Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er ikke mekanismene helt forstått. Men om man eks trener bein så jogger/sykler etterpå så kan man muligens skille ut mer metabolitter som eks laktat. Dannelse av akkurat disse metabolittene er blant annet det som kan føre til hypertrofi. Dette skyldes blant annet at ved rolig aktivitet så vil dette gi økt blodtilførsel til aktiverende muskulatu, som igjen kan gi raskere eliminasjon av akkurat disse metabolittene. Innenfor toppidretten brukes man denne strategien for å fortere restsurere seg. Tufte er et eksempel her, han hadde lengre rolige sykkelturer etter treningen av denne grunnen. For øvrig spekuleres det at koffein også kan ha denne effekten og kan da virke beskyttende for muskulatur og hindre "skade" på muskler ved å muligens gjøre det samme.

 

Om du tenker på joggeturer eks en dag etterpå +/- så vil det nok gå veldig fint. Her er det først energistatus som vil ha noe å si på mosjonistnivå. Her vil jeg også tilføye at på et høyere nivå så vil spesifisertprinsippet gjelde i en økende grad. Du blir bedre på det du hovedsakelig driver på med.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Ikke bare væske og glykogen nei, men første uka går man kanskje ned 2-3kg og da er nok over halve fra noe annet en fett ja.

 

Bro-sience og bro-sience, har ikke lenker her nå, men man kan jo tenke seg selv også.

Man løper og sender signaler om å bli energieffektiv.

Det er ikke sånn at man mister all masse over natta.

99% av problemene med løping er nok at man ikke spiser kcal tilbake igjen og sånn mister gainza.

Heller det lenge før kroppen forbrenner massen.

Kanskje om man evt kun løper og ikke løfter heller.

 

Siste Fagerli kom med av forskning viste iallefall 3 timer mellom løft og løp om man etter papiret ville ha det best mulig.

Endret av War
Lenke til kommentar

Noen som har noe bra lesestoff angående cardio/kosthold under deffing, snart ferdig i forcen og er gira på å bli kvitt messe-spekket når jeg er fri igjen.

 

Planen så langt blir 5/3/1+ 3dager i uka samt. litt bodybuilderaktig støtteøvelser. (med måte selvfølgelig)

 

Når det gjelder dietten ser jeg for meg nærmest psmf på fridagene (1500kcal ish (mye protein&veggies, lite carbs og et par spiseskjeer omega 3))

 

og ganske likedans kosthold på treningsdager pluss litt carbs før og etter trening noe som fort bumper det opp til 2000kcal

 

Hvor vil det være mest optimalt å presse inn noe cardio her? og hvor intensivt/langvarende bør dette være for fettbrenning?

Lenke til kommentar

Bedre form ja, hvilepuls og ditt og datt, men null å si for selve vekttapet.

Hvordan man får underskuddet er meget valgfritt.

 

Trenger du egentlig karbs i forbindelse med treningen på deff?

Ja om det er skikkelig lavkarbo, men målet med hele treningen er bare å stimulere massen så kroppen senker prioriteten på masse når ting skal erstatte energitapet og brenner heller fettet.

Endret av War
Lenke til kommentar

er vel helst en trivselssak, føler jeg får litt mer pump/mer ut av treningen med litt boosta glykogenlager, men kan jo spare litt kcalorier ved å droppe carbs etter treningen.

 

Er det kun bro-science med cardio under deff?, har forøvrig ikke tenkt meg under 10-12ish% fett

Lenke til kommentar

er vel helst en trivselssak, føler jeg får litt mer pump/mer ut av treningen med litt boosta glykogenlager, men kan jo spare litt kcalorier ved å droppe carbs etter treningen.

 

Er det kun bro-science med cardio under deff?, har forøvrig ikke tenkt meg under 10-12ish% fett

Om noe er det ønskelig med å opprettholde glykogenlagrenende så mye som mulig under perioder hvor formålet er vektnedgang.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til de fysiologiske prosessene og overlater det til Doofen, men en grunn til at cardio kan gi dårligere styrkeresultater er jo rett og slett som det sies over at vi har en begrenset arbeidskapasitet. Dersom du allerede nærmer deg maks totalbelastning (tung styrketrening alene er ille nok for mange i en stressende hverdag med litt for lite søvn) så er det i alle fall en plausibel forklaring at du yter dårligere på styrketrening fordi du har mindre overskudd.

 

Om effekten av dette er merkbar vet jeg ikke, men de fleste av oss er i alle fall sånn skrudd sammen at vi har en ganske begrenset treningskapasitet. Pick your battles osv.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

 

Jeg er ganske lei SL5x5. Leter etter et nytt program med få øvelser hver dag, trives best med det. Noen forslag?

 

5/3/1! Les den nye boken, eller så kan jeg hjelpe deg med og sette opp en template. Men anbefaler og lese litt for og få inn det grunnlegene :)

 

Takk, skal se på dette i morgen!

Lenke til kommentar

 

Og over fleire dagar, for deretter å sjå på snittet. Du kan vege 112 ein dag og 110 den neste på same tidspunktet.

Nei, for dagsvariasjonen kan variere noe så utrolig. Det beste er trolig å veie seg rundt en gang i uken under samme omstendigheter hver gang; 12 timer faste på morgen, samme dag hver uke og etter å ha tømt blæren.

 

 

Det var jo det som var poenget med fleire målingar. For å få vekk dei største variasjonane.

Lenke til kommentar

Men da må jo du akkurat ekskludere disse potensielle ekstremvariablene, for gjennomsnittet vil fort ikke gi et reelt bilde. En annen måte ville kanskje vært å brukt medianen for å unngå ekstremavvikene eller til og med vurdere standardavvik (SD) for å se spredningen rundt gjennomsnittet.

Eller man kan bare følge retningslinjene og ta rundt en dag i uken da grunnlaget for hvorfor er også godt nok beskrevet.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som skjer.... Har begynt å spise noe mindre og trene noe hardere, går faktisk ned ca 300-400g per økt. Er ikke det helt sjukt? Veide senest 111,2 på torsdag, er 110,2 nå.

Endret av Fniz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...