Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker å begynne å trene 3-5 ganger i uken (hovedsakelig før jobb 7-8 om morgenen) frem mot sommeren.

Har trent en god del før, men aldri brukt noe tilskudd e.l.

Har proteinpulver noe nevneverdig effekt? Eller er det bare å spise variert/sunt?

Det er relativt "lett" å få det dekt via kosten da det økte behovet ved styrketrening ikke er vesentlig forhøyet. Personer som har problemer med å få dekket total inntak av energi, dårlige kostmønstre og lignende kan vurdere å supplementere med dette. Men skal man først ha fokus på trening så gjør folk flest allerede kostendringer som gjør at inntaket er mer enn nok adekvat.

Lenke til kommentar

Alright.

Takk for svar.

Da blir det å sette opp en kostholdsplan isteden.

Burde man spise frokost før (og?) eller etter trening ved trening om morgenen evt?

Opp til deg selv. Kroppen er uansett adaptiv. De fleste som trener fastende har som regel et større inntak av totalkalori ved dagens siste måltid som vil komme en i farvør ved en fastende morgenøkt. Om du føler at du "treffer veggen" ved å trene fastende så kan du prøve et lite måltid føre.

Når det kommer til måltidfrekvens og timing mellom treningen så er det faktorer som sammensetning/størrelse før/etter. Om du f.eks spiser hver 3-4 time så er det ikke verre at du trener 1-2 timer etter siste måltid. Har du f.eks 3 store måltider daglig så kan det gå 4-6 timer mellom hver måltid og dette kan gi deg et større "vindu" å trene i. Jeg går ut ifra at du lurer på om det er hensiktsmessig å direkte innta næring fortest mulig etter trening og i de aller fleste situasjoner er det lite eller intet å vinne på det.

Eneste situasjonene som er aktuelt/muligens en fordel er ved fastende trening og om det går rundt 4 timer +/- etter siste måltid så har man treningsøkter på rundt 60-90 min. Om du har flere økter den samme dagen da kan det være hensiktsmessig å innta noe innen rimelig fort tid. Eks : morgen- og ettermiddags-trening.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Vet ikke om du er medlem av en styrkeløfterklubb som jeg er, men det er flere som løfter og ikke konkurrerer en som konkurrerer.

Disse løftene må også inn i bildet.

300 er uansett et fint mål i seg selv.

Konkurranseløftene er strenge, regner man med de ikke godkjente løftene, men som er bra nok på trening så kan man gange summen med en del.

Forumbrukere her som mosjonerer på elixia i lunchen løfter 200.

Det var uansett min subjektive oppfatning uten konkrete tall og spørreundersøkelser med skjema :dremel:

Det at bare 17 av 290 løftere var over 280 kg uten utstyr i 2013 viser jo det du kommer med er 100% feil, uansett hvor mange du mener som løfter, men ikke deltar på stevne.

Trenger ikke 'konkrete tall og spørreundersøkelser med skjema' - men bare et minimum av logisk sans og oversikt over styrkeløft for å skjønne at tallene du kommer med er helt idiotiske.

Å begynne å snakke om at konkurranseløft er strenge og at det er lettere å dra 280/300 kg på trening er forøvrig omtrent like på jordet. Det er absolutt ikke så mye som skal skille de to løftene når man snakker om styrkeløftere. Har du i det hele tatt deltatt på et stevne?

De fleste som driver aktiv styrkeløft trener et helt liv uten å nå 280 kg, noe det at bare 5% av løftene var på dette nivået i fjor viser veldig bra, så å snakke om at dette er noe en kan nå på to år er bare helt borti natta.

Om vi ser på tidenes beste norske styrkeløfter, Kjell Egil, så brukte han 4 år på å nå 280 kg MED UTSTYR, merkelig at folk flest skal klare det samme på halve tiden... Ellers brukte Jørgen Hansen 5 år på å nå 280 kg, med utstyr, bronsevinner i markløft fra VM Kristoffer Eikeland brukte også 5 år på å nå 280, med utstyr. Og dette er altså landslagsløftere alle tre. Forøvrig er dette tiden fra deres første stevne, til de nådde 280 kg. Alle tre, med unntak av sistnevnte, trente flere år før de debuterte, ergo snakker vi om 5-6 og 5-7 år på Kjell og Jørge Hansen. De må tydeligvis trene dårlig og ha dårlige gener siden de brukte over dobbelt så lang tid som du mener alle skal klare :roll:

Du bør holde deg for god til å slenge ut slike tall når du tydeligvis ikke har peiling i det hele tatt, dette blir for dumt. Et enkelt medlemskap i en klubb gjør deg ikke til noen ekspert, noe du bør prøve å huske på til neste gang du lirer av deg ting som ikke har noen rot i virkeligheten.

Så finnes det også de som ikke driver med styrkeløft men fortsatt drar tungt. Har sett 5 løft over 300kilo på et kvarter i strongmankonk på mitt treningssenter, riktignok med drakter, men det er altså ikke bare styrkeløftere...

Nå gikk diskusjonen på styrkeløftere, som trener etter andre regler enn strongmanutøvere.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har pr i dag ingen "mage-øvelser" på programmet, lyst og adde en bare for og få litt gang på rutene på magen mot sommeren nå. Trente cable-crunches før, men ettersom skit-gymmet mitt har ett kabelstativ og dette alltid er optatt noen som har noen gode øvelser ? Kjører sidehev og planka fra før btw.

Lenke til kommentar

Med eller uten utstyr kan jeg ikke vite, for alle har det på, men ofte trekkes skuldrerstroppene ned så det er av. La oss si det er på ved de tyngste løftene.

Med 5-6 25kg skiver på hver side pluss litt småtterei var det bare en rask antagelse + i hodet legg på 30kg på 1rm om det trenes med 240- 50 5rep osv. Kanskje ble dem bom på noen kg , men det er ikke verdens undergang.

Det var mer for å vise at det iallefall er 200+ og ikke 130 osv.

Selv trente jeg 200sumo-mark idag, en ny øvelse jeg har brukt i 12 uker på deff. , medd fettprosent på 11.

Lenke til kommentar

Dukien, ernæringsguden, kanskje du kan svare på dette spørsmålet? :)

Vet du hva som gjør at supplementet "TEA
REX" er en "fat burner", eller hvordan det har seg? Mener du at dette stemmer, har det rot i virkeligheten og verdt å prøve, eller er det oksemøkk? :)

Sjansen er nok større enn ikke at den er humbug. Jeg prøvde å se på den studien som ble linket til ifjor høst og selv med tilgang via skolen så fikk jeg ikke access. Skulle tro at når man kan vise til en signifikant effekt så skulle den bli tilgjengelig for alle. Jeg vet heller ikke at den er replikert men de studiene jeg har sett som har noenlunde samme dose/respons av den aktive substansen fant ikke denne forskjellen. (Mener å huske at det var 20-60 +/- per dag fra 8-10 kopper grønn te som tilsvarte de dosene i T-rex)

Jeg personlig er skeptisk til alle tilskudd innenfor denne kategorien.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16176615 Dette er den respektive studien og ting det er verdt å merke seg; uavhengig av dose så fikk alle samme respons. Den er fra 2005 og det er ikke meg bekjent kommer noe nytt. Før øvrig finner jeg denne finner jeg tvetydig :
(Altså; BMR økte men ingen effekt ble observert for fettoksidasjon? )

Twenty-four hour energy expenditure increased significantly by about 750 kJ with all EGCG-caffeine mixtures compared with placebo. No effect of the EGCG-caffeine mixture was observed for lipid oxidation
Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Nei, eneste kan være at man vil slite med samme vekt uten, for eks i real life-løft.

Uten belte strammer man core "inn" , med belte dytter man ut og imot for å skape trykk.

Trykk blir det uansett, men det er dumt å bli vant til belte helt fra 40kg

Man burde vel ta det på når man ikke klarer å holde rett teknikk uten pga svikt i core ol.

Lenke til kommentar

Du kan vel stramme ut utan belte og?

For min del synest eg det var greit å trene med belte på toppsett. Tidvis på teknikktrening og, sidan ein får betre tilbakemelding på om ein strammar godt nok eller ei. Det kan ein vel for så vidt med eit vanleg belte og.

Lenke til kommentar

Ja bare ikke strem inn med belte :dremel:

Dytter jeg ut uten belte dytter jeg musklene i ryggen ut av spenn, / sliter med å holde spennet det, men det er vel en vanesak.

Hold på ryggen over hoftene og stram core, så dytter man ut og vips så flytter alt seg.

Endret av War
Lenke til kommentar

Synes det er best å kjøre uten belte dersom man vet eller føler seg nogenlunde sikker på at man klarer det uten belte.

Personlig merker jeg nesten ingen forskjell, og føler jeg får omtrent like godt trykk med som uten. Det jeg merker mest forskjell på er at jeg blir litt mindre sliten i ryggen etter mange (det vil si alt over tre) reps. Tok meg faktisk rundt en månede før jeg var sterkere med belte enn uten. Er fortsatt svakere i drag med belte enn uten.

Lenke til kommentar

Med eller uten utstyr kan jeg ikke vite, for alle har det på, men ofte trekkes skuldrerstroppene ned så det er av. La oss si det er på ved de tyngste løftene.

Med 5-6 25kg skiver på hver side pluss litt småtterei var det bare en rask antagelse + i hodet legg på 30kg på 1rm om det trenes med 240- 50 5rep osv. Kanskje ble dem bom på noen kg , men det er ikke verdens undergang.

Det var mer for å vise at det iallefall er 200+ og ikke 130 osv.

Selv trente jeg 200sumo-mark idag, en ny øvelse jeg har brukt i 12 uker på deff. , medd fettprosent på 11.

"Med eller uten utstyr kan jeg ikke vite, for alle har det på, men ofte trekkes skuldrerstroppene ned så det er av. La oss si det er på ved de tyngste løftene."

For alle har det på?

"Med 5-6 25kg skiver på hver side pluss litt småtterei var det bare en rask antagelse + i hodet legg på 30kg på 1rm om det trenes med 240- 50 5rep osv. Kanskje ble dem bom på noen kg , men det er ikke verdens undergang. "

Er det en enkelt løfter du snakker om nå, som du tilfeldigvis har sett en gang du var på en styrkeløftklubb?

"Det var mer for å vise at det iallefall er 200+ og ikke 130 osv.

Selv trente jeg 200sumo-mark idag, en ny øvelse jeg har brukt i 12 uker på deff. , medd fettprosent på 11."

Så du snakker egentlig om 200 kg når du sier 280 kg?

Kanskje greit å ikke uttale seg generelt om hva alle bør klare når du rett og slett ikke har peiling?

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kanskje vi skal legge den her diskusjonen død nå?

Nestegang skal jeg norete vekter, telle skiver og ta bilder :dremel:

Tydligvis mer opptatt av min egen trening en andres på gymmet :rofl:

Eller kanskje jeg blir blendet av vekt-glansbildet Marte Elverum ,Kenneth Hoøy Follum og Espen bøs Aune gir når de marker 1 meter fra meg :rofl:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå begynt å trene Muscle Ups(pullups med å trekke seg helt over stanga), det er faen meg en syk øvelse. Tar 5 sånne + 6 vanlige pullups i 3 omganger.

Etter det er det egentlig bare å gå hjem, kroppen er total utmattet, ihvertfall armer.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...