Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Går inn i en to ukers "prøveperiode" uten bentrening for ikke å overbelaste kneet.

I have gotten what every man wants... yet... I'm not happy.

Vil heller anbefale deg til å finne ut av, og løse det underliggende problemet til at du får kneproblem. Hjelper ikke om du tar to uker fri om du fortsetter rett inn i sporet med dårlig teknikk/feiltrent kropp eller lignende rett etterpå.

Jeg har en del erfaring med kneproblemer, men har vært mer eller mindre skadefri i halvannet/to år nå. Jeg fant ut av hva om skapte problemet og fikk det fikset. Dette problemet derimot dukket opp i en periode med hvile, noe jeg ble temmelig overrasket over. Jeg kjenner likevel min egen kropp såpass godt at jeg velger å roe ned i et par uker for å se om det blir bedre. Om det ikke gjør det, så får jeg det undersøkt hos lege.

Skjønner! Har hatt problemer med knærne selv og kjenner til hvor merkelige og umulige de er å finne ut av. Håper det ordner seg for deg med hvile! Du skal ha honnør for å faktisk ta det med ro, mange fortsetter bare til de blir skikkelig skadet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg trur han der legg på ein del for kamera sin del. Meiner å hugse at eg har sett han i noko moteprogram elns.

Når det er sagt, så har ein del særdles dårleg balanse og akrobatiske eigenskapar. Typisk nokon som var veldig like aktiv i gymtimar på skulen, og knapt klarte å sparke til ein ball utan å miste balansen.

Lenke til kommentar

Det der MÅ jo være tilgjort for kamera?

Eller var det han som ble hyperkatabol etter den første ordentlige treninga og måtte på sykehus?

Håper det for hans skyld :p er filmet på senteret hvor jeg trener, så må nesten spørre PTen neste gang jeg ser henne. Hun virket jo oppriktig overrasket hvertfall!

Lenke til kommentar

Går inn i en to ukers "prøveperiode" uten bentrening for ikke å overbelaste kneet.

I have gotten what every man wants... yet... I'm not happy.

Vil heller anbefale deg til å finne ut av, og løse det underliggende problemet til at du får kneproblem. Hjelper ikke om du tar to uker fri om du fortsetter rett inn i sporet med dårlig teknikk/feiltrent kropp eller lignende rett etterpå.

Jeg har en del erfaring med kneproblemer, men har vært mer eller mindre skadefri i halvannet/to år nå. Jeg fant ut av hva om skapte problemet og fikk det fikset. Dette problemet derimot dukket opp i en periode med hvile, noe jeg ble temmelig overrasket over. Jeg kjenner likevel min egen kropp såpass godt at jeg velger å roe ned i et par uker for å se om det blir bedre. Om det ikke gjør det, så får jeg det undersøkt hos lege.

Skjønner! Har hatt problemer med knærne selv og kjenner til hvor merkelige og umulige de er å finne ut av. Håper det ordner seg for deg med hvile! Du skal ha honnør for å faktisk ta det med ro, mange fortsetter bare til de blir skikkelig skadet.

Kjenner det er merkbart bedre nå, hadde siste økt onsdag i forrige uke så jeg er positivt innstilt til de to kommende ukene. Får se på det positive; jeg blir godt vant med militærpress, dips, benk og pull ups :p

Lenke til kommentar

Det er da ingen med fornuften i behold som kjører høyreps på de teknisk krevende baseøvelsene pga de vil bygge masse.

Det er noe man gjør på alle andre øvelser.

RYP sitt program har knebøy 3x12 den første uka med 80% av 10RM eller noe, for så å kjøre 3x8 i tre uker og så avslutte 6-ukers programmet med 3-4 x 4 reps de to siste ukene. Hvis jeg skal kjøre RYP, ville du anbefalt noen endringer iht. baseløft?

Kommer nok til å prøve meg på programmet og se hvordan jeg responderer. Aldri testet ut flere reps enn 5 i bøy over tid, men har heller ikke noe særlig muskelvekst å vise til selv om tallene er greie.

Nei RYP er grei den, men generelt sett så er baseøvelser tunge og krevende teknikkmessig og 5reppere holder lenge det før man blir noe sliten eller ukonsentrert og skaderisikoen skyter i taket.

Hver eneste rep skal sitte 100% og det er ikke lett når planen sier 12x20 ol.

Det er ikke egnede øvelser for høyrep uansett , så det går fint an å kjøre de som styrkeøvelser, evt med progresjon for bindevev samtidig som man øker rep og sett på resten av øvelsene for å øke volumet ( myoreps ol)

Lenke til kommentar

Synes det er så jævlig overfokus på perfeksjon innen teknikk på baseøvelser. Sånn generelt sett synes jeg at styrketrening til en viss grad bør kunne overføres til hverdagen, og da spesielt markløft, og i hverdagen er det svært sjelden at man kan løfte ting med spesielt god form eller teknikk.

Ja, det er visse deler av baseløft som er vesentlige for at det skal være trygt, men litt krum overrygg og mindre god timing på lockout er da virkelig ikke farlig.

Og alt maset om at høyrep baseøvelser er ugunstig. Vas.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Er litt forskjell på å av og til løfte noko på nokre titals kilo, og å lempe rundt på 100+ fleire gangar i veka.

Sementblandarpersonell har kanskje ein del markløft i arbeidsdagen.

Det er godt mogleg å bli for opphengt i det, men eg har og inntrykk av at det individuelle forskjellar på kor mykje slack ein kan tillate seg. Enkelte ser ut som dei kan gje faen i alt som heiter teknikk utan å bli plaga av det.

Ein fordel med å ha grei teknikk på lettare baseløft er at du får inn ein teknikk for dei løftene som nærmar seg 1RPM.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er nå halve forumet fult av folk med base-nekt pga smerter her og der også da^^

Men selvfølgelig, man kan gjøre som man vil

Det er verken smerter eller skader, det er unnskyldninger for å slippe ;)

Jeg gidder ikke baseøvelser mer, jeg har ondt i lysten. Det er den mest valide grunnen imo :D

Lenke til kommentar

Merker at jeg ble støl / fikk vondt nederst i ryggen etter trening i dag. Ønsker å ha en god trening imorgen, og den består av ensten bare markløft-øvelser, så er det noen som vet hvordan jeg kan tøye nå eller i morgen får å eliminere den smerten/stølheten?

Lenke til kommentar

Gir meg sjøl en klapp på skuldra, første gang i mitt liv jeg har klart og trene mer enn noen mnd i strekk. Begynte og kuke rundt i høst, og litt pga det, ei skulder som jeg har vært litt hypokonder for og skisesongen så har framgangen gått endel seinere enn jeg hadde håpet på. Men i dag er jeg offisielt oppe på 8x4 arbeidssett med 27.5kg pr hantel i skråbenk, kult og tenke tilbake at jeg sleit opp 15kg da jeg begynte . Kanskje ikke all verdens, men hjelper på min motivasjon. Har også gått opp nesten 5kg i prosessen og ser fram mot og bikke 75 på vekta!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...