Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fått større rumpe siden jeg begynte med bøy, samt at jeg er svai i ryggen fra før. Ikkje braa. Vurdere å slutte med bøy?

Har noe av dette selv, men har fått ordnet opp i en del av det. Ikke slutt med bøy, det er ikke problemet.

Det går i utgangspunktet på strekking av hofter, spesielt framside lår. Strekking av rygg og styrking av kjernemusklatur. Mye sitting forverrer bare problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Var ikke mye i altivitet før jeg begynte å trene, så mulig det er problemet. Skal lese litt om strekking :)

Lenke til kommentar

Overhørte noe jeg fant litt moro igår på senteret.

Det var en captain upper-body som hadde med seg en kar som han tydligvis skulle 'lære å trene' på det som tilsynelatende kunne være en dag der rygg og bicep skulle få kjørt seg. Noe som i og for seg var greit nok, dem hadde kjørt igjennom curls, roing, chins osv.. frem til det kom ett spørsmål i fra den nyervervede angående hvorvidt dem skulle ta 'markløft'

Tilsvaret var at Markløft aktiverer ikke noe muskler, så øvelsen er helt unødvendig.

YEAAAAAAAAAAAAH.

Lenke til kommentar

LOL - Den holdt for meg :p

Jeg valgte dog å ikke kommentere det for dem, men sånn i praksis hadde markløft alene gitt økten mer mening enn den samlede verdien av resten av øvelsene.

MEN PYTT PYTT, han gikk i singlet, han vet hva han snakker om :green:

Fra en ting til en annen har jeg begynnt å kjøre mye bøy med stopp. Men hvor lavt går dere før dere stopper? Jeg tror jeg går litt for lavt, har fått noe greier på fremsiden av låret som mildt sagt ikke er gains.

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Leste litt om det. Skal man bare strekke noen av musklene og ta chrouches og bridge? Hvor lang tid tar det å kurere det?

Lenke til kommentar

LOL - Den holdt for meg :p

Jeg valgte dog å ikke kommentere det for dem, men sånn i praksis hadde markløft alene gitt økten mer mening enn den samlede verdien av resten av øvelsene.

MEN PYTT PYTT, han gikk i singlet, han vet hva han snakker om :green:

Fra en ting til en annen har jeg begynnt å kjøre mye bøy med stopp. Men hvor lavt går dere før dere stopper? Jeg tror jeg går litt for lavt, har fått noe greier på fremsiden av låret som mildt sagt ikke er gains.

Kjører noen reps med stopp selv. Stopper helt i bunn.
Lenke til kommentar

Google hyper lordosis /anterior pelvic tilt /nedre kryss syndrom

Korleis identifiserer ein det? Eg har ganske bra svai sjølv.

Stå sidelengs foran et speil, vanlig og avslappet, er bekkenet ditt tiltet fremover?

Google-bilde

Når bekkenet er tiltet fremover så får man slik du ser, overdreven svai i rygg, rumpa stikker ut og magen frem. "Donald"-positur.

Andre måter man kan identifisere: APT kommer som regel med inaktiv setemuskulatur og svake magemuskler (nærmere bestemt external obliques), så prøv med et par glute bridges, hvis du kjenner det i hamstrings/korsrygg - you know what to do.

Som regel ganske svak i mage/core øvelser også.

Tight: Hoftebøyere, rectus femoris, korsrygg

Svake: Gluteus max, hamstring og magemuskler (mest external obliques og rectus abdominus.

APT til en viss grad er normalt og hensiktsmessig

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

Stå sidelengs foran et speil, vanlig og avslappet, er bekkenet ditt tiltet fremover?

Google-bilde

Når bekkenet er tiltet fremover så får man slik du ser, overdreven svai i rygg, rumpa stikker ut og magen frem. "Donald"-positur.

Andre måter man kan identifisere: APT kommer som regel med inaktiv setemuskulatur og svake magemuskler (nærmere bestemt external obliques), så prøv med et par glute bridges, hvis du kjenner det i hamstrings/korsrygg - you know what to do.

Som regel ganske svak i mage/core øvelser også.

Tight: Hoftebøyere, rectus femoris, korsrygg

Svake: Gluteus max, hamstring og magemuskler (mest external obliques og rectus abdominus.

APT til en viss grad er normalt og hensiktsmessig

Det er ikkje så mykje som på biletet. Fann bilete av ein anna som er bortimot identisk med meg: http://tnation.t-nation.com/free_online_forum/sports_body_training_performance_bodybuilding_injuries/do_i_have_anterior_pelvic_tilt_

Lenke til kommentar

Må vere ei jævlig kjensle å ligge der med x kilo halvveis over nakken. Å dø i ein benk må vere trasige greier.

Benkane på mitt senter har eit skrått stag frå sikringa og opp bak mot stativet. Om det er mogleg å smyge ei stang bak veit eg ikkje, men eg tar sjansen. Av fleire problem, så ber han om trøbbel med den løftebanen.

Forskjellen på eit tungt løft på grensa til failure (og gjerne over) av ein dyktig løftar og ein amatør, er ofte at den første held løftebanen og teknikken på plass, og berre fortset å pushe. Med dårleg teknikk går rumper opp, bein i alle vinklar og armar både her og der. Det er nok naturleg å prøve å kompensere for å klare løftet, men eg prøver i det lengste å halde det innanfor akseptable rammer, og heller akseptere failure enn å la all teknikk gå i dass. For det første er sjansen for skade større, men eg synest det er lettare å fullføre eit tungt løft på den måten. Den optimale løftebanen er normalt den mest effektive, så du klarar ikkje nødvendigvis løftet av å kompensere på andre vis. Eg synest og det gjer det lettare å presse ut fleire repetisjonar.

Lenke til kommentar

Regner med at sikringen gikk helt inn til stanga, hvis man ser nøye etter bøyer sikringen seg og lager glippen da den ikke tåler vekten.. Må være helt jævlig angst. Fantastisk dårlig utstyr, blir sikkert saksøkt.

For meg ser det ut som stanga landar på den delen av sikringa som stikk opp heilt inst, og at kreftene frå stanga verkar ned mellom sikringa og stativet, som lagar ei glipe. Eg synest ikkje det ser ut som sikringa bøyer seg. Stativet får i tillegg ein dytt når stanga går bakover. Stativet bøyer seg bakover, men det ser ikkje ut som sikringa får den same bevegelsen. Har du først ei lita glipe, så vil stanga lett tre seg ned mellom sikringa og stativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...