f.eks. søtstoffene i brus ikke er farlig i det hele tatt så lenge en ikke inntar for mye av gangen? Kan man innta noen mikrogram cyanid om dagen uten bivirkninger?

Ja, det stemmer. Hva som utgjør potensiell toxisk effekt og da risiko for negativ helseeffekt er utelukkende alene dose/respons. Det er videre langt flere helt naturlige substanser som er mye mer potente til å gi skade hos mennesker enn de syntetiske. Naturen er ikke snill, og en ideologi som bygger på "naturlig" blir da feil.

Om vi holder oss rundt søtningsmidler i brus og drar fram aspartam som et eksempel så er eksempel den en hybrid av to helt naturlige aminosyrer hektet på den like naturlige alkoholet metanol. Så den blir med andre ord en hybrig av "naturlig-syntetisk" Som du ser så innebærer det totalt tre helt normale metabolitter som vi uansett får i oss enten vi vil eller ikke. ADI (akseptabelt daglig inntak) for aspartam er 40mg /per kg som tilsvarer 0,8 dl/kg kroppsvekt. Som du allerede her skjønner så skal du bøtte i deg usedvanlig mye sukkerfri leske for å klare dette.

Om du skulle allikevel klare dette så har man en NOAEL verdi på x 100. Kort fortalt så betyr det at man deler en sikkerhetsmargin på 100, dette for å ta hensyn til individuelle forskjeller mellom mennesker samt dyr. Så du kan overstige ADI hele x 100 ganger før man risikerer en negativ helseeffekt. Håper dette oppklarte det du lurte på. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tok 65kg knebøy for andre gang i dag, og har hatt en 4 dagers pause fra trening. (Merk at sist gang var det ingen lignende problemer, og teknikken var akseptabel.) Var veldig tungt, men klarte første settet greit. På andre settet begynte høyre kne å gå innover uansett, før jeg så måtte presse det ut og gå opp. Etter rundt 5 til reps over 2 forskjellige sett der det skjedde, fikk jeg vondt i høyre side av hoften. (Ikke veldig vondt, men en svak smerte når jeg gikk vanlig.)

Tenker at jeg må gå ned i vekt neste gang, til noe jeg klarer å løfte riktig uten at kneet går inn. Hva kan jeg eventuelt gjøre for å bedre teknikken, og få kontroll over kneet? Jeg klarer vekten(ish.), men klarer ikke å få styrt autoresponsen på at kneet går inn. (Kun høyre kne også, noe jeg syns er rart, da jeg er høyrehendt og høyrefot.)

Kjører stronglifts 5x5, veier 71kg, 182cm høy.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Tok 65kg knebøy for andre gang i dag, og har hatt en 4 dagers pause fra trening. (Merk at sist gang var det ingen lignende problemer, og teknikken var akseptabel.) Var veldig tungt, men klarte første settet greit. På andre settet begynte høyre kne å gå innover uansett, før jeg så måtte presse det ut og gå opp. Etter rundt 5 til reps over 2 forskjellige sett der det skjedde, fikk jeg vondt i høyre side av hoften. (Ikke veldig vondt, men en svak smerte når jeg gikk vanlig.)

Tenker at jeg må gå ned i vekt neste gang, til noe jeg klarer å løfte riktig uten at kneet går inn. Hva kan jeg eventuelt gjøre for å bedre teknikken, og få kontroll over kneet? Jeg klarer vekten(ish.), men klarer ikke å få styrt autoresponsen på at kneet går inn. (Kun høyre kne også, noe jeg syns er rart, da jeg er høyrehendt og høyrefot.)

Kjører stronglifts 5x5, veier 71kg, 182cm høy.

Jeg hadde selv dette problemet, men jeg har løst det med å peke føttene litt mer ut og å stramme rumpa. Sistnevnte kan være vanskelig med tunge vekter, men dette tvinger posituren din til å være symmetrisk. Kan kanskje være lurt å ta neste økt uten å øke vekten for å få teknikken til å sitte (brukte selv 3 økter på å få det til).

Lenke til kommentar

En vanlig tommelfingerregel er at det tar dobbelt så lang tid som det man var borte.

Nei, det er ikke en spesielt god tommelfingerregel.

Det er en forferdelig tommelfingerregel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...