Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi behøver ikke ta hele den diskusjonen nå , men ved å se på ryggen og knæra med tanke på stabiliteten med- og uten knevanding så er det visse forskjeller.

Vektløftere må bøye slik for å kunne fange stangen i diverse øvelser og høye heler hjelper noe, men når man har rygg - oh kneproblemer man fikk av knebøy og man utfører øvelsen mer som en styrkeløfter ville ha gjort det og plagene man hadde forsvinner så må det jo være noe i det selv om det ikke florerer av forskere som har fått stipender for å se på akkurat dette.

Alle skal ikke bøye likt, kroppene er forskjellig, men det skader ikke å forsøke så nære man kommer "sin rette teknikk" istedet for å bare kjøre på og kanskje ha mer "feil" en man behøver å ha.

Lenke til kommentar

Vi behøver ikke ta hele den diskusjonen nå

Jeg synes egentlig det hadde vært til det beste. Har lest dette om og om igjen, men det er ingen som klarer å hoste opp noe bevis, som strengt tatt burde være mulig å oppdrive nå.

Jeg kan se argumentet om at å holde knærne tilbake kan være mer skånsomt for knærne (men jeg er ikke overbevist om at forskjellen er så stor at det gjør det verdt det å trene det som etter min mening er en mindre optimal knebøy hva utvikling av beinstyrke angår) men jeg skjønner ikke hvordan den langt mer rygg- og hofteavhengige "Sandvik-bøyen" (i mangel av bedre ord) skal være mer skånsom for ryggen.

Her er et studie som ser ut til, etter litt skumlesing, å trekke den samme slutningen:

http://www.luciano.si/images/blog015_raziskava.pdf

"Restricted squat" betyr her en bøy hvor knærne er forhindret fra å gå forbi tærne.

"Although not measured in the present study, it is likely that use of greater relative loads for a restricted squat could produce excessive forces at the hips and low back. Bar- bell squat technique should incorporate techniques that optimize forces at all the involved joints. As such, we suggest that it is appropriate to permit forward displacement of the knees past the toes during this exercise to permit proper positioning of the torso. Ob- viously, this forward displacement must not be exces- sive, but instead should be carefully regulated to per- mit a mechanically sound exercise to be performed. "

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar

Skadefri > styrke

La meg snu på det, jeg kjører med knevandring og får smerter, kutter ut knevandringen og smertene forsvinner, men jeg finner ingen forskning på det så jeg fortsetter med knevandingen :dremel:

Legg merke til at knær over tær har kun med vinkelen på kneet å gjøre, det betyr at knæra skal ut samme veg som tæra og ikke at de ikke skal forbi tæra.

Lengdeforholdene på kroppsdelene og tyngdepunkt + teknikk vil alltid gi fasiten på hvilken side av tæra kneet burde befinne seg i en mest naturlig teknikk tilpasset kroppen til den enkelte.

Da hender det noen må 5-6-7cm fra veggen, mens andre kan stå helt inntil.

Det man prøver å unngå er typisk 20-30 cm over knæra, for det er instagrambøyere og neppe nødvendig.

Det er ikke en regel for alle, heller en myte blandet med misforståelser.

Vektløftere er i egen klasse og bruker sko med hæl, oss andre har knæra så langt frem man må ha de for å trene med rett teknikk.

Så lenge man begynner øvelsen med å skyve hoftene bakover for å så få knæra der de må så er det noe helt annet en de som begynner øvelsen med å skyte ut knæra med å starte bevegelsen i anklene for å så eventuelt sette seg på seg selv.

Vi er egentlig enige uten at vi vet det.

Det man er ute etter her er de som er blå på 1-3 punkter.

Er det noe blått er det noe man kan gjøre bedre.

Som man ser kan man ha knær godt forbi tær og fortsatt være fargen rød

post-64596-0-99052000-1392508268_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg mener at det går helt fint å bøye med knærne forran tærne, og har enda tilgode å se noe bevis på det motsatte.

Bevis? Er vel ingenting å bevise simpel biomekanikk og mekanikk som sier at jo lengre knærne kommer fra hælen jo større moment blir det om kneet. Kommer man oppi en del kilo kan dette ha mye å si. Spesielt for oss som har gamle kneskader kjenner vi det med en gang kneet vandrer for langt frem. Du skal ha ganske lite kilo på stanga om du faktisk klarer å få kneleddet fremofor tærne dine samtidig som du har god stil ellers.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Kommer man lenger frem pga lengde på legger og lår eller bevisst bruker en teknikk som krever det så kommer knær der de kommer.

Bøyer man med dårlig teknikk / begynner øvelsen feil eller har på feil sko osv og knære kommer lenger frem en ved god teknikk er det noe annet.

Lenke til kommentar

Skulder, bryst så triceps er rekkefølgen, men det stemmer det er ikke en og en gruppe nei.

Mellom "del 10 og 70%" av bevegelsesbanen burde også være tung om det primært er bryst som er svak, men ja sansynligvis en kombinasjon.

Man ønsker at brystdelen skal være den tunge, da har man iallefall ingen svake ledd som ødelegger fremgangen i benken.

Lenke til kommentar

Kjører 5x5

Ikke lett å si på forum, det kan være alt fra bevegelighet i overkropp som kan ekstensjon på rulle-utjevnes.

Dette merker man ved at man sliter med å pakke skuldrene skikkelig.

Eller for lite innrotasjon i skulderleddet som kan tøyes.

La oss si at du har teknikk i orden, da er det 3 øvelser som er gode for nedre del.

Floor press (benkpress fra gulvet som gir dynamisk muskelkontraksjon , god for eksplosiv presstyrke også)

Pin press fra bunnposisjon ( stanga ligger på støtteskinner ca der brystet starter i et godt oppspenn)

Isometrisk hold i bunnposisjon ( holde nedre del av benkpress i 3-5 sek uten å hvile stanga på brystet)

Endret av War
Lenke til kommentar

Kjører 5x5

Ikke lett å si på forum, det kan være alt fra bevegelighet i overkropp som kan ekstensjon på rulle-utjevnes.

Dette merker man ved at man sliter med å pakke skuldrene skikkelig.

Eller for lite innrotasjon i skulderleddet som kan tøyes.

La oss si at du har teknikk i orden, da er det 3 øvelser som er gode for nedre del.

Floor press (benkpress fra gulvet som gir dynamisk muskelkontraksjon , god for eksplosiv presstyrke også)

Pin press fra bunnposisjon ( stanga ligger på støtteskinner ca der brystet starter i et godt oppspenn)

Isometrisk hold i bunnposisjon ( holde nedre del av benkpress i 3-5 sek uten å hvile stanga på brystet)

Ok, takk! :) Jeg føler selv at teknikken er ganske grei. Jeg har heller ikke følt noen åpenbare begrensninger i skuldermobilitet.

Eneste at jeg er ganske tight i korsryggen, men det kommer vel av dårlig mobilitet i hoftene og nedover, så jeg får ikke holdt beina innover uten at det strammer godt (vondt) om du skjønner.

Lenke til kommentar

Skal til dama en ukes tid (på en annen kant av landet), og da blir det begrenset med trening utenom svømming, pushups og andre kroppsvektøvelser ( :ph34r:). Tar det som en deload selv om jeg egentligt ikke behøver det enda. Hvor mye bør jeg gå ned når jeg starter igjen, og er det viktig å holde igjen? Ser for meg at jeg raskt kan gå opp til tidligere vekt om jeg ikke gjør det.

Unrelated:

http://www.npr.org/blogs/thesalt/2014/02/12/275376259/the-full-fat-paradox-whole-milk-may-keep-us-lean

Mindre gains fra helmelk? :wee:

Lenke til kommentar

Ja, og helt ned i 25% om treningne er fokusert rundt volum av masse.

Oftere man har muligheten til å bryte bindevev, bedre for en muskel som skal bli større.

Raskt opp til tidligere vekter kommer man uansett, gjerne rundt uke 3-4

Man vil kjøre som øverst her, og ikke nederst som jeg ser 80% gymmet gjør.

post-64596-0-13252800-1392639797_thumb.png

Endret av War
Lenke til kommentar

Ja, og helt ned i 25% om treningne er fokusert rundt volum av masse.

Oftere man har muligheten til å bryte bindevev, bedre for en muskel som skal bli større.

Raskt opp til tidligere vekter kommer man uansett, gjerne rundt uke 3-4

Man vil kjøre som øverst her, og ikke nederst som jeg ser 80% gymmet gjør.

Når man deloader kan man naturligvis kjøre flere set/reps enn 5x5. Noen innspill der? Jeg gjør det selv når det er lett, men ikke når det nærmer seg de tyngre løftene. Noe sier meg at jeg burde holde meg til programmet, men samtidig frister det å kjøre på for å ta meg helt ut (med den vekten jeg har deloadet til).

Endret av Lærevillig
Lenke til kommentar

5x5 er jo 25rep det.

Får inn noe trening fra andre øvelser også.

Man vil ikke komme over på nedsiden igjen totalt sett.

Quoter teksten

Gjør et lite tanke-eksperiment for meg: Hvis du kan oppnå en hypotetisk 100% effekt ved å trene med 8 sett, men for å holde effekten så høy og klare å restituere deg må du ha 4 dager pause, og kan altså trene hver 5.dag. Da vil du over 50 dager kunne trene ti ganger. La oss gi det en teoretisk verdi på 10 x 100 = 1000. Hvis du ved å trene 4 sett kan oppnå 80% effekt, men det tillater deg samtidig å trene annenhver dag eller kanskje hver dag. Da vil du over 50 dager kunne trene 25-50 ganger, og altså oppnå en verdi på 2500-5000 som er 2,5-5 ganger bedre.

http://fitnessbloggen.no/ny-kunnskap-muskelvekst/

post-64596-0-43771000-1392652676_thumb.png

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...