Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for alle svarene. Jeg vil prøve å øke 2.5kg per uke. Kjører kun basisøvelser. Noen som har erfaring med treningsdagbok? Lurer på om det er nyttig/motiverende ift treningen.

Edit: Hvor lange pauser har man forresten mellom settene i et 5*5 program? Ser for meg 1-2 minutter.

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Takk for alle svarene. Jeg vil prøve å øke 2.5kg per uke. Kjører kun basisøvelser. Noen som har erfaring med treningsdagbok? Lurer på om det er nyttig/motiverende ift treningen.

Edit: Hvor lange pauser har man forresten mellom settene i et 5*5 program? Ser for meg 1-2 minutter.

7635641[/snapback]

 

Jeg skal også øke 2,5 kg i basisøvelsene hver uke. Med tanke på pauser så har jeg også spurt om det samme, og det viser seg at mellom 3 - 5 minutters pause mellom basisøvelsene, mens mellom isolasjonsøvelsene kansje 1,5 - 3 min.

Lenke til kommentar
3-5 minutter høres veldig lenge ut. Intensive økter (~2 minutter mellom hvert sett) er i mine øyne det beste.

7637482[/snapback]

Det varierer fra person til person og hvor hardt du kjører, personlig kjører jeg 3 minutter. Med hard belastning mellom 80-95% 2-4reps 3set og opplever kjemperespons. (lite muskeløkning i forhold til styrkeøkning) Kapper jeg ned til 2 minutter på den intensiteten, så får jeg failure. Kjører jeg derimot 7-12 reps 2 min pause, gjerne superset, så får jeg mye muskeløkning men ikke fullt så mye økning i styrke.

 

Ps : Du kan jo f.eks tøye ut o.l mens du venter på at klokka skal tikke, for min del, så synes jeg det tar for lang tid å tøye ut etterpå. Er knall å tøye ut imellom set.

Lenke til kommentar
Her går det i 1 min pause mellom hver sett utenom på baseøvelsene hvor det går 1.30 min, men her går det vel i volum ;)

7637650[/snapback]

Tommelfingerregelen er vel jo tyngre du kjører (få reps) jo lengre hviletid. Det er større fare for failure når du ligger på 95% av maks på 2 reps, enn når du ligger på 60-70% av maks med 6-12 reps. Jeg kjørte også på 1-2 min pause i begynnelsen, når jeg kjørte flere reps, men når jeg økte på med intensiteten og tok færre reps, så gikk jeg også opp på tiden for å unngå failure. Funka bra, forige måned økte jeg med 10kg i benk (fra 70 til 80) nå løfter jeg 80x2 snart en uke deload for deretter ny makstest... Blir gøy... :w00t: Gleder meg også til å sjekke knebøy, mark og skulderpress..

Lenke til kommentar
Funka bra, forige måned økte jeg med 10kg i benk (fra 70 til 80) nå løfter jeg 80x2 snart en uke deload for deretter ny makstest... Blir gøy...  :w00t: Gleder meg også til å sjekke knebøy, mark og skulderpress..

7637750[/snapback]

Får jeg spørre hvilket program du kjører, lock-aze?

Har drevet og lest litt rundt jeg òg, og kommet fram til at jeg vil satse på styrke framfor volum (stor belasning, får rep.) Løper gjør jeg og, så vil ikke blir "for stor".

Nå gjeldst det bare å finne et passende program.. Forslag?

Endret av whom
Lenke til kommentar
Hvorfor sies det at man ikke "kan" gå opp i  muskelmasse, samtidig man går ned i vekt (slanke seg) ? Godt mulig jeg har misforstått, eller må man velge mellom "svak" og "tynn" eller  "feit" og "sterk"

7638395[/snapback]

det er nærmest umulig å minke fettprosent gå opp i muskelmasse samtidig. når du forbrenner fett forbrennes oftestmusklene også

Lenke til kommentar
Hvorfor sies det at man ikke "kan" gå opp i  muskelmasse, samtidig man går ned i vekt (slanke seg) ? Godt mulig jeg har misforstått, eller må man velge mellom "svak" og "tynn" eller  "feit" og "sterk"

7638395[/snapback]

det er nærmest umulig å minke fettprosent gå opp i muskelmasse samtidig. når du forbrenner fett forbrennes oftestmusklene også

7638464[/snapback]

 

Er ikke det det som skjer når man trener styrke og da? :dontgetit: At musklene brytes ned og når man hviler bygges de opp igjen?

Lenke til kommentar
Hvorfor sies det at man ikke "kan" gå opp i  muskelmasse, samtidig man går ned i vekt (slanke seg) ? Godt mulig jeg har misforstått, eller må man velge mellom "svak" og "tynn" eller  "feit" og "sterk"

7638395[/snapback]

Det er faktisk mulig, tror Wh1te holder på med det, men som sagt veldig vanskelig og anbefales ikke for en nybegynner.

 

GHvis du skal ned i vekt ville jeg anbefalt styrke ved siden av så du blir mere "fastere" når du har mistet fettet og man ungår å miste styrken og muskelene man har fra før.

Lenke til kommentar

en digg å veltrent kropp = damer på kne :cool: ..kanskje noen blikk på stranda også, ikke altfor lenge til sommern. bare innrøm at det er derfor dere trener..unless you are gay..eller er en typisk "mann" som skal være sterkest av gutta..lmao

 

www.iform.no

Endret av kallli
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
en digg å veltrent kropp = damer på kne  :cool: ..kanskje noen blikk på stranda også, ikke altfor lenge til sommern.  bare innrøm at det er derfor dere trener..unless you are gay..eller er en typisk "mann" som skal være sterkest av gutta..lmao

 

www.iform.no

7640604[/snapback]

Jeg trener fordi:

*Jeg synes det er morsomt

*Har alltid vært liten, vil bli større og sterkere

 

Det du nevner med strand og damer har jeg ikke tenkt noe særlig på, men det er vel en heldig bivirkning av å løfte vekter. (Med minder du satser på styrkeløft/vektløft og dropper sommerdeff osv.) :p

Lenke til kommentar
en digg å veltrent kropp = damer på kne  :cool: ..kanskje noen blikk på stranda også, ikke altfor lenge til sommern.  bare innrøm at det er derfor dere trener..unless you are gay..eller er en typisk "mann" som skal være sterkest av gutta..lmao

 

www.iform.no

7640604[/snapback]

Training is a passion.

 

Her er det egentlig ikke så mye for damene jeg gjør det, men var vel det helt i starten.

Trening er moro, du får mye energi til overs, moro å løfte tungt og du får fine muskler.

Training is a passion :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...