Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er oppe på 5x5 med 80kg arbeidssett i benk nå, men bør jeg fortsette med 5x5 da folk annser dette som en baseøvelse, eller bytte til fx 3x12 da jeg primært ønsker volum. Kjører 3x10+1failsett på skråbenk med manualer etterpå...

 

5x5 er jo nettopp hypertrofitrening. Det du kaller "volumtrening" er mer egnet for kroppsbyggere som bruker mer dopingmidler enn du har råd til. De ser ut til å respondere veldig bra på høyt volum, men det er dårlig egnet for naturlig trening.

Lenke til kommentar

 

Jeg trener med X-size, et greit program. Men jeg vil ha større brystkasse, det føler jeg at jeg ikke får det av programmet. Noen tips?

 

Jeg har ganske mye fett i kroppen, jeg tror at jeg har ca 15% prosent. Har det noe å si? At brystet blir "mindre synlig". Dersom det er det, da fortsetter jeg bare med programmet. Tenker å deffe en gang i framtiden når jeg gidder, jeg lengter ikke etter sixpacks nå for å si det sånt. Men større brystkasse med tydelig "skille" er jo kult å ha :)

 

Hvor mye tar du i benk i forhold til knebøy og andre øvelser for eksempel? Trener du benkpress med stopp? Hvis du ikke gjør det, men istedet spretter opp fra brystkassen så er det suboptimalt for brystutvikling.

 

Jeg tar 85kg ved 4x6 i benkpress, i knebøy tar jeg 120kg 4x6 for øyeblikket. Men jeg bygger meg forsiktig opp i knebøy pga mye aktivitet med beina, f.eks. fotball og snowboard.

 

Vet ikke hva du tenker med stopp, men jeg presser rolig ned og opp. Spretter ihvertfall ikke, ei stopper jeg den helt. Kanskje i typ 0,10sek med stopp nede ved brystet mitt.

 

Er det fremoverbøyd dips såm tar mer på bryst en triceps så blir dette 2x uka for bryst med tanke på volumtreningen. Usikker på hvilken progresjon du har på dips, men det er gode rep på den.

 

 

Programmet prøver formye på en gang til å fokusere noen plass.

Det jeg gjør er å legge volumdelen av en gruppe kjøtt jeg vil fokusere på inn i 3 av dagene i uka.

 

Jeg pleier å ta dips i fremover, ja. Jeg trener nå med kroppsvekt +10kg.

 

 

Mhm, jeg tenker kanskje å bytte program til høsten. Det blir dumt å bytte nå tenker jeg, skal holde ut til sommeren. Har du noen program å anbefale?

Lenke til kommentar

5x5 er jo nettopp hypertrofitrening. Det du kaller "volumtrening" er mer egnet for kroppsbyggere som bruker mer dopingmidler enn du har råd til. De ser ut til å respondere veldig bra på høyt volum, men det er dårlig egnet for naturlig trening.

 

Det du seier er altså at alle som ikkje dopar seg bør trene opp til maks 5 reps, for både styrke og volum? Er eit program som kombinerer 5x5 med isolasjonsøvingar med sett opp mot 12 reps bortkasta?

 

Med tanke på alle program og artiklar der ute som har sett på opp til 15 reps, så lurer eg på kvar den kommentaren kjem frå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

5x5 er jo nettopp hypertrofitrening. Det du kaller "volumtrening" er mer egnet for kroppsbyggere som bruker mer dopingmidler enn du har råd til. De ser ut til å respondere veldig bra på høyt volum, men det er dårlig egnet for naturlig trening.

 

Det du seier er altså at alle som ikkje dopar seg bør trene opp til maks 5 reps, for både styrke og volum? Er eit program som kombinerer 5x5 med isolasjonsøvingar med sett opp mot 12 reps bortkasta?

 

Med tanke på alle program og artiklar der ute som har sett på opp til 15 reps, så lurer eg på kvar den kommentaren kjem frå.

 

 

15 reps er fint når man trener for eksempel leggene pga. bevegelsesbane på noen få cm. Knebøy med bevegelsesbane på bortimot en meter blir noe helt annet, og da er det helt fint med lavreps. Så antall reps som er ønskelig vil avhenge av hvilken øvelse du gjør blant annet.

 

Når man trener naturlig så er det begrenset hvor mye volum som er nødvendig for svært gode resultater. Altså, mer volum er alltid bedre gitt at man kan restituere seg fra det, men det er svært avtagende virkning etter et visst punkt og man ender bare opp med å kaste bort tid med "volumtrening".

 

La oss for eksempel si at en treningsøkt med knebøy 5x5 med bra intensitet induserer 95 % av maks quadricepshypertrofi den dagen. Kanskje er du på 70 % allerede etter det første settet. Tall tatt litt utav ræven, men jeg tror det er i nærheten av sannheten. Men det folk ofte gjør fordi de har "lært" av kroppsbyggere er å legge seg i beinpressen eller ta leg extensions eller annet tull og kjører mange ekstra sett til melkesyra spruter utav lårene. De pådrar seg da massevis av DOMS og orker ikke å trene bein igjen på ei uke. For hva da? For å komme fra 95 % til 99 %? Det er jo bare tull, spesielt når vi vet at proteinsyntesen bare er forhøyet i omlag 2 dager etter treningsøkta.

 

5x5 er et fint opplegg det. Man kan spare tid ved å ta 3x8, men det blir man ikke like sterk av. Men 3x8 eller 3x12 er helt fint på slutten av økta når man for eksempel skal pumpe biceps og vil stimulere til litt ekstra hypertrofi på kort tid.

Lenke til kommentar

 

5x5 er jo nettopp hypertrofitrening. Det du kaller "volumtrening" er mer egnet for kroppsbyggere som bruker mer dopingmidler enn du har råd til. De ser ut til å respondere veldig bra på høyt volum, men det er dårlig egnet for naturlig trening.

 

Det du seier er altså at alle som ikkje dopar seg bør trene opp til maks 5 reps, for både styrke og volum? Er eit program som kombinerer 5x5 med isolasjonsøvingar med sett opp mot 12 reps bortkasta?

 

Med tanke på alle program og artiklar der ute som har sett på opp til 15 reps, så lurer eg på kvar den kommentaren kjem frå.

 

Han har intet belegg for å komme med sånn påstand. Å skrive videre at disse er såpass dyre og samtidig helt nødvendig, samt at vedkommende uansett ikke har råd til dem bidrar til en helt unødvendig polarisering innenfor trening og hva målsetningene til personene her er. Synes moderator kan påpeke disse faktorene.

 

Å trene en kombinasjon om ønsket er å oppnå hypertrofi og styrke lar seg selvsagt gjøre helt uten bruk for preparater. Det er videre flere veier som fører til samme mål.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Det blir ofte veldig polariserte og tidvis bastante meiningar innanfor trening. Eg tar ingenting for gitt, og ser at mange får gode resultat av forskjellige treningsmetodar. Det blir brukt store ord om forskjellar som utgjev ein liten prosentdel av resultatet. Generelt føretrekk eg å basere meiningane på forsking og utprøvde metodar. Til dels den gjengse oppfatning blant dei eg anser som dyktige på sitt felt, men er samtidig litt forsiktig der, sidan eg veit at dyktige folk har tatt feil før.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som kommer til å være rett for alltid.

Man finner ut mer og mer og fysiske eksempler fra erfaring og med klienter vil ofte være annerledes en på papiret i forsøk.

Forsøk vil alltid være tolket på flere måter og forsøkspersonene ha forskjellig treningserfaring og i de fleste tilfeller ikke ha med faktorer som kosthold ol. Til og med skjemaer man fyller ut selv og vi vet jo alle hvor nøyaktig det blir til tider.

Lenke til kommentar

80% på begge deler (som det blir av å ikke fokusere på en) ville jeg valgt lett VS 100% på ene og latt den andre delen bli som den blir.

Med mindre man skal konkurrere da eller kun nå mål.

 

Må jo se litt bra ut også og ikke bare være lubben løfter :dribble:

Lenke til kommentar

Da fortsetter man og kjøre 5x5 på base og 3x10/12 på alt anna piss da. si si.

 

Forøvrig, hadde kanskje årets dårligste økt i går, alt var vondt og alt var tungt, så i dag kanskje en av årets beste. Det og gå hjem fra ei god økt gir meg samme følelse som og akkurat og hatt samkvem, bare følelsen vare den 15 min lange gåturen hjem, kontra 5/6 min som den gjør etter seks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke rart dere går lei, når dere låser dere inn på 5x5 alle mann med samme kjedelige progresjonsmetoden. Mye mer givende å kjøre litt forskjellig med alt fra 1 til 10 reps, i stedet for å høre på hva som etter boka er "optimalt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varierer mye jeg, kjetting, strikk, øvelser for spesifike deler av et løft.

Både nytt, nyttig og tøft :dribble:

Har en veninne jeg trener med som er på ny splitt hver uke.

Progresjon er kjedelig for da løfter man ikke alltid tunge vekter og det må være nytt og kult for at man skal gidde :dribble: Støttemedlem snart ? :dremel:

Lenke til kommentar

Sex er gainz-kill.(alt for høyrep)

Bortkastede kalorier.

Har slutta med sex, mottar utelukkende kun bjs.

 

 

Ikke rart dere går lei, når dere låser dere inn på 5x5 alle mann med samme kjedelige progresjonsmetoden. Mye mer givende å kjøre litt forskjellig med alt fra 1 til 10 reps, i stedet for å høre på hva som etter boka er "optimalt".

 

Men men :cry: Har jo mer progresjon en noen gang, blir sterkere og større enn jeg noen gang har vært og digger det (etter jeg begynte og følge ett strikt program og slutta og kuke rundt og trene det som kompiser trente osv.) Men ser den, når man opparbeider seg nok kunnskap har man nok større frihet. For oss noobs, så hjelper det nok veldig og leve litt som vanedyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...