Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Prøver å øke knebøy og mark som nevnt tidligere i tråden. Vurderer å prøve litt variasjoner av løftene. Er det noen av disse som anbefales?

Knebøy: Vanlig
Knebøy med stopp
Knebøy på boks og opp
Sumo knebøy
Frontbøy
Markløft: Conventional
Sumo Markløft
Block pull
Stiff deadlift
Snatch grip deadlift

Hvor mye løfter du i mark og bøy, og hvor lenge har du trent?

Du vil nesten garantert få mer ut av å endre programmering og frekvens enn du vil få ut av å gjøre mange forskjellige øvelser.

Mark: 165 kg

Bøy: 95 kg uten belte, hehe.....

Har du noen ekspert tips når det gjelder programmering? :)

Endret av UFC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nå alt for avansert alt for tidlig, men progge er meget avansert.

Det skal inn mål og motivasjon, så progresjon og deload og frekvens for å så tilpasse øvelsene etter kroppen og begrensninger samt mobilitetsøvelser og dynamisk oppvarming. For å ikke snakke om kostholdet som teller mer en treningen og oppå dette rett og skadeforebyggende teknikk. Samt forbedring av utvalgte muskelgrupper ved å styrke svake ledd som hindrer i baseøvelsene.

Skal du konkurrere, bli sterk, bli stor, trene teknikker, gå ned i vekt, opp i vekt, holde vekten osv.

Opp i vekt, sterkere og større og lavere fettprosent samtidig vil fungere kun i tidlig fase og da finnes det andre måter å trene på som gir minst like gode resultater, tar 30% av tiden og er mye enklere.

Er de to delene du listet opp en og en dag eller bare gruppe øvelser du kan tenke deg?

Endret av War
Lenke til kommentar

Er det mulig og få aksept på dette programmet?

Savner å kose meg på trening i det siste og har de siste dagene satt meg opp noen variasjon av starting strength, phat og sist en styrkeløft/bodybuilding hybrid med fokus på å kose seg på gymmen.

Frister ikke så mye med starting strength pga. fullkropp som gjør det vanskelig og ha like høy treningsfrekvens, frister heller ikke så mye med phat pga. 3 rene discopumpdager i uka.

Synes også at styrkeløftprogrammer som dietmar/sheiko blir for strengt iforhold til trivsel på gym1

Det jeg liker er å trene tungt&ofte, dele kroppen i under/over, få dat pump, ha valgfrihet.

Dag 1 LwrBody
Tung Knebøy
Lett Mark
Dag 2 UprBody
Tung Benk
Lett Militærpress
Dag 3 hvile
Dag 3 LwrBody
Tung Mark
Lett Knebøy
Dag 4 UprBody
Tung Militærpress
Lett Benk
Dag 5 Hvile
Forklaring:
Tung:
3-4*2-5 75%+ av 1rm satt i pyramide/Stigende rekkefølge (kan overstige 5 reps på siste sett om
det føles som om jeg har inne en saftig PR.)
Lett:
3*8-12 60-75% av 1rm Samme vekt på alle sett, prøver å løfte mer eksplosivt (Valgfritt=skvise fler reps ut på siste sett,
valgfritt: 2 ultrakorte pauser)
Støtteøvelser UprBody:
Obligatorisk:
form for hangups samt noen sett stangroing eller kabelroing
Valgfritt:
Dips, Benk-variasjoner med manualer, skulderpress variasjoner med manualer, Sidehev, reverse flies,
Nedpress, nedtrekk, flies, Bicepscurls, franskpress+++++
Støtteøvelser LwrBody
Obligatorisk: Noen sett Glute-bridge/Hip thrusts, Annen form for mark (strak/bulgarsk/sumo) noen sett rygg&beinhev
Valgfritt: Beinpress, utfallvarianter, zercher-squats, alle (tulle)maskinene.
Programmering: starter på respektivt av 75% og 60% av dagens 1rm, velger antall sett og reps etter dagsform/yolo,
Prøver sette pr'er på sistesettene ofte, (hver gang det er bra trykk i kroppen)
Legger på litt mer vekt enn sist gang i hovedløftene hver økt, når respektivt 2reps/8reps på siste obligatoriske sett er tungt selv om jeg ikke er forkjøla/bare dårlig dagsform deloader jeg noen kg og starter økningen på nytt. Og har jeg en sinnssykt bra dag (Si om 1rm jeg regner program etter i benk f.eks. er 100kg men 90kg føltes som luft på en tung benkdag kan jeg finne på og ta 3*100 på siste sett uten at jeg begynner programmere etter ny 1rm.
Ny 1rm tas absolutt oftest etter fire uker jevn trening, ekstra fridag tillat før 1rm forsøk.
Skal heller aldri klikke og bruke 3 timer på støtteøvelser bare fordi jeg kan/skikkelig bra dagsform, da modererer jeg meg heller og gjør gode sett på det obligatoriske+ litt til og sparer cns/kroppen til neste økt/resten av uka, pr på både tung og lett øvelse på samme dag egentlig ikke tillat men kan gjøres med moderasjon (da snakker vi om f. eks at jeg gir meg på rpe8 på siste "lette" sett og om dette er PR så klapper jeg meg på skuldra.

Vet dette stiller høye krav til autokorrigering men tror det skal gå bra, er det noe jeg absolutt burde endre/inkorporere?

Lenke til kommentar

Prøver å øke knebøy og mark som nevnt tidligere i tråden. Vurderer å prøve litt variasjoner av løftene. Er det noen av disse som anbefales?

Knebøy: Vanlig
Knebøy med stopp
Knebøy på boks og opp
Sumo knebøy
Frontbøy
Markløft: Conventional
Sumo Markløft
Block pull
Stiff deadlift
Snatch grip deadlift

Hvor mye løfter du i mark og bøy, og hvor lenge har du trent?

Du vil nesten garantert få mer ut av å endre programmering og frekvens enn du vil få ut av å gjøre mange forskjellige øvelser.

Mark: 165 kg

Bøy: 95 kg uten belte, hehe.....

Har du noen ekspert tips når det gjelder programmering? :)

Tren bøy minst tre ganger i uka. 5-10 sett, med 2-5 reps.

Eksempel:

Mandag: 8x3

Onsdag: 5x5

Fredag: 6x2

Bruk første uke på å finne passende vekter, legg på 2,5-5kg hver uke.

Lenke til kommentar

Hvor skal du få tak i kettlebell på over 100kg?

Finner mye på finn.

Doorgym har xlife mener jeg.

Jeg er en liten jente (kjerring om man skal se på alderen..), jeg løfter ikke 100kg i verken bøy eller mark, og kommer nok aldri til å gjøre det :)

Jeg har med selvsyn sett jenter på 50kg dra 120kg i mark og presse tett innpå 100kg i bøy.

Skjerpings! :)

Lenke til kommentar

Relativt små jenter som tar 120 i bøy og 150 i mark der jeg trener. Sånt som får meg til å føle meg sterk :p

Men man får da kettlebells som veier over 50kg, og man kan vel ha en i hver hånd. Hvor aner jeg ikke. Tipper det er billigere med stang + vekter, men det krever jo litt mer plass.

Lenke til kommentar

Finner mye på finn.

Jeg er en liten jente (kjerring om man skal se på alderen..), jeg løfter ikke 100kg i verken bøy eller mark, og kommer nok aldri til å gjøre det :)

Lenke til kommentar

Finner mye på finn.

Jeg har med selvsyn sett jenter på 50kg dra 120kg i mark og presse tett innpå 100kg i bøy.

Skjerpings! :)

Sorry, jeg skal skjerpe meg :(

Jeg har brukt 26kg på mark i evigheter nå.

*Gråte krokodilletårer*

Lenke til kommentar

Finner mye på finn.

Them crazy bitches.

Er det bare jeg som er litt bekymret for knærne til hun i rød shorts? :S

Lenke til kommentar

Ja, men ikke før du også har kalorioverskudd.

Noen som spiser tunfisk her? Inneholder mye proteiner men ingen carbs.

Prøver å holde protein inntaket høyt og kalorier minimalt, eller er det noen bra kalorier jeg bør få i meg? Har vanligvis laks eller noe slikt til middag med brokkoli, cottage cheese etc. Prøver å ligge på 220-250g protein hver dag.

Skal du opp i vekt eller ned i vekt?

Vil opp i vekt men ned i fettprosent :)

Haha, kanskje første 6 mnd.

Men etter det må man nesten velge en av de pr periode.

Heller en fordel å bare spise og spise, for å så kutte ned igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...