Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

For meg føles det ut som hele overarmen blir større og fyllt med veske under skikkelig pump. Kanskje en overdrivelse å si at det føles som om armen skal eksplodere, men det strammes skikkelig til. Føles ut som det tøyer ut huden litt.

7723567[/snapback]

Føles akkurat samme med meg, spesielt med biceps trening. Den blir litt større :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Pump" er vel bare at det samler seg store mengder blod i muskelen. Er det ikke egentlig bedre og ikke få pump, la nytt blod strømme fritt til muskelen?

7722759[/snapback]

Jeg klarer ikke løfte like mye neste sett hvis jeg har skikkelig pump versus når jeg ikke har det og har trent med ca. samme belastning. Men det er en huskeregel i bodybuilding at når man trener hardt og får skikkelig pump, da vil man legge på seg muskler. Jeg får nesten alltid god pump i biceps, og det er nok min beste muskel også.

Lenke til kommentar
For meg føles det ut som hele overarmen blir større og fyllt med veske under skikkelig pump. Kanskje en overdrivelse å si at det føles som om armen skal eksplodere, men det strammes skikkelig til. Føles ut som det tøyer ut huden litt.

7723567[/snapback]

Vel det er vel for meg også at når jeg får(?) pump så føles det ut som armen er litt større, den strammer litt til og får en "tight" føelse, men som at veske fyller unnderarmen? Nei.

Lenke til kommentar
Omtrent hvor ligger vektnivået i markløft for folk med "OK" styrke?

7726123[/snapback]

Det er ikke noe svar på det egentlig. Det varierer like mye som vekt og høyde til folk ;) Jeg vet ikke hva du legger i OK styrke, og dette kommer jo an på hvor lenge man har trent, hvor gammel man er osv. Legg ut stats på deg selv og hvor mye du tar så kan vi gi deg en pekepinn på hvor sterk du er :)

Lenke til kommentar

Slenger meg på den med markløft.

Jeg veier ca 83 kg, 1.83 cm høy. Løfter omtrent 55kg i markløft, men har mye mer å gå på. Jeg tør rett og slett ikke løfte særlig tyngre. Må sies at jeg er utsatt for endel skremselspropaganda hjemmefra (mor er fysioterapaut) - så jeg kjøre stort sett utholdende styrke på nedre del av ryggen.

 

Over til en annen sak. Jeg løfter omtrent like mye i skulderpress som skråbenk med hantler - dette er vel litt skjev fordeling? Nå tar jeg alltid skråbenk etter vanlig benk (med hantler), så det er vel kanskje litt av grunnen?

Lenke til kommentar
Over til en annen sak. Jeg løfter omtrent like mye i skulderpress som skråbenk med hantler - dette er vel litt skjev fordeling? Nå tar jeg alltid skråbenk etter vanlig benk (med hantler), så det er vel kanskje litt av grunnen?

7726345[/snapback]

Litt skjev fordeling, ja. Hvor mye skrå har du på benken? Jeg ser ofte folk som tar skråbenk, og som har benken hakket nedenfor det de tar i skulderpress.

 

Kjører du tungt i vanlig benkpress har vel også litt å si. Jeg merker selv at jeg løfter rundt 2kg mer i hver hånd hvis jeg starter med skråbenk med hantler.

Lenke til kommentar
Over til en annen sak. Jeg løfter omtrent like mye i skulderpress som skråbenk med hantler - dette er vel litt skjev fordeling? Nå tar jeg alltid skråbenk etter vanlig benk (med hantler), så det er vel kanskje litt av grunnen?

7726345[/snapback]

Litt skjev fordeling, ja. Hvor mye skrå har du på benken? Jeg ser ofte folk som tar skråbenk, og som har benken hakket nedenfor det de tar i skulderpress.

 

Kjører du tungt i vanlig benkpress har vel også litt å si. Jeg merker selv at jeg løfter rundt 2kg mer i hver hånd hvis jeg starter med skråbenk med hantler.

7726388[/snapback]

 

Kjører 26kg i skulderpress og ca 24kg skråbenk.

 

Når jeg tar skulderpress sitter jeg tilnærmet rett. Er litt usikker på vinkelen når jeg tar skråbenk, men det er mangfoldige hakk nedover. Jeg tar meg helt ut på brystpress, og tar skråbenk rett etter det, så er nok der grunnen ligger. I tillegg så har jeg alltid vært svak i brystet fra naturens side, så sliter nok litt.

Lenke til kommentar
Slenger meg på den med markløft.

Jeg veier ca 83 kg, 1.83 cm høy. Løfter omtrent 55kg i markløft, men har mye mer å gå på. Jeg tør rett og slett ikke løfte særlig tyngre. Må sies at jeg er utsatt for endel skremselspropaganda hjemmefra (mor er fysioterapaut) - så jeg kjøre stort sett utholdende styrke på nedre del av ryggen.

 

Over til en annen sak. Jeg løfter omtrent like mye i skulderpress som skråbenk med hantler - dette er vel litt skjev fordeling? Nå tar jeg alltid skråbenk etter vanlig benk (med hantler), så det er vel kanskje litt av grunnen?

7726345[/snapback]

Med all respekt å melde, så har jeg aldri møtt en fysioterapeut som har meget god greie på det muskulære vedrørende rygg. Det skal sies at jeg ikke har møtt så mange, men dog. Er det en øvelse som alle burde ta for ryggplager og velvære er det markløft. Markløft er ikke farlig utført riktig. Og jeg vil ta det finnes ingen bedre øvelse\ryggøvelse. Jeg har aldri skjønt hvorfor fysioterapeuter fraråder folk til å trene ryggen på en slik måte. Hvis du prater med en naprapat får du høre at du må trene ryggen opp ved hejlp av slike øvelser, noe som er helt riktig spør du meg. Eieren av helsestudio der jeg trener har 3 prolapser i ryggen og er massør og har meget god greie på ryggplager. Han må kjøre mark en dag i uke eller så får han vondt i ryggen. Det er også flere som trener der som har fått prolaps, og fysioterapeuten advarte de mot å trene slike øvelser, men de som trener mark er faktisk de som har best rygg nå!!

Lenke til kommentar
Slenger meg på den med markløft.

Jeg veier ca 83 kg, 1.83 cm høy. Løfter omtrent 55kg i markløft, men har mye mer å gå på. Jeg tør rett og slett ikke løfte særlig tyngre. Må sies at jeg er utsatt for endel skremselspropaganda hjemmefra (mor er fysioterapaut) - så jeg kjøre stort sett utholdende styrke på nedre del av ryggen.

 

Over til en annen sak. Jeg løfter omtrent like mye i skulderpress som skråbenk med hantler - dette er vel litt skjev fordeling? Nå tar jeg alltid skråbenk etter vanlig benk (med hantler), så det er vel kanskje litt av grunnen?

7726345[/snapback]

Markløft er ikke farlig utført riktig.

7726613[/snapback]

 

Nettopp - det er derfor jeg er redd for å løfte tungt. jeg velger heller å trene med endel flere repitisjoner enn ellers, samt være veldig nøye med teknikken.

 

Mor fortalte ofte før om en 2-3 faste pasienter hun har med ryggproblemer, og de fikk problemer etter hard trening av nedre del av ryggen. Nå skal det sies at mamma er over 50 år og driver primært ikke med idrettsrelaterte skader, så det kan godt hende hun ikke er et levende leksikon på området.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Nettopp - det er derfor jeg er redd for å løfte tungt. jeg velger heller å trene med endel flere repitisjoner enn ellers, samt være veldig nøye med teknikken.

 

Mor fortalte ofte før om en 2-3 faste pasienter hun har med ryggproblemer, og de fikk problemer etter hard trening av nedre del av ryggen. Nå skal det sies at mamma er over 50 år og driver primært ikke med idrettsrelaterte skader, så det kan godt hende hun ikke er et levende leksikon på området.

7726695[/snapback]

Antar at du da ikke kjører rygghev lengre enn til ryggen er vannrett? Denne øvelsen er minst like farlig for ryggen om du kjører så langt du kommer som markløft med feil teknikk er!!

Lenke til kommentar
Nettopp - det er derfor jeg er redd for å løfte tungt. jeg velger heller å trene med endel flere repitisjoner enn ellers, samt være veldig nøye med teknikken.

 

Mor fortalte ofte før om en 2-3 faste pasienter hun har med ryggproblemer, og de fikk problemer etter hard trening av nedre del av ryggen. Nå skal det sies at mamma er over 50 år og driver primært ikke med idrettsrelaterte skader, så det kan godt hende hun ikke er et levende leksikon på området.

7726695[/snapback]

Antar at du da ikke kjører rygghev lengre enn til ryggen er vannrett? Denne øvelsen er minst like farlig for ryggen om du kjører så langt du kommer som markløft med feil teknikk er!!

7726726[/snapback]

 

Kilde?

 

Kjører uansett aldri rygghev.

Lenke til kommentar
Slenger meg på den med markløft.

Jeg veier ca 83 kg, 1.83 cm høy. Løfter omtrent 55kg i markløft, men har mye mer å gå på. Jeg tør rett og slett ikke løfte særlig tyngre. Må sies at jeg er utsatt for endel skremselspropaganda hjemmefra (mor er fysioterapaut) - så jeg kjøre stort sett utholdende styrke på nedre del av ryggen.

 

Over til en annen sak. Jeg løfter omtrent like mye i skulderpress som skråbenk med hantler - dette er vel litt skjev fordeling? Nå tar jeg alltid skråbenk etter vanlig benk (med hantler), så det er vel kanskje litt av grunnen?

7726345[/snapback]

Markløft er ikke farlig utført riktig.

7726613[/snapback]

 

Nettopp - det er derfor jeg er redd for å løfte tungt. jeg velger heller å trene med endel flere repitisjoner enn ellers, samt være veldig nøye med teknikken.

 

Mor fortalte ofte før om en 2-3 faste pasienter hun har med ryggproblemer, og de fikk problemer etter hard trening av nedre del av ryggen. Nå skal det sies at mamma er over 50 år og driver primært ikke med idrettsrelaterte skader, så det kan godt hende hun ikke er et levende leksikon på området.

7726695[/snapback]

Men det er ikke vansklig å utfører riktig. Og det er ikke farlig å legge på litt vekter.

Lenke til kommentar
Omtrent hvor ligger vektnivået i markløft for folk med "OK" styrke?

7726123[/snapback]

Det er ikke noe svar på det egentlig. Det varierer like mye som vekt og høyde til folk ;) Jeg vet ikke hva du legger i OK styrke, og dette kommer jo an på hvor lenge man har trent, hvor gammel man er osv. Legg ut stats på deg selv og hvor mye du tar så kan vi gi deg en pekepinn på hvor sterk du er :)

7726316[/snapback]

 

Hehe, var av mer praktiske årsaker jeg spurte!

 

Var under intrykk av at markløft var en øvelse du raskt gikk over 100 kilo i, noe som, hvis stemmer, gjør studioet jeg trener på ganske dårlig rustet til denne øvelsen :)

 

Er det slik, eller?

Lenke til kommentar
Hehe, var av mer praktiske årsaker jeg spurte!

 

Var under intrykk av at markløft var en øvelse du raskt gikk over 100 kilo i, noe som, hvis stemmer, gjør studioet jeg trener på ganske dårlig rustet til denne øvelsen  :)

 

Er det slik, eller?

7727195[/snapback]

 

Har du en god generell styrke skal hundre kg være lett. Markløft sliter på alle muskler i kroppen må man huske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...