Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt PT-timen min. Vi øvde mye på pusteteknikker og at jeg skulle holde korsryggen nøytral. Jeg var altfor opptatt av å holde ryggen rett under bøy og ble dermed svai. Har gjort dette så lenge at det nesten var umulig å ta en planke hvor ryggen var nøytral og ikke svai (rett i hodet mitt!) Burde ta to mageøvelser hvor jeg øvde på korsryggens holdning og pust etter hver økt. Stress! Tar aldri mage :p Får gjøre som hun sier her. Denne delen av økta gav mye mening.

Hun sa også at jeg ikke trengte å bytte på hvilken hånd jeg har rett under blandet grep. At det ikke hadde noe å si på mark fordi du trente beina. Dette har jeg fått pes for før her inne at jeg måtte være nøye å bytte.

Jeg skulle ikke "dytte kuken inn i stanga" som Sandvik så pent sier, men skulle komme i planke-posisjon i toppen av mark.

Hun ville at nakken under bøy skulle være helt nøytral og når jeg da så rett frem skulle blikket være skrå nedover altså mellom speil og gulv. Skulle aldri "se oppover", selv ikke når det ble veldig tungt.

Noen innspill?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt på grepet. Du kan gjerne ha en "favoritt" som du bruker på RM-testing, men når du trener, så bytter du. Du trenger ikke bytte mellom hver rep eller hvert set, men bytt i hvert fall hver trening.

Overdrivelse av utlåsninga i mark vet jeg ikke så mye om. Jeg tviler på at treningsutbyttet er veldig forskjellig, men om du trener for styrkeløft er det jo greit å gjøre, da man i konkuranse helst ikke vil la det være noen tvil om at hofta har nådd full ekstensjon. Som en sidenote kan jeg nevne at man i vektløfting ikke vil låse ut på denne måten, da dette kan ha negativ påvirkning på draget.

For deg som tydeligvis har et problem med overekstensjon av ryggen i bøy kan det kanskje vært lurt å ikke se opp. Men for folk som trener bøy seriøst (være det seg styrkeløftere, vektløftere eller andre) så gjøres det veldig mye forskjellig, men de fleste ser rett frem, og veldig få ser faktisk oppover. Noen vektløftere tilter derimot haka opp, som du kan se f.eks her:

Dette er for å hjelpe til med å tenke at brystet skal lede ut av bunnposisjon.

Lenke til kommentar

-

Det høres smart ut, det. Ryggraden skal holdes rett når det er kraft som dytter på den og man skal bøye med hofte, ikke med pelvis og ryggrad. Angående hodeposisjon vil det å holde hodet alt annet enn nøytralt også kompromittere (er det i det hele tatt et ord?) ryggraden.

Når det gjelder grepet stusser jeg litt. Jeg vet ikke hva som er riktig, men selv om bena er hovedmotor i markløft er da nært sagt hele kroppen i aktivitet. Det gjør nok i alle fall ingen skade å alternere grepet, så du kan jo bare fortsette å alternere.

Jeg skulle ikke "dytte kuken inn i stanga" som Sandvik så pent sier, men skulle komme i planke-posisjon i toppen av mark.

Hehe. Dette er et godt eksempel på at det meste vi hører fra PT-er, coacher, trenere og internett er såkalte cues - måter å enkelt kommunisere bevegelse på. Det de egentlig prøver å si er at pelvis, ryggrad og alle disse delene (jeg er ingen ekspert) skal ordnes nøytralt og virkelig settes på plass. Se, jeg må også ty til cues for å forklare, fordi språket og de bevegelsene som faktisk skjer i kroppen er for kompliserte for meg. Jeg tror nok de i stor grad mener det samme, PT-en har bare funnet en måte å si det på som hun synes er bedre og stimulerer til riktigere bevegelse enn Sandvik sin.

Lenke til kommentar

Eg har alltid prøvd å hovudet nøytralt i knebøy og markløft. Tidvis litt andre veien, med haka mot brystet. Likar ikkje poisjonen når ein vippa der bakover.

rippetoe+squat.jpg

Det er mange variantar der ute, og det finnes mange som vippar hovudet bakover utan å få problem av den grunn. I så måte vil eg ikkje seie det finnes noko fasit, men eg meiner du fint kan få riktig løftebane sjølv om hovudet ikkje er vippa bakover for å promotere at brystet skal opp. Hovudet har sjølvsagt ein del vekt, men eg har inntrykk av at det er meir eit hjelpemiddel for å mentalt fokusere på at brystet skal opp. Du kan fint få det same løftet med hovudet i ein nøytral posisjon. Det er snakk om trening.

Lenke til kommentar

Andy Bolton sin mening om belter:

Regardless of which path you choose, stay away from belts, suits, groove briefs, etc. for the first couple of years of your training, until you get kind of strong. And if you do decide to use supportive gear later, do not wear it full time but save it for the heavy stuff, over 85% 1RM.

It is very tempting for a beginner to put on the cool looking gear of the pros and immedi- ately get the bragging rights to bigger lifts. Unfortunately, the gear creates artificial tightness and prevents the up-and-comer from developing his torso strength. He will pay for it later with injuries and strength plateaus. An acquaintance of mine (700+ SQ @ 242) decided to try himself in a raw meet and found out to his surprise that his abs gave out before his legs! Indeed, con- tainment of the inside pressure is part of the midsection muscles’ job description.

Consistent use of a belt, especially not backed up with proper ab training, creates a weak link in the midsection. Fred Hatfield warned about this problem decades ago. Dr. Squat made a point of only wearing a belt on his heaviest squats. Ukrainian superheavyYuriSpinov who reli- giously trained his abs did not bother to wear any belt at all, even when he squatted over 900. Some extremely impressive pulls have been made without a belt, such as Konstantinov’s 939. So stay raw for at least a couple of years, if not for good.

Så får du velge hvem du vil høre på, Andy Bolton som løfter over 1000 lbs i markløft, eller Rippetoe som sitter inne med enormt mye kunnskap.

Uansett syns jeg det er en meningsløs debatt, da det finnes meninger for bruk uten og med belter.

Hadde det ikkje vore meiningar, så ville den vore meiningslaus. Det er vel akkurat det at det finnes forskjellige meiningar som gjer den interessant. Alle veit at 1+1=2, så det er meiningslaust å diskutere. Beltebruk ifm. styrketrening er veldig omdiskutert, som etter mi meining gjer det interessant å diskutere.

Eg synest det er eit interessant emne. No står det ingen detaljar i den anekdota om han som løfta 700, anna enn at magemusklane gav seg før beina. Dersom han normalt trente så tungt med belte, kan det vere teknikken som er problemet, snarare enn kreftene? Det er lettare å spenne opp med belte, så ein som plutseleg skal løfte raw, har kanskje ikkje god nok teknikk for det. Eventuelt har beltebruken ført til at magemusklane ikkje har fått like god trening. Skulle tru er nokon som har forska litt på dette her.

Ellers er det kanskje nødvendig å skilje mellom dei som løftar 400kg i markløft, og folk som driv med det på hobbybasis, og aldri vil nå den type vekter. At Bolton har løfta 450kg betyr ikkje nødvendigvis at hans erfaring kan overførast til folk flest.

Kom over ein anna artikkel frå Andy Bolton og Elliot Newman.

Before you even approach the bar, the issue of what to wear must be addressed. Deadlift slippers or flat-soled shoes, such as Converse, should be worn. If you don't have either of those two, you should train barefoot (if your gym owner allows it, and if he doesn't, you should change gyms).

I always wear a weightlifting belt when I train around 400 pounds or heavier. Bear in mind, this is only about 40% of my max lift. Every powerlifter needs to learn to use a belt, as it should add pounds to the bar and help prevent a back injury. I suggest that bodybuilders and non-powerlifters wear a belt if going over 80% of their one-rep max (1RM).

I also believe in using chalk on my heaviest weights, over 80% 1RM. The exception to this is on really hot days—when my hands are extra sweaty or slippery, I may use chalk on every set.

The reason for generally not using chalk until my top weights is simply because it builds better grip strength. This is important for powerlifters and many other athletes. Believe it or not, in my early days when I trained with strongman Jamie Reeves, I'd often deadlift a bar that had no knurling at all, and I still didn't use chalk. This made my grip very strong!

Om ein skal følgje anbefalingen over, frå Bolton og Newman, så skal ein ta på belte ved løft over 80% av 1RM. Løftar du 100kg 1RM, så betyr det belte ved alt over 80kg.

Eg er ikkje på noko krusade for å få alle til å bruke belte, ikkje misforstå meg, men sidan eg brukar det av og til sjølv, så er det av interesse å forstå korleis ting fungerer. Ikkje at eg nødvendigvis endrar på mine metodar, men kunnskap i seg sjølv er fint. Både for å lære meir, og for å kunne bruke det i diskusjonar.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt PT-timen min. Vi øvde mye på pusteteknikker og at jeg skulle holde korsryggen nøytral. Jeg var altfor opptatt av å holde ryggen rett under bøy og ble dermed svai. Har gjort dette så lenge at det nesten var umulig å ta en planke hvor ryggen var nøytral og ikke svai (rett i hodet mitt!) Burde ta to mageøvelser hvor jeg øvde på korsryggens holdning og pust etter hver økt. Stress! Tar aldri mage :p Får gjøre som hun sier her. Denne delen av økta gav mye mening.

Hun sa også at jeg ikke trengte å bytte på hvilken hånd jeg har rett under blandet grep. At det ikke hadde noe å si på mark fordi du trente beina. Dette har jeg fått pes for før her inne at jeg måtte være nøye å bytte.

Hun ville at nakken under bøy skulle være helt nøytral og når jeg da så rett frem skulle blikket være skrå nedover altså mellom speil og gulv. Skulle aldri "se oppover", selv ikke når det ble veldig tungt.

Noen innspill?

Kryss i taket!

Lenke til kommentar

I går fikk jeg igjen for å ikke høre på kroppen. Har slitt med en skade i ytre del av fotsålen på høyre fot i lengre tid (hvor mye varierte, men kunne inni mellom få støt oppover hele foten hvis jeg traff "riktig") På innebandytrening i går, så skulle jeg rundt målet for å snu oppover igjen (uten ball, ikke spesielt høy hastighet). Hører et popp i foten og klarer å hinke meg bort til benken. Det ble ikke bedre og foten hovnet opp. Komme meg hjem var et h****, speselt 3 etasjer uten heis med innebandy bagg (og en høyrearm med strekk)

Gikk greit hjemme og tenkte tur til legen dagen der på hvis det ikke var bedre, men samboeren min googla litt og mente jeg hadde brudd. Hun tvang meg på legevakten som mente det var en delvis røket sene, men sendte meg til rønken for å bekrefte. De fant et brudd og legen som undersøkte bildene fant ut at det var snakk om et tretthetsbrudd. Et bein i foten har fått så hard påkjenning over lengre tid at det knakk. Så nå blir det 6 uker med gips før ny undersøkelse og vurdering om operasjon er nødvendig.

Lenge leve sommerkroppen!!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding! Skal innom senteret i morgen for å tørrtrene mer, evt på fredag også. Jeg utførte alle øvelsene med kun stang, så jeg spent på hvordan det blir med vekt. Vi hadde også knebøy til "boks", den skal jeg teste ut mer. Jeg masa om treboks og pt var enig, får håpe det blir noe av.

Veldig uvant i forhold til hvordan jeg utførte spesielt knebøy før. Mark har jeg god teknikk i og der sa hun svært lite om forbedringer. Det regnet jeg med også.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Du er bra SWOLE om beinbygginga di gir etter for all muskelmassen :D

Slike tilfeller er helst forbeholdt ting som strongman og kroppsbygging der det brukes mye preparater som kunstig gir økt muskelvekst. Hvis musklene vokser mye fortere enn sener og ledd så blir skader uunngåelige. Ved naturlig trening så er ikke det noe å bekymre seg for.

Eksempel: Har ikke Arild Haugen hatt avrevet biceps åtte ganger eller noe sånn?

Lenke til kommentar

Du er bra SWOLE om beinbygginga di gir etter for all muskelmassen :D

Jeg har nok ikke akkurat gjennomsnittsbygningen til en innebandyspiller, men det er nok ikke årsaken. Skaden kom etter en vending hvor limet i skoen løsnet og foten bevegde seg i skoen. Har etter det ikke hatt noen skikkelig pause (legen mente at 4-6 uker hadde vært nødvendig) og det lille beinet i foten har gradvis blitt brutt mer og mer til det knakk i går. Første legen spurte om var om jeg hadde hatt vondt over lengre tid og sa at han kunne se at jeg hadde vært skadet over lengre tid.

Lenke til kommentar

Etter å ha nådd målet mitt i fjor la jeg løpingen på hylla. Jeg var fornøyd. Nå derimot, har noen bedt meg delta på en serie løp gjennom året.

Skal den gamle kjempen komme tilbake? Skal han gjøre comeback? Skal han gjøre det han aldri trodde han skulle gjøre pånytt? Skal han inn i ringen for å slå Ivan Drak... ehh, jeg mener, ut på veien for å slå andre løpere?

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...