Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg spiser ingen meierivarer og det har aldri vært noe problem for meg. Soyamelk kan uten noe som helst problem erstatte melk som ingrediens (har lagd mye forskjellig til folk, ingen merker forskjell), men smaken alene er en tilvendingssak. Har nogenlunde lik pris og næringsinnhold som kumelk, kanskje billigere.

Soya har vist å ha en reduserende effekt på testosteronproduksjonen.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

Man vet aldri med Doffen, altså! :hmm::w00t:

For orden skyld så om man har tilgang til melk direkte fra kua så er det i utgangspunktet lite risiko for å drikke den og man kan fint gjøre dette. Grunnen for at det ikke er lov å selge denne er alle mellomleddene hvor melka er uhyre utsatt for kontaminering og utbruddene for sykdom relatert til dette forsvant med pasteurisering.

Lenke til kommentar

 

Jeg spiser ingen meierivarer og det har aldri vært noe problem for meg. Soyamelk kan uten noe som helst problem erstatte melk som ingrediens (har lagd mye forskjellig til folk, ingen merker forskjell), men smaken alene er en tilvendingssak. Har nogenlunde lik pris og næringsinnhold som kumelk, kanskje billigere.

Soya har vist å ha en reduserende effekt på testosteronproduksjonen.

 

Nei, det har det ikke. Den studien folk sikter til er bare helt utrolig når man på baseline introduserte en såkalt uteligger (altså en ekstremvariabel). Denne ekstremvariabel vippet resultatene opp og hvorfor han ikke ble ekskludert eller at dette ble justert for gjør at studien ikke er verdt blekket det er skrivet under på.

 

Ved ekstremvariabler og lav antall N så kan man bruke median for å få et bedre bilde enn gjennomsnittet og/eller bruke ikke-parametriske tester. Eller som sagt å ekskludere vedkommende. Intet av dette ble gjort.

 

Meta-analyser av dette viser intet påvirkning : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19524224

 

post-235098-0-47472000-1398675143_thumb.jpg

post-235098-0-87547300-1398675478_thumb.jpg

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men and Testosterone

In regards to men and Testosterone, the isoflavones genistein and daizein are implicating in reducing testosterone levels.

When soy is used as a food product, there do not appear to be large reductions in testosterone for the most part.[41] Supplementation with Soy Protein shares this same notion, and the trend suggests that does not seem to adversely affect testosterone.[42][43][44] It should also be noted that many studies on whey or casein protein supplements will use soy protein as a control; many of the studies cited on those pages which use soy protein as control can be used as indirect evidence for the inefficacy of soy protein supplements in lowering test.

Most well-conducted meta-analyses come to similar conclusions. The evidence is too weak or varied to come to the conclusion that 'soy reduces testosterone'.[45][46]

This isn't to say that soy is not at all related to lower testosterone levels; some case studies note that drastic overconsumption of soy can result in reduced androgen levels.[47] There is some evidence that for those who harbor the bacteria that can produce equol, that they can experience reductions in testosterone.[48] A study that did not specifically control for Equol but noted its production also noted decreases in testosterone.[49]

One study found decreases in testosterone independent of equol[50] but has been criticized for its statistical analysis for including a large outlier.[51] Another study noted decreases at high isoflavone contents, but minimal decreases at lower isoflavone contents (and did not control for equol production).[52]

http://examine.com/faq/is-soy-good-or-bad-for-me.html#summary6

 

Lenke til kommentar

Man vet aldri med Doffen, altså! :hmm::w00t:

 

For orden skyld så om man har tilgang til melk direkte fra kua så er det i utgangspunktet lite risiko for å drikke den og man kan fint gjøre dette. Grunnen for at det ikke er lov å selge denne er alle mellomleddene hvor melka er uhyre utsatt for kontaminering og utbruddene for sykdom relatert til dette forsvant med pasteurisering.

Ja nå kan du lure ;)

 

Drikker melk rett fra gård. Jeg har aldri hatt problemer med å tåle melk, drikker melka derfra fordi den er helt og holdent økologisk samt at den smaker bedre.

Nevnte jeg at jeg får den gratis?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg spiser ingen meierivarer og det har aldri vært noe problem for meg. Soyamelk kan uten noe som helst problem erstatte melk som ingrediens (har lagd mye forskjellig til folk, ingen merker forskjell), men smaken alene er en tilvendingssak. Har nogenlunde lik pris og næringsinnhold som kumelk, kanskje billigere.

Soya har vist å ha en reduserende effekt på testosteronproduksjonen.

 

Nei, det har det ikke.

 

 

For all del, forskningen som er gjort er manglende og omstridt, men å bastant mene at det er helt ufarlig helsemessig blir vel litt drøyt. Leser man på div treningsforum kan man se at det er flere som klager på hva de mener soya gjør med hormonsystemet og kroppen deres. Det er iværtfall nok til at jeg holder meg langt unna.

Lenke til kommentar

Hva folk tror er problemet er irrelevant og er full av bias. Med det sagt betyr ikke det at man ikke skal ta anekdoter seriøst. :) Kontrollerte studier viser ikke til denne effekten og er ikke manglende eller omstritt. Mye mat er eks full av østrogen-lignende substanser som eks grønnsaker uten at dette nødvendigvis vil ha en betydelig.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Merker meg at de fleste som er bekymret for fytoøstrogener i soya ser ut til å ha få problemer med hormonbehandlinga kyr blir utsatt for slik at melkeproduksjonen kan stå i full sving store deler av året. At de samme kyrene, og store deler av resten av husholdningsdyr i Norge, lever på større mengder soyabasert kraftfôr ser heller ikke ut til å vekke særlig bekymring.

Lenke til kommentar

Nå er soyabasert for i disse dager litt "vanskelig" å få tak i da dette hovedsakelig som du påpeker går mye med til dyrefôr. I fremtiden så vil mest sannsynlig også Norge basere seg på GMO-soya som også er lov ved noen tilfeller i eks fiskefor. Mattisynet testet 3625 for blant annet hormontester og det ble påvist 0,6% som var over kravene. Det er svært betryggende.

For å sitere seniorforkser Torger Gjefsen i Bioforsk:

"Kvaliteten av animalsk mat gjenspeiler hva dyra spiser" - En påstand

som bare har svært begrensa gyldighet for drøvtyggerne, men som i noen

grad er sann for enmaga dyr. dette blir etter min oppfatning altfor
unyansert og ureflektert"

Lenke til kommentar

Når man trodde man hadde opplevd omtrent alt som går an å oppleve på en gym....

Er på hils med en iraner, så når han sto ca. 15 meter vekke så roper jeg "Heeey" å vinker.

Han kom bort rimelig forbanna å mente jeg var "kulturløs", "stor i kjeften" (noe jeg er, men har aldri sagt annet enn "hei" til han), "frekk", samtidig som han truet meg med bank flere ganger.

Siden jeg jobber mye med oppildnete folk og har mye erfaring med å roe folk ned, så spurte jeg bare "hvorfor er du så sint? Jeg sa bare "Heeey" som i "heeey kompis"".

 

Han ble helt paff når han fikk den forklaringen å sa sorry :D

 

He doesnt even lift, but still.....

Lenke til kommentar

Når man trodde man hadde opplevd omtrent alt som går an å oppleve på en gym....

Er på hils med en iraner, så når han sto ca. 15 meter vekke så roper jeg "Heeey" å vinker.

Han kom bort rimelig forbanna å mente jeg var "kulturløs", "stor i kjeften" (noe jeg er, men har aldri sagt annet enn "hei" til han), "frekk", samtidig som han truet meg med bank flere ganger.

Siden jeg jobber mye med oppildnete folk og har mye erfaring med å roe folk ned, så spurte jeg bare "hvorfor er du så sint? Jeg sa bare "Heeey" som i "heeey kompis"".

 

Han ble helt paff når han fikk den forklaringen å sa sorry :D

 

He doesnt even lift, but still.....

 

 

Han syntes du var stor i kjeften? virker som han var større i kjeften en han var i bicepsen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...