Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Omtrent hvor ligger vektnivået i markløft for folk med "OK" styrke?

7726123[/snapback]

Det er ikke noe svar på det egentlig. Det varierer like mye som vekt og høyde til folk ;) Jeg vet ikke hva du legger i OK styrke, og dette kommer jo an på hvor lenge man har trent, hvor gammel man er osv. Legg ut stats på deg selv og hvor mye du tar så kan vi gi deg en pekepinn på hvor sterk du er :)

7726316[/snapback]

 

Hehe, var av mer praktiske årsaker jeg spurte!

 

Var under intrykk av at markløft var en øvelse du raskt gikk over 100 kilo i, noe som, hvis stemmer, gjør studioet jeg trener på ganske dårlig rustet til denne øvelsen :)

 

Er det slik, eller?

7727195[/snapback]

Ja, 100 kg er ganske lett og oppnå. Kommer jo igjen an på hvor gammel du er, stor, osv.

Men markløft er en kjempe god øvelse, men det er allikevel få som trener den. Dette tror jeg er mye pga latskap. Markløft er en meget tung øvelse, derfor tror jeg mange velger å droppe denne. Tren jevnt over tid så har man 100 før man vet ord av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tips til å komme igang med knebøy for meg? Har aldri likt den øvelsen noe særlig, så nå tar jeg mer i markløft enn knebøy, noe som vel ikke er så veldig vanlig. Jeg prøver å gå ned til lårene står vannrett, noe som gjør det en del tyngre dog. Merker at lårene og underarmene streiker fortest på markløft, nesten :p Korsryggen klarer 10x90kg i maskin, i markløft trener jeg med 60-70 og i knebøy må jeg ned enda 20 kg :p

Lenke til kommentar

Hva er det folk løfter her i knebøy og markløft?

Selv har jeg ikke spesielt sterke bein, muligens fordi jeg har forsømt øvelsen knebøy. Driver og dupper nå på 67,5 i bøy for 5 reps. Øke med 2,5 kg hver uke, ikke spesielt stolt over den, men den skal komme seg.

I mark ligger jeg vel på 100 for 5 reps. Såvidt smakt på 110. Den også skal komme seg bra. :hrm:

 

På knebøy vil jeg i hvert fall anbefale å begynne lavt og fokusere på teknikken, er vel ikke stort annet å si, ikke hokus pokus den øvelsen der. Tren på 40 og få inn teknikken.

Lenke til kommentar

Faen, så sinnsykt irriterende... Her kommer jeg, skikkelig motivert til å starte å trene, treningsprogram og greier. Så varmer jeg opp, og skal ta i bruk manualene, men hvem ror du kommer inn døra? Jo, Søstra mi på 9 år og veninna hennes fordi de skal "trene" (aka. løpe rundt, løfte på dukker og se hvor langt de kommer ned i spagaten.) Jeg ber de om å gå ut, men de nekter. Så begynner jeg å lete etter manualene. Men jeg finner INGEN, de drittungene klarte å somle bort de sistgang de "trente". :mad: Jeg ber de om å finne de, men de kommer bare med frekke kommentarer, og jeg blir dritsur, og bruker opp all tiden på å lete etter manualene. og nå... Ja nå er jeg kald i hele kroppen igjen. Motivasjonnivå= zero. Har så lyst til å slå de små hodene deres med noen ordentlig tunge manualer. :mad:

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Åhh, etter juleferie + sykdom hadde jeg glemt hvor deilig det er å komme hjem og slappe av etter ei virkelig god treningsøkt. Selv om dette er den beste treningsøkta jeg har hatt på lenge støtte jeg på noen problemer: Jeg ble rett og slett utmattet.

Noen tips til å holde lengre? Litt raske karbs rett før trening kanskje hjelper? Hadde ikke spist så enormt mye i dag, ca. 2+2+2 brødskiver før trening klokka 16, mistenker at feilen ligger der.

 

Tok markløft (favorittøvelsen <3) med 3 sett, ti, ni og åtte repetisjoner @ 70 kg. Gikk så over til nedtrekk. Merket nå at underarmene fikk en _enorm_ pump (wohoo, artig følelse!), faktisk så mye at det ble vondt, og resten av kroppen ble ganske sliten. Ikke ofte jeg har opplevd pump før, så jeg var veldig fornøyd med å ha enormt harde underarmer som ga en pussig følelse når man brukte dem.

 

Allerede nå følte jeg meg ganske tømt for energi, og klarte mye mindre enn jeg pleier på hantelroing. Maskin-roing fungerte heller ikke. Riktignok var pausene kortere enn de pleier, og jeg presset meg selv ganske langt etter en lang ferie, men det skal da ikke være så ille at jeg klarer kun 2 øvelser med respektabel intensitet.

 

Noen tips til forbedring av denne situasjonen?

 

Jeg vil også spørre om det er normalt at musklene i korsryggen "rister" når de er helt sammentrekt under hard belastning når jeg trener den i maskin, etter at de er slitne etter markløft. Dette var såpass ubehagelig at jeg prøvde å komme meg fortest mulig igang med negativ fase av løftet :[

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at man må dele opp kroppen i såkalte "splitts" for hver treningsøkt? F.eks går mange programmer ut på å trene mage og rygg en dag, så trene armer og lår en annen dag, bryst og legger en annen dag osv. Hvorfor kan man ikke trene HELE kroppen hver gang man skal på studioet? Altså trene hele kroppen, vente 1-2 dager og så trene hele kroppen i neste økt.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at man må dele opp kroppen i såkalte "splitts" for hver treningsøkt? F.eks går mange programmer ut på å trene mage og rygg en dag, så trene armer og lår en annen dag, bryst og legger en annen dag osv. Hvorfor kan man ikke trene HELE kroppen hver gang man skal på studioet? Altså trene hele kroppen, vente 1-2 dager og så trene hele kroppen i neste økt.

7737072[/snapback]

Det går også fint an, og er anbefalt å gjøre for nybegynnere. Jeg føler dog at jeg får trent hver muskelgruppe mye bedre dersom jeg har litt mer tid å bruke på den.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at man må dele opp kroppen i såkalte "splitts" for hver treningsøkt? F.eks går mange programmer ut på å trene mage og rygg en dag, så trene armer og lår en annen dag, bryst og legger en annen dag osv. Hvorfor kan man ikke trene HELE kroppen hver gang man skal på studioet? Altså trene hele kroppen, vente 1-2 dager og så trene hele kroppen i neste økt.

7737072[/snapback]

Du får kjørt musklene mer grundig og hardere med mere restutisjon på splitt. Og du får noen gang ikke med alle muskelgruppene på fullkroppsprogram, f.eks hvis du ikke har med stående tåhev, miltitærpress bare fordi programmet hadde blitt for langt.

 

Men, fullkropps anbefaler jeg for de som akurat har startet å trene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...