Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Høyrep som 8 og ikke 5 eller 20?

Droppsett gir effektene av høyrep inn i enhvert program.

Fordel å bruke spesifikke øvelser som setter muskelen under kontrollert strekk og jobber innenfor optimalt bevegelsesområde. Det gir også bedre ”mind-muscle-connection” Glykogentømming er en annen effekt.
Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men man bør vel ha progresjon selvom man trener høyrep? Eller er det mer bare å slite ut musklene for hver økt..

For noen er det slik, noen kjører PHAT som er en mellomting, andre vil bare ha store armer. Det som er greia er at det handler litt om hvordan du legger opp det du faktisk har tenkt å gjøre oppimot det du gjør. Når jeg ser mange som trener for å bare ha stor masse får jeg ofte ett inntrykk av dårlig struktur og planleggning. Derfor er det mange dårlige eksempler som ofte blir brukt.

Hva du bør og hva du ikke bør bestemer du i grunn selv, kommer ann på hva du ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar

Progresjon vil man ha uansett, droppsett er ofte 50% av siste arbeidsvekt uten lenger pause en å ta av vektene.

Generell høyrep har normal progresjon.

For eks

15-25 + 5-10 ekstra reps
Serier på 1-2 reps med 1-2 pust pause
3-5 serier på 8-12 reps med korte pauser
(Kun nær utmattelse på siste sett)
Droppsett
8-15 reps (med 1-2 reps i reserve), kort pause, ta av
10-15% vekt, maks reps, kort pause, ta av 10-15%
vekt, maks reps osv.
Finnes 1000 måter, hva målet er og hvordan totalen er spiller en stor rolle.
Lenke til kommentar

De 3x 12 vil jo ikke være med 12RM-vekter så noe progresjon vil man kunne ha.

Legg de på 20RM-vekter så kan man øke 2kg gangen eller uka.

Men ja etter 2-3 uker går man ofte ned i rep og opp i sett for å kunne fortsette en progresjon.

Lenke til kommentar

12 år med erfaring ja.

Det beste jeg har funnet så langt som flere av de flinkeste stiller seg bak for de som trener uten å konkurrere i en spesifik øvelse er å trene baseløftene som styrke ( 5rep ol) og isolasjonsøvelsene / resten som bodybuilding om volum er et mål.

Sterk OG stor , + skadefri / redusert risiko)

Det blir på en måte 2 forskjellige program i ett.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg har jo kjørt ryp programmet en stund nå, og lurer litt.. Si at jeg bytter ut knebøy med beinpress, og heller kjører en dag med overkropp og en dag med bein ? Dvs at jeg trener ryp bare uten knebøy mand, ons og fred, og f.x bein type beinpress, div maskiner og tåhev tirs, tors og lørd.

Høres det helt høl i hue ut ? Føler ikke bein vokser nok, og blir veldig sliten samt det går seigt opp i vekt her, og føler det går ut over resten av økta mi, går lettere på trening flrere ggr i uka, hvis øktene er kortere...

Lenke til kommentar

Hvordan er kroppsvekten ? Går den ikke opp ca 2kg i mnd så spiser du kanskje forlite uansett , med mindre det skjer noe med fettprosenten i begynnelsen.

På helkroppsprogram med lineær progresjon vil valg av øvelser betyr lite uansett, men det kan være greit å ha med knebøyen som en teknikkøvelse. Burde kjøre en 5repper med mark også på 10RM-vekter for teknikk innimellom.

Knebøy til boks? Benpress erstatter ikke, og hvordan du har føttene treffer forskjellige sider av benet , men det er ingen dum øvelse om knebøyen går utover resten av programmet ditt.

Det skal jo være noe man kommer seg igjennom også uten å ha det kjipt.

Lenke til kommentar

http://fitnessbloggen.no/biorytmedietten/

Så hva har den mannen som vet noe om sånt å si om dette?

Det holder med den siste linjen du pleier å skrive for min del :p

Det der har vel ingenting å si for dere som trener styrke?

Jeg mener... Dere er jo noen boller uansett og bryr dere jo ikke om det... :mrgreen:

Det er forsåvidt sant :p Men det forhindrer meg ikke i å interressere meg for kosthold og dens funksjon alikavell :-)

Lenke til kommentar

Er det noen her som bruker sider a'la Fitocracy?

I do, men har sluttet logge alle øktene og er ikke så fryktelig aktiv. Logger stortsett bare pers så jeg kan se fremgangen over tid.

Var faktisk akkurat inne og sjekket, siste året har jeg økt 40kg i mark, 20kg i bøy og 7,5kg i benk. Byttet til sumo i mark så er nok mye gratis økning der, og i benk har jeg gått fra sprettbenk til styrkeløfterbenk med stopp, så det forklarer nok hvorfor den ikke har økt mer.

Syns det er litt tøvete layout, littegranne tungvint å loggføre "Quests" også.

Noen som har forslag til en annen side som tar for seg både styrke- og kondisjonstrening?

Lenke til kommentar

Har en kompis som driver å kombinerer to 5x5SL økter i uka med isolasjonsøvelser/deler av volumprogram.

Er dette noe vits eller er det bare tull?

Programmet

Day1

Barbell bench press 4x6-8

Dumbell incline bench press 4x6-8

Dumbell flyes 3x8

Cable triceps pushdown4x6-8

Dip3x10

Day 2 5x5 B

Squat

Overhead press

Deadlift

Div mageøvelser

Day 3

Chins 3x10

Lat pulldown 4x8

Cable seatet low row 3x10

Seated preacher curl

Hammer curl 4x8

Day 4 5x5 A

Squat

Benchpress

Barbell rows

Div mageøvelser

Day 5

Dumbell shoulder press 4x8

Dumbell front raise 3x8

Dumbell lateral raise 3x8

Bar upright row 4x8

Shrugs

Lurer litt fordi jeg har trent 5x5 i rundt 3 mnd nå og lyst til å prøve noe litt mere volumbasert.

Lenke til kommentar

Er faktisk litt fristende å ta en testokur med tanke på studiene som viser at man har nytte av dette resten av livet. Hvis man spiser bra, trener godt og kjører en kur vil man nok gaine litt muskelceller som blir med en positivt sett videre.

Problemet er hvor mange bivirkninger man vil få av en kur og hvordan det kan/vil påvirke livet senere. Andre negative sider er jo at man rett og slett kan bli avhengig, at man mister all treningsglede. Valgets kval...

Med alle mulige bivirkninger så kan jeg ikke fatte at dere gutter vurderer å ta i det en gang, men.. Er det virkelig verdt det å risikere så mye for å bli litt større?

Men så er det forskjell på å kjøre 1200mg å 450mg, også. Ved fylte 30-35 har ingen vondt av en normal-dosering av testosteron, i samråd med lege. Ei heller mer positivt.

Jeg skal helt klart smekke i meg 20% mer enn normal produksjon ved fylte 30.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...