Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Ja, hvordan kan vi vite når vi har "makse"? Finnes det liste som viser sånt cirka?

Det er store individuelle forskjeller. Men når du har holdt på noen år og ser hvor lite du øker etterhvert så vil svaret gi seg selv for din egen del.

Bli 40 kg sterkere første året, 20 kg andre året, 10 kg tredje året, 5 kg fjerde året... Da skjønner du hvor det bærer hen og at du ikke kommer så mye videre.

Tror aldri jeg kommer til å slutte med dette faktisk. Det er for gøy og givende. Følelsen man får av å pushe seg selv til det ytterste er enorm.

Når man i tillegg kan se at man nærmer seg målene man setter seg, da er det gjort, tror jeg. Avhengighetsskapende? Absolutt.

Men hva gjør du den dagen fremgangen stopper opp? Løfte tungt og presse deg 5 ganger i uka for å øke kanskje 2 kg i benkpress på et år?

Da er det vel vedlikeholdning som står på planen?

Har selv nådd svake 120kg benk, 120kg bøy, 150kg mark, men har egentlig gitt opp de store økningene... Fokuserer heller på utseende og bruker vektøkning som mer delmål før/etter dietter...

Benken din er ikke svak, bare bøyen og marken. Typisk bros å fokusere på benk og biceps :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvordan kan vi vite når vi har "makse"? Finnes det liste som viser sånt cirka?

Det er store individuelle forskjeller. Men når du har holdt på noen år og ser hvor lite du øker etterhvert så vil svaret gi seg selv for din egen del.

Bli 40 kg sterkere første året, 20 kg andre året, 10 kg tredje året, 5 kg fjerde året... Da skjønner du hvor det bærer hen og at du ikke kommer så mye videre.

Joda, men likevel kan man beregne seg fram sånt cirka?

Lenke til kommentar

Fikk vondt i brystet av den der!

Dersom det ikke prikker i venstrearmen så spiser du feil.

Barn har hamburgere og kyllingnuggets i matpakken

Grei artikkel (til VG å være) om kostholdet i noen Oslo-skoler. Se bort fra dt jeg mener er dårlig pedagogikk fra 50-tallet (komme med en pekefinger til en 8-åring og ikke foreldrene) og generalisering angående kosthold (en burger må ikke være usunn).

Det morsomste med slike artikler er likevel kommentarfeltet. Butthurt as far as the eye can see. Hver bidige gang er det noen som setter seg i forsvarsposisjon og maner om at alle kan ikke være kjernesunne, det er greit nå og da, hva med dem som ikke liker brød, osv.

En stor del av kommentarene er av typen "jammen, en burger må ikke være usunn, det står ingenting om hvilken burger det var!" Nei, helt rett, men her er det snakk om unger fra "fattige" familier i Oslo Øst. Hva er det størst sjanse for; at foreldrene har sendt med dem kjernesunne, hjemmelagde hamburgere av kjøttdeig til 50 kroner og økologisk salat til en liten formue eller at de har med seg McDonalds-burgere til 10 kroner?

Endret av Patrick123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle endre litt på treningsprogrammet gjennom sommeren, ettersom det blir mer jobb, mer festing og mindre rutiner. Har igrunn lyst og fokusere på bein og rygg, ettersom jeg ant har prioriert det litt ned og begynner og se litt uproposjonal ut. Samt jeg ønsker og bli sterkere i knebøy og mark..

Er det bare og druse på med starting strenght ?

Lenke til kommentar

Heisann.

Er nybegynner på dette her og har tenkt å trene gjennom hele sommeren. Ikke for å skaffe sommerkroppen, men for å skaffe en kropp som jeg selv er fornøyd med og skal vedlikeholde hvis vi kan si det. Følger jeg veier greit for min høyde og har heller ikke mye fett på kroppen (190cm/80kg), hvor folk flest sier at jeg er tynn. Vil holde meg rundt 75 - 80 kg, men da med mer markert muskelmasse enn å se "normal" ut. Er en aktiv gutt, med veldig variert kosthold. Dette er noe jeg skal endre på.

Problemstillingen min er vel da kosthold. Jeg vil ha en slank, "sterk" kropp i den forstand at jeg ikke vil bygge store muskler, men mer senesterke (utholdene), markerte muskler rundt armer, mage, rygg og bein. Hvordan burde jeg legge mitt kosthold da? Jeg har søkt nå på nettet en stund, men jeg skjønner meg ikke på så mye av det.

Burde jeg spise masse kalorier?

Holde meg bare til sunt fett, proteiner og karbo?

Er proteinbarer noe fornuftig i det hele tatt? Har ikke tenkt til å ta noe kreatin eller slike type pulver.

Noen tips? Har du en link bare så holder det i massevis, jeg har ikke funnet noen på nettet selv hvert fall.

Lenke til kommentar

Helt ærlig, du må opp på over 90kg for å se decent ut på over 190.

Det er kanskje å ta litt hardt i...

Nå misforstod jeg posten hans, men akkurat dette står jeg ved. Hvis du vil se noenlunde muskuløs ut, må du over 90, hvis du har normal fettprosent.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...