Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Den er rundt 50% +/- biotilgjenlighet men det har ingenting med avidin å gjøre. Det hemmer helt riktig biotin (vitamin B7). Varmebehandling av makronæringstoffer kan både øke tilgjengeligheten eller senke det. For egg sitt tilfelle så vil denatureringen av proteinet, og da ødeleggelse av tærtiarstrukturen. Man kan kalle dette for en koagulasjon. Et eksempel på koagulasjon er om du eks blør så vil dette etterhvert størkne. Det er det samme som skjer med egg. (ikke-kovalent binding.)

Tror misforståelsen rundt dette har at biotin har sin utgangspunkt rundt ”egg-white injury”, en mangelsykdom med blant annet nevromuskulære forstyrrelser. Forsøksdyr ble fôret hovedsakelig med rå eggehvite og da oppstå det mangelsykdommer grunnet mangel på dette. Veldig mange av de vannløselige vitaminene finnes ikke bare i fritt form men også bundet til proteiner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.jissn.com/content/11/1/20/abstract

Alan har akkurat fått publisert en ny review (gratulerer) i prestisjetunge tidsskriftet JISSN. Må virkelig bare like dette da forskningsgrunnlaget for oss naturlige kroppsbyggere er dessverre lite og mye av grunnlaget er relativt søppel. Sikker på at flere her vil ha nytte av å lese reviewen da den tar for seg strategier for å optimalisere kroppsbygging fra et ernæringsmessig ståsted.

 

Spørs om ikke en kombinasjon av beta-alanin og kreatin kan ha noe for seg. Olympiatoppen og NIH forsker på dette selv i en ikke-publisert studie og er spent på resultatet.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

 

Når har jeg ca 10.000 treningstimer i kroppen fra før av. Så vil vel tro at grunnmuren er der. Jeg har bare aldri brydd meg noe særlig om kosthold (på en slik måte). Nå har jeg lyst til å fokusere litt mer på hvordan jeg kan bruke trening/kosthold til å forandre kroppen, ikke bruke det til å bli god i sport/idrett. Lurer derfor på om det er smartere å heller få i seg litt for mye, enn litt for lite.

Rart du ikke er toppidrettsutøver da, med så mye trening bak deg.

 

Tja, har vært topp 10 i NM i 3 forskjellige idrettsgrener. Kan vel si meg fornøyd med det.

Ikke alle kan bli nr 1 dessverre.

Skjønner det kan være vanskelig for deg å forstå, men ikke ALLE som trener 10.000+ timer blir toppidrettsutøvere.

 

edit: dog når det er det eneste du får ut av den posten skjønner jeg hvor listen ligger.

 

Hvis du er så flink som du påstår er jeg veldig overrasket over at din kunnskap om kosthold er så liten som den virker å være. Er vel lett å være flink med ett godt støtteapparat rundt seg enn alene.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor liten den virker å være jeg.

Da jeg holdt på aktivt begrenset min interesse for mat/kosthold til å vite hva som var/er sunt, og hva jeg burde få i meg før/mens/etter konkurranser. Med så mye trening kunne jeg så å si spise så mye jeg ville og likevel ikke gå opp i vekt. Nå når motivasjonen er å bygge/forme kroppen (og jeg er en del eldre) er kosthold mye viktigere (føler jeg). Og det har jeg lite peiling på.

Lenke til kommentar

Det enkleste er å kun telle kcal.

 

Normen er 21-28 = deff

33ca er vedlikehold og 36-44 er bulk.

Det er da "normal" aktivitet og kcal pr kg fettfri kroppsvekt.

Normalt -10-20kg etter hvor lubben man mener man er.

 

Det justeres lett til egen aktivitet ved å legge på eller trekke ifra 200kcal pr dag pr uke etter å ha sjekket ønsket fremgang.

 

Legger man på1,7g protein pr kg på bulk og vedlikehold og evt litt mer på deff så har man den biten i boks også.

 

Resten er ikke så nøye, hvor mye av karb og fett osv vil kun påvirke hvodan man føler seg energimessig.

Det er avhengig av insulinfølsomhet / insulinrespons.

100g karb er uansett anbefalt som minimum om man løfter vekter.

 

Jeg gjør det så enkelt som at jeg skiller ut proteinen i eget regnskap så teller jeg bare resten av kcal gjennom dagen til det er i boks.

Siste 4 deffer har hatt -1 kg uka like mange uker som deffen varer, alt fra 6-25 uker.

Etter å ha målt med BIA101(nøyaktighet på 0.5% avvik fra vanntankmåling), vekt og slimguide viser det minimum 97% fettreduksjon.

 

Værre er det ikke.

Største tabben er å overfokusere på hva som er sunne matvarer og bare spise økologiske frø dyrket av munker. Det skal jo holdes over tid også i en hektisk hverdag.

Endret av War
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det meldes nå at hun fikk rabdomyalyse. Snakk om å gå katabol...

 

Hvor mye skal det til for å oppnå slik tilstand?

 

Jeg husker den gangen jeg tok den gamle gode jack3d, også kjørte sånn killer pushup variant hvor jeg og kompisen min presset oss jævlig hardt. Endte opp med å være støl i 2 uker i bryst,arm,skulder regionen. Slet med å komme meg opp av senga og daglige ting. Var helt ødelagt.

Lenke til kommentar

Årsakene kan være mange, alt fra genetisk betinget (som kan ha ukjente årsaker) til vannvittige traumer som igjen skyldes alt fra ekstrem trenings-belastning til medikamentbruk. I pensum ble vi present for en person som hadde blitt påkjørt og da påført store ytre skader som gav septisk sjokk. Dette kan gi en kaskade av multiorgansvikt og da resultere i en hard endepunkt som hjertestans.

Lenke til kommentar

Jeg tror,og vektlegger TROR at hun er sterkt konkurranseoritenter. Kanskje ikke så rart hun hevder seg.

Dermed er det "balls to the wall" når hun skal holde følge med gutta som igjen resulterer i det vi ser nå.

 

Massiv hypertrofi kan også medføre umiddelbar nevrologisk svikt, med akutt betennelse som reaksjon.
Det kan se ut se om det er det hun opplever.


Årsakene kan være mange, alt fra genetisk betinget (som kan ha ukjente årsaker) til vannvittige traumer som igjen skyldes alt fra ekstrem trenings-belastning til medikamentbruk. I pensum ble vi present for en person som hadde blitt påkjørt og da påført store ytre skader som gav septisk sjokk. Dette kan gi en kaskade av multiorgansvikt og da resultere i en hard endepunkt som hjertestans.

Sepsis er som regel forbundet med tilstander som ikke er forenelige med liv, hvordan gikk det med vedkommende dere ble presentert for?

Lenke til kommentar

Idag har jeg nådd 86,5kg, noe som er mye for meg nå. Jeg er 177cm, derfor har jeg bestemt meg for å deffe og skjerpe med kosthold. Fra nå av skal jeg følge kostholdsukeplan.

Men jeg synes at det er rotete å lage system selv, så jeg lurer på om det er noen program der ute som jeg kan bruke. Som er lett å bruke, gir god oversikt og kan brukes på mobil også.

 

Råd og tips mottas med takk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...