Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da, det betyr jo ikke treningsfri heller, kan godt legge inn 1-2 økter hvor man kjører 5reppere med 10RM-vekter på nye øvelser man har kommet over ol. Kanskje finner man noe man liker.

Jeg ble fan av knebøy til boks og sumomark igjennom deloadene mine.

Man bruker deloaden til å analysere den siste treningsperioden, finne svake ledd og sette opp et nytt og forbedret opplegg til neste treningsperiode.

For eks hvor er en øvelse tyngst, nede-midt-oppe osv, så kan man tilpasse støtteøvelsene for neste runde for en helhetlig forbedring.

En deload er gjerne mer arbeid :dremel:

Endret av War
Lenke til kommentar

Obligatorisk med popcorn når man leser på diskusjon.no :wee:

Når man skal ned i vekt og man dekker proteinbehovet for å så spise tilnermet hva man vil eller spise etter strenge regler (innenfor kcal-rammen) vil kun påvirke hvordan man føler seg energimessig og i kroppen og ikke resultatene på vekten/fettapet , men hvorfor ikke føle seg bra også. Det burde jo være en livsstilsendring og ikke en diett.

Veldig bra skrevet og det burde flere ta til seg! Jeg prøver å påpeke det på generell basis til personer som ønsker å endre kroppssammensetning. At en vektnedgang ikke er synonymt med å gå sulten. Mange derimot deg mener jeg å huske skrev engang "Aldri vært så mett når jeg var på deff." :D Min bachelor var rundt idrettsernæring og er spent på hva jeg vil skrive masteren når den tid inntreffer. Men kunne tenkt meg å observere en subgruppe (treningsinvidiver) og kartlegge generell kost og se hvordan disse kan forberede disse eller lignende. Den tid den sorg!

Du tenker mer på insulinsensivitet, du War. For følsomhet betyr i hvilken grad insulin ikke har en normalt fysiologisk effekt hos en frisk individ mens økt insulinsensitivitet betyr at mindre insulin trengs for å frakte samme mengde sukker fra blodet og inn i målcellene. Sistnevnte er som du påpeker veldig "trenbart" og en grunn til å f.eks legge store måltider etter økter som for mange innebærer sen ettermiddag. Uansett; enig angående individuelle respons. Hva som fungerer genialt for person x kan samtidig være katastrofe for person y. Her må mange personer bli flinkere til å samarbeide med sine egne behov og lytte mindre til hva andre sier "Dette funket for meg".

Sånn til slutt, når jeg leser forskjellige treningsregimer så er det morsomt hvor fantastisk lite peil jeg har på dette. (For jeg synes det er drittkjedelig. :p) Føler jeg har god kontroll for de antatte fysiologiske mekanismene ved hypertrofi og prinsippene; dvs dose/respons - antall serier og RM. For dette var jo en del av pensum ved idrettsernæring og dette derimot var veldig interessant. Kjører selv et veldig empirisk styrkeregimeløft basert på disse premissene. (Olympiatoppen presenterte hvordan blant annet Arnold trente og hvordan dagens personer trener.)

Men når det kommer til alle de forskjellige treningsregimene så er jeg så på bærtur at jeg ikke ser forskjellen mellom bringebær og blåbær. Får ofte spørsmål på trening om hva jeg kan anbefale mellom phat, stronglifts, 5x5 og andre populære som bodybuildere bruker som jeg aldri har hørt om (skrev jeg disse riktig?)

For å illustrere: "Kan du anbefale x, y, z eller a?

"Vet ikke hva noen av de er, dessverre"

"Serr, hvilken kosttilskud tar du a?"

"Ingenting, får alt dekt via mat."

Og vips så får jeg steroider stemplet av disse midt i panna.

Lenke til kommentar

Kosttilskudd er for pingler som ikkje klarer å planlegge middagen sin godt nok!

lol

Jeg ville ikke kjøpt det omså det var dynket i lut i en måned

Jeg ville i alle fall ikke kjøpt klær om de hadde ligget i lut. :p

100 i bøy i går, og benk går stødig oppover. Good times, endelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha tatt en runde på diverse "Kjøpe-,selge-, byttegrupper" på Facebook har jeg to spørsmål; hvem i svarte selger brukte(!) treningsklær? Og hvem i svarte kjøper brukte treningsklær?

Jeg ville ikke kjøpt det omså det var dynket i lut i en måned

løftedrakter ogsånt? synes ikke det er så rart

Lenke til kommentar

Har nettopp fått meg belte, hvordan er det med beltebruk i markløft o.l?

Til nå har jeg gjort det slik under markløft:

60x5

80x3

110x2

135x5 -med belte.

Er det lurt å gjøre det slik? Eller skal jeg bruke belte på alle settene?

Bruk belte når magen lenger ikke er sterk nok. Lettere sagt: Bruk utstyr så lite som mulig, men bruk det når du virkelig trenger det. :)

Lenke til kommentar

Tommelfingerregel når man ikke har noen faktorer er å tenke at

21-28kcal pr kg er deff

ca33kcal er vedlikehold

36-44kcal er bulk

Pr kg kroppsvekt inkludert fett? Isåfall ligger jeg rett under vedlikeholdsnivå selv om jeg ønsker å bygge muskler. Vanskelig å få i seg nok mat uten å bruke altfor mye av studentbudsjettet, og er ikke så glad i nøtter(med mindre det er tilsatt usunt for å få bedre smak) som har blitt foreslått tidligere :/

Lenke til kommentar

Det er egentlig uten fett , ca -10-15kg for de fleste.

Ligger man på 33ish så trener man uten resultater å vise til.

1SS olje til 3 måltider og vips 300kcal ekstra den dagen.

Jeg har ligget i et lite kcal-underskudd og økt 5x5'en i benkpress fra 67,5 kg til 85 kg. Jeg er helt enig i dette med kcal-overskudd for å bygge muskler, så jeg antar at det jeg opplever er såkalte "noobgainz"?

Grunnen til at jeg har valgt kcal-underskudd er at jeg ønsker å få ned fettprosenten noe, men er egentlig ganske fornøyd nå, så når jeg stagnerer, som jeg er i ferd med (bygger meg opp etter deload), så spiser jeg på litt ekstra. :)

Endret av Mann20
Lenke til kommentar

Det er egentlig uten fett , ca -10-15kg for de fleste.

Ligger man på 33ish så trener man uten resultater å vise til.

1SS olje til 3 måltider og vips 300kcal ekstra den dagen.

Magisk! Hva slags olje da?Oliven? Og denne oljen er bedre enn de ekstra kaloriene man kunne fått av f.eks pizza og potetgull?

Men om man skal trekke fra 15 kg-->75-15 = 60

2400/60 = 40. Om jeg da skal følge det du sa, så får jeg altså i meg nok kalorier.

Lenke til kommentar

Siden det nå er prat om det og vi har en forumekspert: Jeg leser titt og stadig at kokosolje skal være bra for styrkeatleter, men har aldri sett noe bevis på dette. Jeg bruker mest kokosolje fordi jeg synes det smaker godt, og det er en god kilde på mettet fett for meg som er veganer, men om det har fordeler for meg som vektløfter er jo det bare bra. Hva tror du, Dukien?

Lenke til kommentar

Vet iallefall at når olje varmes så blir den dårligere / herder / og kokos kommer godt ut i varme og brukes av for eks Fagerli i panna.

3ss olje er et tips for de som sliter med å få i seg mer mat pga mengde / mett da det tar lite plass.

Hva man spiser velger man selv.

Oliven har smak i seg, egner seg til salater ol , raps er nøytral i smak i forhold.

Lenke til kommentar

Siden det nå er prat om det og vi har en forumekspert: Jeg leser titt og stadig at kokosolje skal være bra for styrkeatleter, men har aldri sett noe bevis på dette. Jeg bruker mest kokosolje fordi jeg synes det smaker godt, og det er en god kilde på mettet fett for meg som er veganer, men om det har fordeler for meg som vektløfter er jo det bare bra. Hva tror du, Dukien?

Det har nok ingen fordeler som styrkeløfter; så på noen studier av ikke det beste designet hvor forbrenningen økte med 2 kcal ekstra per time eller hvor minimalt det var igjen. Kokos består vel av 90% mettete fettsyrer som igjen fører til et mindre innhold av vitaminer og mineraler sammenlignet med andre varianter. Fordelen er at denne er varmestabil og nå har jeg ikke tallet i hodet men den har en større grad av MCT (middle chained triglyserid) som blir fortere tilgjengelig for energi.

Den er ikke noe superfood som den ofte blir reklamert for, men synes du det smaker godt og trives med det så kan du fint fortsette med dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...