boffeeen Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Hvorfor har du byttet ut knebøy? Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Jeg har slitt og sliter enda - dog ikke i like stor grad som før- med skader i lysken, dårlig mobilitet og betennelser. Jeg bruker foamroller og dynamisk oppvarming + tøying før hver trening, men fortsatt får jeg ikke god teknikk i knebøy, ryggen min vil fremover mot parallell når jeg går ned. Derfor føler jeg at bulgarsk utfall er tryggere for meg. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Hvorfor har du byttet ut knebøy? 4 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 rimeli fornøyd med 180k i markk og 130 i knebøy! har aldri egentlig testet over 120 i mark eller over 60 i bøy... la 100kg på mark og ingen i klassen tøftet, hev på 50 til og løftet den 3 ganger så 30 til og da var alle rimelig lange i maska kjørte 30 repetisjoner på bøy, skråbøy(?) og kan nå si jeg vet hva det vill si å være gele i beina Lenke til kommentar
Corey Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Den følelsen når du får mail om at gymmen din skal legge ned Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Jeg har slitt og sliter enda - dog ikke i like stor grad som før- med skader i lysken, dårlig mobilitet og betennelser. Jeg bruker foamroller og dynamisk oppvarming + tøying før hver trening, men fortsatt får jeg ikke god teknikk i knebøy, ryggen min vil fremover mot parallell når jeg går ned. Derfor føler jeg at bulgarsk utfall er tryggere for meg. Ville lagt ut video av teknikken din. Prøv å stå litt bredere, vinkle tærne litt ut og skyv knærne dine litt mer ut/frem. Prøv også å ta bøy mot vegg, hvor du står vendt mot veggen, med kanskje 5-10 cm avstand fra tærne til veggen. Gjøres uten vekter, evnt med en kettlebell i frontbøyposisjon. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Eller helt opp til veggen med tæra som man burde kunne klare. Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Eller helt opp til veggen med tæra som man burde kunne klare. Selvfølgelig, men da kan man jo like gjerne si "ta vanlig bøy uten å bikke fremover som man burde klare". Av erfaring med å ha trent folk med samme problem kan det være greit å starte med 5-10 cm avstand, og så jobbe seg inn over. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Eller helt opp til veggen med tæra som man burde kunne klare. Selvfølgelig, men da kan man jo like gjerne si "ta vanlig bøy uten å bikke fremover som man burde klare". Av erfaring med å ha trent folk med samme problem kan det være greit å starte med 5-10 cm avstand, og så jobbe seg inn over. Vet ikke om du har merket det, men det er en forskjell på med og uten last. Så man kan fint trene mobilitet uten å faktisk ha på vekt. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Eller helt opp til veggen med tæra som man burde kunne klare. Selvfølgelig, men da kan man jo like gjerne si "ta vanlig bøy uten å bikke fremover som man burde klare". Av erfaring med å ha trent folk med samme problem kan det være greit å starte med 5-10 cm avstand, og så jobbe seg inn over. Vi er enige asa, bare vant til å gå inntil først så gå så langt ut man evt må. Tips for å klare en slik knebøy vil være å spenne opp bryst og korsrygg skikkelig og starte bevegelsen med hoftene som man ville ha gjort i styrkeløfter-knebøy. Knær må også utover for å ikke treffe veggen og tyngdepunkt må være rett så man ikke faller bakover. Oppspennet må være rett for å komme langt nok ned . Ved å spre gulvet litt fra hverandre med føttene åpner man hoften også og kommer lettere ned. Med andre ord så kjører man en perfekt styrkebøy, så får man ikke til vegg-bøyen så får man heller ikke til styrkebøyen med vekter. Eneste fallgruven vil være å få fleksjon i korsryggen, men det vil den som viste øvelsen kunne påpeke. Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Jeg har slitt og sliter enda - dog ikke i like stor grad som før- med skader i lysken, dårlig mobilitet og betennelser. Jeg bruker foamroller og dynamisk oppvarming + tøying før hver trening, men fortsatt får jeg ikke god teknikk i knebøy, ryggen min vil fremover mot parallell når jeg går ned. Derfor føler jeg at bulgarsk utfall er tryggere for meg. Ville lagt ut video av teknikken din. Prøv å stå litt bredere, vinkle tærne litt ut og skyv knærne dine litt mer ut/frem. Prøv også å ta bøy mot vegg, hvor du står vendt mot veggen, med kanskje 5-10 cm avstand fra tærne til veggen. Gjøres uten vekter, evnt med en kettlebell i frontbøyposisjon. Da har jeg prøvd dette, kjenner at det er lyaken/adduktorene som sliter. Uten vekt stopper jeg opp +/- kvartbøy, med vekt foran går det "greit", da jeg blir presset på plass på en måte. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Ville ha funnet frem dynamiske oppvarmingsøvelser for den aktuelle øvelsen og samtidig jobbet med muskulaturen fra hoftene og ned med en rulle, øvelsene og strikk. Endret 14. februar 2014 av War Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 bruker man traps under markløft eller benkpress m smalt grep? skjønner ikke hvordan jeg ble støl der Lenke til kommentar
Akse Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Bruker en del traps i mark og benk ja. I benk brukes det hovedsaklig for å holde skuldrene bak. Endret 14. februar 2014 av Akse Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Eller helt opp til veggen med tæra som man burde kunne klare. Selvfølgelig, men da kan man jo like gjerne si "ta vanlig bøy uten å bikke fremover som man burde klare". Av erfaring med å ha trent folk med samme problem kan det være greit å starte med 5-10 cm avstand, og så jobbe seg inn over. Vet ikke om du har merket det, men det er en forskjell på med og uten last. Så man kan fint trene mobilitet uten å faktisk ha på vekt. Jepp selvfølgelig - derfor vil en naturlig progresjon være å gå fra kettlebell i frontbøygrep, deretter uten vekt og så vekt bak. Førstnevnte vil være "lettest" når det gjelder å ikke lene seg fremover i de fleste tilfeller - alt ettersom hva problemet er. Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Burde man klare å ta bøy med tærne helt inntil veggen? Er det noe folk flest her inne klarer? Jeg går bare på rumpa hver gang. Hva er det isåfall et tegn på? Lenke til kommentar
War Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) Tyngdepunktet feil, men det sier seg jo selv. Med løftersko og løfterbøy går det ikke inntil vegg. Man burde iallefall klare med 5-6cm ut fra vegg. Spre knæra mer og ha føttene ut samme veg som bena går , ved å spre gulvet under føttene åpnes hoften mer og det blir lettere å sette seg ned. Ikke bare en den god som dynamisk oppvarming, men også en teknikksjekk for styrkebøy. Smeller man knær i veggen pga man har som vane å starte bøy med å ta knær fremover , eller man faller bakover så vet man iallefall at det er noe man burde ta tak i før man legger på 100kg. Fant denne Endret 15. februar 2014 av War Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Ja ved å stå breiere å skyte knærne mye mer ut enn hva jeg ville gjort ved en vanlig bøy så klarer jeg komme meg ned til godkjent dybde, lavere så ramler jeg på ræv. Men noen cm ut fra veggen så går det. Ser jo at sandvik selv står et par cm ut pga gulvlista. Skal også sies at jeg har bare 41 i skostørrelse så det vil jo kunne utgjøre en viss forskjell Har fått høre at jeg er teknisk god i bøy så syns det var litt rart at dette ikke gikk. Lenke til kommentar
War Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Film deg selv sidelengs, sett fingern på stanga oppe og pause videoen nede. Er stanga rett under da og går opp og ned loddrett så er det vel bra bøy. Det kan være lettere å prøve uten vegg men å se selv om knæra går lenger en der veggen hadde skulle ha stått Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå