Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme måte?

 

Så en studie hvor folk på 75 med rullator økte protein og kcal og løftet vekter.

Alle sluttet med rulator og stokk.

 

 

Sitte mye, spise lite = muskelvev forsvinne = rullator og stokk.

 

Supper litt på shaken og trener litt helkropps 2-3 ganger i uka så slipper man iallefall å ende opp sånn.

Endret av War
Lenke til kommentar

Etter som åra går, vil det viktigaste vere å halde kroppen frisk og oppegåande. Det blir kanskje meir fokus på mobilitet og funksjonalitet enn styrke og muskelvekst. Umogleg å spå i framtida. For alt eg veit, så sluttar eg på eit eller anna tidspunkt, men eg trur det vil bli viktigare å trene jo eldre ein blir.

Det viktigaste er å ha helse til å kunne leve livet

Lenke til kommentar

Det som engang var min Oldefar, som levde lengre enn alle mine besteforeldre i samtid. Hadde ett syn på det å bli gammel som han forklarte slik.

 

'Det å bli gammel er ikke noe tiden påfører deg, det er noe du setter begrensninger for selv. Ved å prøve å holde kroppen frisk og rask i stedet for å tenke på at idag er du en dag eldre enn i går så vil du ikke tape deg så mye i forhold til hvordan formen var igår. Selvfølgelig på ett tidsaspekt på 20 år så vil jo jeg også før eller siden bli gammel. Men per idag er jeg i langt bedre form enn de som er 20 år yngre enn meg. Så jeg føler jeg har litt å gå på enda'

 

Da var han 98. Han ble 104.

 

Litt av det som var hannes filosofi var at så lenge han klarte å holde seg i fysisk aktivitet og prøve å ikke unnskylde seg med at 'nå er jeg blitt gammel' så ble han det ikke heller. For det å sette seg ned å være gammel, det gjør deg bare eldre. Man ser jo ungdom idag på 20-år som er langt langt langt unna formen til mange pensjonister.

Lenke til kommentar

Det som engang var min Oldefar, som levde lengre enn alle mine besteforeldre i samtid. Hadde ett syn på det å bli gammel som han forklarte slik.

 

'Det å bli gammel er ikke noe tiden påfører deg, det er noe du setter begrensninger for selv. Ved å prøve å holde kroppen frisk og rask i stedet for å tenke på at idag er du en dag eldre enn i går så vil du ikke tape deg så mye i forhold til hvordan formen var igår. Selvfølgelig på ett tidsaspekt på 20 år så vil jo jeg også før eller siden bli gammel. Men per idag er jeg i langt bedre form enn de som er 20 år yngre enn meg. Så jeg føler jeg har litt å gå på enda'

 

Da var han 98. Han ble 104.

 

Litt av det som var hannes filosofi var at så lenge han klarte å holde seg i fysisk aktivitet og prøve å ikke unnskylde seg med at 'nå er jeg blitt gammel' så ble han det ikke heller. For det å sette seg ned å være gammel, det gjør deg bare eldre. Man ser jo ungdom idag på 20-år som er langt langt langt unna formen til mange pensjonister.

 

Er nettopp derfor jeg kommer til å trene resten av livet, har nå trent gjevnt og trutt i 10 år (10 år siden jeg plukket opp min første hantel) og føler det må til for å holde seg frisk og rask når man også blir eldre.

 

Ser det på mine besteforeldre, min mormor som nå er 91 år vasker enda sitt eget hus hjemme, steller i hagen osv. Aktivitet er nok nøkkelen til en bedre alderdom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folkens, jeg trenger råd.. Ny her.

 

Jeg er 25 år og 189 cm høy. I januar 2013 veide jeg 113 kg. Det var for mye, og jeg bestemte meg for å trene og spise bedre. I dag er jeg 12 kg lettere, men ikke noe særlig sterkere. Det er kanskje fordi jeg spiser for lite og/eller presser for lite på gymmen.

 

Ideelt sett vil jeg bli større og sterkere, men jeg er redd for at jeg kan gjøre feil og legge på meg fett i stedet for muskler. Jeg vil faktisk heller være litt slank enn feit, og denne "frykten" hindrer meg kanskje i å gjøre gains på muskelfronten.

 

Så, hvordan går jeg frem - hvordan kan jeg VITE at jeg går rett vei? Hvilke måleindikatorer bruker dere? Jeg ser for meg følgende:

 

- Økt styrke (løfter mer kg)

- Målebånd

- Speil

 

Og hvordan vet jeg at jeg spiser nok? Vil ikke spise for mye heller..

 

Er det noen som kan dele noen tanker rundt dette? Gjerne en som har gått fra å være "tynnfeit" til å bli biff.. :p

EDIT: Spising har aldri vært noe problem. Sånn sett burde jeg kunne ha et Arnold-potensial i meg. Viljestyrke derimot.. ;)

Endret av Turbofan
Lenke til kommentar

Blir neppe Arnold rent, men du kan ikke gå ned i vekt samtidig som man vil bli sterkere og eller større.

Kcal-overskudd som går til fettlagring eller masse kan ingen styre, men man kan styre graden av overskudd så det ikke blir unødig fettlagring .

 

Det eneste man må passe på er at man trener "rett" iallefall av typen rett progresjon etter utvalgte mål så man er sikker på at kaloriene blir brukt til noe nytting og ikke bare fettlagring.

 

Den beste måten å gjøre det på er å gange fettfri masse med 38ca og spise de kcal hver dag.

Hver uke vil man måle fremgang med vekt, slim-guide fettklype ol og sjekke status.

Viser det seg å være forlite kcal øker man med ca 200 pr dag og gir det en uke til.

Sånn vil man kunne treffe det som er mest rett VS aktivitet.

 

4 uker trening burde iallefall gi 1,X kg opp.

Står vekten helt stille kan det være et tegn på at man spiser forlite.

Det er hardest i starten hvor rett trening vil fylle opp glykogenlagrene, øke massen ekstra mye pga understimulert VS hva den egentlig burde ligge på samt noe fettreduksjon selv på kcaloverskudd.

DVS man kan bli løsere i tøyet, men veie det samme pga masseforandringene.

 

Det burde iallefall ligge mellom 46-44kcal pr kg , store avvik fra dette vil nesten garantere uønsket økt fettlagring eller vektnedgang og ingen masse for de fleste.

Lenke til kommentar

Blir neppe Arnold rent, men du kan ikke gå ned i vekt samtidig som man vil bli sterkere og eller større.

Kcal-overskudd som går til fettlagring eller masse kan ingen styre, men man kan styre graden av overskudd så det ikke blir unødig fettlagring .

 

Det eneste man må passe på er at man trener "rett" iallefall av typen rett progresjon etter utvalgte mål så man er sikker på at kaloriene blir brukt til noe nytting og ikke bare fettlagring.

 

Den beste måten å gjøre det på er å gange fettfri masse med 38ca og spise de kcal hver dag.

Hver uke vil man måle fremgang med vekt, slim-guide fettklype ol og sjekke status.

Viser det seg å være forlite kcal øker man med ca 200 pr dag og gir det en uke til.

Sånn vil man kunne treffe det som er mest rett VS aktivitet.

 

4 uker trening burde iallefall gi 1,X kg opp.

Står vekten helt stille kan det være et tegn på at man spiser forlite.

Det er hardest i starten hvor rett trening vil fylle opp glykogenlagrene, øke massen ekstra mye pga understimulert VS hva den egentlig burde ligge på samt noe fettreduksjon selv på kcaloverskudd.

DVS man kan bli løsere i tøyet, men veie det samme pga masseforandringene.

 

Det burde iallefall ligge mellom 46-44kcal pr kg , store avvik fra dette vil nesten garantere uønsket økt fettlagring eller vektnedgang og ingen masse for de fleste.

 

Jeg vil ikke ned i vekt nødvendigvis. Det var bare enkleste veien for meg til en litt bedre kropp i 2013.. Målet er å bli større og ha lavere fettprosent enn i dag.

 

Det du foreslår er jo ca. 4400 kcal for meg. Hvor mye må jeg trene for at dette ikke bare skal lagre seg som fett?

Lenke til kommentar

 

Blir neppe Arnold rent

 

Jeg vil ikke ned i vekt nødvendigvis. Det var bare enkleste veien for meg til en litt bedre kropp i 2013.. Målet er å bli større og ha lavere fettprosent enn i dag.

 

Det du foreslår er jo ca. 4400 kcal for meg. Hvor mye må jeg trene for at dette ikke bare skal lagre seg som fett?

 

Tipper du er 75kg fettfri.

Det blir mer 3000kcal pr dag som blir utgangspunktet.

 

En gang må du komme deg ned til 12-15 i fettprosent også, men det er kjekt med 1-2 programmer først for å øke massen.

 

Det kan være så enkelt som RYP fra tech nutrition.

Man burde utnytte helkroppsprogram med lineær progresjon i den perioden man kan.

Lenke til kommentar

Personlig så tror jeg at jeg kommer til å trene så og si til pensjonsalderen inntreffer. Nå har jeg trent fast og jevnlig som sekstenåring i 2002 og har rett og slett holdt på for lenge for å snu. Jeg bare elsker følelsen av å presse meg og mestring-følelsen som medfølger. Derimot så kommer jeg ikke til å øke styrken noe særlig mer i benkpress, hvorav knebøy og nylig introduserte markløft øker jeg fra uke til uke.

 

Når jeg når pensjonsalderen så blir det andre boller, bokstavelig talt. Da er det godteri, bli tjukk og nyte livets siste dager. Tenker det blir hardcore gaming på "super-xbox" eller enn hva standarden er. En ting er sikkert at vår generasjon ikke komme til å hekle, spille bondesjakk og se på NRK om det fortsatt er noe som heter eldrehjem om 50 år.

Lenke til kommentar

 

Kommer du til å bruke noe form for klister som vi gjør i strongman? :)

Nei, kanskje kalk hvis svette hender blir et problem. Prøvde akkurat en rep nå. Gikk greit det, men det er tungt!

 

Bruker alltid klister, kanskje ikke så lurt, men vil ikke grepet være hindringen for en god økt. Har 280, 320, 400 og 500 der jeg trener, kan sikkert ha 50 flip med 280 på en økt. Med 320 er jeg fornøyd med 10, man kjenner stor forskjell og det er annerledes struktur på overflaten som tydeligvis har litt å si. 400 får jeg ikke opp fra bakken med har tatt det fra knea og opp :) Vet det er et par stk der jeg trener som har vært under 30sek med 5 flip på 500kg. Da snakker vi rå styrke!

Lenke til kommentar

 

 

Kommer du til å bruke noe form for klister som vi gjør i strongman? :)

Nei, kanskje kalk hvis svette hender blir et problem. Prøvde akkurat en rep nå. Gikk greit det, men det er tungt!

 

Bruker alltid klister, kanskje ikke så lurt, men vil ikke grepet være hindringen for en god økt. Har 280, 320, 400 og 500 der jeg trener, kan sikkert ha 50 flip med 280 på en økt. Med 320 er jeg fornøyd med 10, man kjenner stor forskjell og det er annerledes struktur på overflaten som tydeligvis har litt å si. 400 får jeg ikke opp fra bakken med har tatt det fra knea og opp :) Vet det er et par stk der jeg trener som har vært under 30sek med 5 flip på 500kg. Da snakker vi rå styrke!

 

Kjente faktisk på det her i stad at det er vanskelig å få godt grep på dekket ja.

 

5 flip på 500 er rått ja.

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen nyere kilder som går imot påstanden om at kroppen tar opp maks 30g protein pr måltid? Har en liten diskusjon gående med en jeg trener, men det er få kilder å finne. Finner mange "det er bare en myte"-kilder, men ingen gode. Den enste jeg fant var denne fra 2011.

Jeg vet jeg har rett! Mitt største måltid for dagen består alltid av rundt 100g proteiner, så jeg vil at det skal stemme :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...