Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Heisann, føler kroppen min er så jævla liten iforhold til hva andre sine er når jeg løfter mer enn dem.

For et par uker siden hadde jeg løft på 170kg mark og kun bruk av belte og kalk, men problemet er at når jeg ser absolutt alle andre på facebook løfte tilsvarende er de mye større enn hva jeg er?!

 

Mange sier kanskje at det er tøft å se liten ut men løfte masse, jeg er ikke enig, jeg har serriøst pipestilk armer og kropp generelt, prøvd å spise masse mat, var oppe i 84kg når jeg tok maksløft.

 

what to do? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært dum og hatt en altfor lang pause fra knebøy fordi jeg ikke følte jeg fikk til teknikken. Har heller brukt beinpress. Men for 2 uker siden startet jeg igjen og jeg ble anbefalt å trene lett og ha 3 sett med 20 reps i starten. 1 av settene med stopp på benk. Har gjort det 2 ganger nå. Hva tror dere om dette? Føler ikke helt det passer for meg som bare vil ha styrke. Om jeg skal legge om, hvordan bør jeg gjøre? 5-6 reps i 5-6 sett på 80% av maks f.eks?

5-10 sett med 3-5 reps, jobb nær 3-5rmene dine.

Lenke til kommentar

Heisann, føler kroppen min er så jævla liten iforhold til hva andre sine er når jeg løfter mer enn dem.

For et par uker siden hadde jeg løft på 170kg mark og kun bruk av belte og kalk, men problemet er at når jeg ser absolutt alle andre på facebook løfte tilsvarende er de mye større enn hva jeg er?!

 

Mange sier kanskje at det er tøft å se liten ut men løfte masse, jeg er ikke enig, jeg har serriøst pipestilk armer og kropp generelt, prøvd å spise masse mat, var oppe i 84kg når jeg tok maksløft.

 

what to do? :(

Hmm. Man føler seg ofte mindre enn man er, jeg gjør hvertfall det. får ofte høre at jeg ser stor ut, enda jeg kan føle meg liten ved siden av de fleste andre.
Lenke til kommentar

Heisann, føler kroppen min er så jævla liten iforhold til hva andre sine er når jeg løfter mer enn dem.

For et par uker siden hadde jeg løft på 170kg mark og kun bruk av belte og kalk, men problemet er at når jeg ser absolutt alle andre på facebook løfte tilsvarende er de mye større enn hva jeg er?!

 

Mange sier kanskje at det er tøft å se liten ut men løfte masse, jeg er ikke enig, jeg har serriøst pipestilk armer og kropp generelt, prøvd å spise masse mat, var oppe i 84kg når jeg tok maksløft.

 

what to do? :(

 

Korleis ser programmet ut og kva andre løft har du?

Lenke til kommentar

Knebøy og markløft går mest på beina. Markløft tar sjølvsagt ein del på ryggen og, men det er beina som gjer arbeidet. Eg går ut frå at det er overkroppen du primært tenker på, når det er snakk om mangel på volum. Du kan kjøre eit program som fokuserer meir på overkroppen. Td. ha baseøvingar på overkroppen først i programmet, når du har mest energi.

Lenke til kommentar

Volum er noe jeg vil ha over hele kroppen, ja beina ligger bedre ann enn overkroppen men det er kun fordi jeg øker mye i bein og ryggøvelser.

 

Benkpress for eksempel kan en 15 åring knuse meg lett i, selvom jeg har trent det mye så øker jeg ALDRI over 90 i benk!! Og det er helt latterlig å øke i alle andre baseløft unntatt benken, deprimerende faktisk.

Lenke til kommentar

Volum er helt greit å legge inn det, man ofrer jo litt på styrkedelen, ikke så mange rekorder , kanskje kutte ett sett på de, men man trener de baseløftene som normalt med styrkeprogresjonen.

 

Volumet legger man inn på alle støtteøvelsene med litt annen progresjon og sett/rep og vips er man der.

Lenke til kommentar

Da er det bare til å kjøre SS / SL / 5x5 eller hva man kjører (med styrkeprogresjonen som følger med) og slenge inn biceps, triceps, bryst med manualer, utfall med manualer fra benk , skuldre og roing med en god gammeldags -25% ned med vektene og øk par kg pr trening/uke-progresjon på de øvelsene så er man på et volumprogram.

 

Så kutter man evt i sett eller vekter på styrkedelen om man kjenner seg overtrent og unngår utmattelsesøvelser og 1rm på de i den perioden.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Sånn rent teoretisk sett. Om man er på "deff" og sikter på 2500 kalorier daglig. Vil det påvirke vektnedgangen om f.eks. 1000 av disse kommer fra alkohol?

Det jeg mener er altså om et underskudd er et underskudd uansett om man inntar alkohol eller ikke, eller om alkohol på noen måte påvirker kroppen så den lagrer fett til tross for underskudd. Quotet deg dukien da jeg gjerne vil ha svar deg.

Og merk: _teoretisk sett_.

 

Edit: Andre er selvfølgelig også velkomne til å svare. :)

Kommer an på energistatus i celler og er man allerede på et energiunderskudd så vil det nok ikke påvirke vekta i favør vektoppgang om du går på et "smell" en sjelden gang. Merk at langvarig underskudd av mat gir økt risiko for suboptimale mangel av b-vitamin metabolismen som er uhyre sentrale i omsetning av energi.

 

Langvarig alkoholinntak med et samtidig underskudd vil derimot påvirke makro-metabolismen negativt og både fett, protein og spesielt glukose-metabolismen vil være svekket som på sin side øker risikoen for en god del sykdommer samt ektopisk fettlagring. Som du allerede har gjettet til så gjelder da dette kroniske alkoholmisbrukere og ikke noe som du overhodet behøver å tenke over. :)

Bvitaminmangel er ikke et problem om alkoholen man drikker er øl! :D
Lenke til kommentar

Heisann, føler kroppen min er så jævla liten iforhold til hva andre sine er når jeg løfter mer enn dem.

For et par uker siden hadde jeg løft på 170kg mark og kun bruk av belte og kalk, men problemet er at når jeg ser absolutt alle andre på facebook løfte tilsvarende er de mye større enn hva jeg er?!

 

Mange sier kanskje at det er tøft å se liten ut men løfte masse, jeg er ikke enig, jeg har serriøst pipestilk armer og kropp generelt, prøvd å spise masse mat, var oppe i 84kg når jeg tok maksløft.

 

what to do? :(

Jeg har samme "problem". Tar nok 105 i benk nå, og ca samme som deg i mark, har ikke tatt maks.

Er rimelig skinny men har kommet seg fra da jeg startet :) Mange som er større enn meg som er mye svakere. Anbefaler det War skrev, SL som base, også et lite volumprogram. det jeg gjør :)

Endret av ræss93
Lenke til kommentar

Jeg har samme "problem". Tar nok 105 i benk nå, og ca samme som deg i mark, har ikke tatt maks.

Er rimelig skinny men har kommet seg fra da jeg startet :) Mange som er større enn meg som er mye svakere. Anbefaler det War skrev, SL som base, også et lite volumprogram. det jeg gjør :)

Unnskyld meg, men du anbefaler noe som du ikke er sikker på om fungerer?

 

Min anbefaling er et rent hypertrofi-program, som feks. Olympiatoppen sitt.

Lenke til kommentar

 

Jeg har samme "problem". Tar nok 105 i benk nå, og ca samme som deg i mark, har ikke tatt maks.

Er rimelig skinny men har kommet seg fra da jeg startet :) Mange som er større enn meg som er mye svakere. Anbefaler det War skrev, SL som base, også et lite volumprogram. det jeg gjør :)

Unnskyld meg, men du anbefaler noe som du ikke er sikker på om fungerer?

 

Min anbefaling er et rent hypertrofi-program, som feks. Olympiatoppen sitt.

 

Har akkurat startet med det, men jeg har troen på at det vil fungere :)

Lenke til kommentar

Selfølgelig er det ikke bare en måte å gjøre det på.

Men siden baseløftene ikke egner seg som høyrep pga de er teknisk krevende og skaderisikoen øker i takt med rep over 5 så er det også en mulighet å kjøre disse som styrkeøvelser og legge volumdelen til øvelsene på samme muskelgrupper som belaster skuldre ol mindre som for eks bryst med manualer VS å kjøre høyreppene i benken og nesten garantert få skuldrene ut av posisjon.

 

Det er bare en av 3000 muligheter , en løsning valgt for å holde seg mest mulig skadefri.

Det er langt i fra den eneste løsningen nei.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har samme "problem". Tar nok 105 i benk nå, og ca samme som deg i mark, har ikke tatt maks.

Er rimelig skinny men har kommet seg fra da jeg startet :) Mange som er større enn meg som er mye svakere. Anbefaler det War skrev, SL som base, også et lite volumprogram. det jeg gjør :)

Unnskyld meg, men du anbefaler noe som du ikke er sikker på om fungerer?

 

Min anbefaling er et rent hypertrofi-program, som feks. Olympiatoppen sitt.

Har akkurat startet med det, men jeg har troen på at det vil fungere :)

Å ha tro er en kjempefin ting det, men du har vel ærlig talt ikke noe grunnlag for å anbefale det? Unnskyld hvis jeg virker kvass, men du og tommsern er i samme båt, da kan det vel være en ide å heller prøve det utprøvde?

Lenke til kommentar

Selfølgelig er det ikke bare en måte å gjøre det på.

Men siden baseløftene ikke egner seg som høyrep pga de er teknisk krevende og skaderisikoen øker i takt med rep over 5 så er det også en mulighet å kjøre disse som styrkeøvelser og legge volumdelen til øvelsene på samme muskelgrupper som belaster skuldre ol mindre som for eks bryst med manualer VS å kjøre høyreppene i benken og nesten garantert få skuldrene ut av posisjon.

 

Det er bare en av 3000 muligheter , en løsning valgt for å holde seg mest mulig skadefri.

Det er langt i fra den eneste løsningen nei.

Kan du forklare hvorfor base-øvelser ikke egner seg for high-rep, når det er fundamentet i omtrent alle high-rep program? Eller er dette en personlig mening?

 

Edit: sitter på mobil.

 

Edit schmedit:Å lese alt før du svarer er en fin bil. Ser jo nå at du teknisk sett forklarer det. Koffein i blodet og knebøy får ta skylden. Jeg er delvis enig og delvis uenig i det du skriver. Feks synes jeg det er i overkant pessimistisk.

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Når du kjører eit baseprogram type 5x5, SS, SL osv., og legg på volumøvingar. Puttar du dei inn her og der på dei eksisterande treningsdagane (typisk 3), eller kjører ein eigen dag med kun hypertrofifokus, som ein dag 4?

 

Går ut frå at War tenker på det han lærte i Styrkecoach.

 

 

Hvor mange repetisjoner når du trener benkpress?

 

 

Hold deg unna «høyreps». Selv om prosent av 1RM (maksløftet) er avgjørende, er trening mellom 1-5 reps best for å utvikle styrke. Trening mellom 6-8 repetisjoner kan tillates, men å gå høyere enn 8 reps, er lite hensiktsmessig. Skal du trene press-bevegelsen for å få inn volum, finnes det mange andre gode støtteøvelser du kan benytte deg av, for å utsette skuldre- og albueledd i mindre grad.

Lenke til kommentar

Det stemmer at alle høyrep har med de øvelsene, men det stemmer også at hvor en man går så sliter folk med skulder og rygg osv. Skal ikke titte lenge inn på et senter før man ser noen som løfter så feil at det er direkte farlig. Det kan gå bra nå, men de snlir sterker og vektene tyngre og en dag kommer de også til å få skulderproblemer ol.

 

Så hva kan man gjøre med det for å unngå det?

førs kan man ha rett teknikk som må læres, uten om det så ser man at høyrep på så teknisk krevende øvelser ( mer teknisk krevende en mange trur, da de ikke kan øvelsen eller oppspennet ) fører til at man mister oppspennet og skuldre ol kommer raskt ut av posisjon.

Samme hvor godt man kan sakene sine så skjer det , så det er bare en måte å programere et program bedre på om man har fokuset litt lenger frem en dagens økt.

 

Et alternativ som kan booste volumdelen noe er å kjøre -25%progresjon på de også, og følge en slik progresjon på baseøvelsene, men det er vanskelig å komme opp i høyt nok repområde med perfekte teknikker så fulle aktiverte rep blir det få av.

Ikke burde man kjøre myoreps på de av samme grunn og da ender man som regel opp med å bare kjøre de som stykeævelser for å utnytte de best mulig.

Lenke til kommentar

Når du kjører eit baseprogram type 5x5, SS, SL osv., og legg på volumøvingar. Puttar du dei inn her og der på dei eksisterande treningsdagane (typisk 3), eller kjører ein eigen dag med kun hypertrofifokus, som ein dag 4?

Kan evt dele de opp så de støtteøvelsene følger de muskelgruppene på SL-dagen og trene de samme dagen.

Man burde få inn 3x uka på de totalt sett.

Selv kjører jeg bare utfall, franskpress, manualer i benk , skuldre og evt biceps ( som blir en halve volumdag siden baseløftene er tatt ut ) Så kjører alt etter A og B -øktene i SL/SS

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...