Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Det ble vist for over 100 år siden at muskelhypertrofi kan oppnå allerede ved 1,0gram så muligens er ikke kosten men treningen som kan være problemet. Det er svært få holdepunkter at de aller fleste av oss trenger >1,5gram per kroppskg når hensikten er vektoppgang. Muligens opp mot 1,8gram for eliteutøvere og opp mot 2,0gram for ungdom under vekst som trener aktivt.

 

Videre så vil mye av proteinene som benyttes i den muskulære proteinsyntese komme fra kropsseget nedbrytning og resyntese. Jo bedre trent du er jo bedre vil denne resirkulering være som igjen fører til at proteinbehovet akkurat ikke er så høyt som mange anbefaler. Proteinsyntese og nedbrytning skjer kontinuerlig og først når man akkumulerer positiv nitrogen så vil vekst skje gitt at disse musklene har blitt stimulert. Syntesen etter trening kan vare opp til 72timer forresten. :)

 

 

 

Men da burde jeg jo uansett ha lagt på meg fett? Jeg har muligens en litt for lite varriert treningshverdag til at jeg oppnår noe særlig økning. Trener stort sett nå for å løfte et visst antall kilo i løpet av en uke. Det som enkelte kaller basetrening. Det er fortsatt ganske intensivt. Men ligger gjerne ett stykke under maksløftene mine og trener 5x5/3x3 om hverandre for litt varriasjon og for å kunne ha større sprang i mellom forskjellige vekt jeg løfter. Treningen kan naturligvis også være ett problem, men der har jeg jo hatt fremgang. Ikke at jeg utelukker det, men hadde jeg trent dårlig hadde vel fremgangen også uteblitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Musklene dine kan huske

 

Artikkel fra "Aftenposten Viten" (Norges beste nyhetsinitiativ siden tidenes morgen, forresten) om hvorvidt "muskelminne" eksisterer og i hvilken grad, skrevet av Kristian Gundersen og Jo C. Bruusgaard (UiO) om deres forskning på emnet. Spennende lesing.

 

 

Vi utviklet nye mikroskopiteknikker for å kunne følge cellekjernene direkte i levende dyr, og dette ga en mye høyere presisjon enn man hittil hadde hatt. Til vår overraskelse fant vi at den modellen for muskelvekst og muskelsvinn vi beskrev ovenfor, og som står i lærebøkene, ikke stemte med våre resultater. Riktignok fant også vi at fibrene fikk flere cellekjerner ved muskelvekst , men når vi studerte muskelsvinn fant vi at ikke en eneste kjerne forsvant.

Det er altså slik at om man bygger muskelmasse får man flere kjerner og disse forblir i muskelfiberen selv om man senere mister muskelmassen. Vi mener derfor at det finnes en første treningsrute der stamcellene bidrar med flere cellekjerner inn i fibrene. Når disse først er inne tror vi de er der mer eller mindre permanent. Det er ikke helt lett å måle hvor permanente cellekjernene er, men man tror at halveringstiden for cellekjerner i menneskemuskler er på minst 15 år.

 

 

Etter tre måneder utsatte vi musene for belastningstrening. Musene som tidligere hadde fått steroider hadde på dette tidspunktet ikke større muskelfibre enn i vanlige mus, men de hadde mange flere cellekjerner. Etter 6 dager med overbelastning vokste disse kjernerike fibrene med 30 prosent, mens fibre i ubehandlete mus vokste med beskjedne 6 prosent. Det gikk altså mye raskere, og steroidgruppen forble større gjennom de 14 dagene vi hadde anledning til å trene musene. Dette skjedde altså helt uten at det var steroider til stede i blodet under treningen.

Lenke til kommentar

Rippeto sitt starting strength er så genialt at alle på styrkeløftlandslaget burde trene hans program.

Det er også utrolig viktig å trene starting strength fra starten - tidlig spesialisering er utrolig viktig i idrett. All annen idrett har misforstått når de ikke spesialiserer så tidlig som mulig - men sørger for en god base før man spisser, det motsatte av det man gjør i starting strength. /ironi

Karen i videoen over er jo symptomatisk for alle SS fans. "Jeg har aldri trent før men Starting strength/rippetoe er det beste som fins".

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei godtfolk. Jeg vil trene for å bli sterkere og få litt mer masse som en bieffekt. Beachform kommer langt ned på prioritetslista.

 

Her er tankene jeg har for plan, hvis noen har innvendinger vil jeg gjerne høre.

 

-trene 4-5 ganger i uka, split hvor hver økt begynner med en av de fire store som dagens styrkeøvelse, og supplementøvelser/kos etterpå. Autoregulering, men med solid deload hvis det stagnerer helt etterhvert.

 

Eks: Markløft, sittende roing, utfall, chins, facepulls..

Benkpress, flies i cablecross, tåhev, pushdowns

 

-sove 6-9 gode timer per natt

 

-spise rikelig og stort sett det jeg vil, med proteinsupplement de dagene det er nødvendig (vil nå 150g protein om dagen) Kall det dirtybulk, jeg er ikke så hypp på å leve på torsk og brokkoli. Livskvalitet.

Jeg er kjempemotivert og har lyst til å lage en solid fast struktur jeg kan følge en stund. Har dere trua?

Lenke til kommentar

Nevøen min på 7 kom med ett spørsmål som jeg faktisk selv begynte å lure litt på.

 

Jeg driver å hjelper min bror og pusser opp huset hans, i den anledning bærer vi noe sement, da popper det litt veins her og der.

 

Så da lurer denne lille spirrevippen på om alle blodårer er på samme plass for alle.

 

Er dem egentlig det? :p

 

Arterier er vell omtrent på samme plass. Men tenker mer på de mindre årene. Vi hadde noe opplæring om det i forsvaret. Men det var plassering på en del vesentlige og litt om hvordan behandle skader der.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Husk at en gain krever ca 200kcal mer en før + 500kcal om treningen også er ny.

Har man trent , men plutselig funnet ut at man må spise mer er det snakk om noen 100kcal ekstra.

2 brødskiver - vips

 

Burde uansett ikke være noe problem, men det ser kanskje ut som en utfrodring når man teller og logger og frokosten bare kom opp i 300 :tease:

 

Priim, det er nok forskjeller da arnold hadde en fet blodåre over biceps , mens andre deffer seg ihjel uten å finne den da den ligger et annet sted.

Hva som ligger hvor hos alle og hva som ligger tilfeldig lurer jeg også på.

Lenke til kommentar

Priim, det er nok forskjeller da arnold hadde en fet blodåre over biceps , mens andre deffer seg ihjel uten å finne den da den ligger et annet sted.

Hva som ligger hvor hos alle og hva som ligger tilfeldig lurer jeg også på.

 

Har plaget meg litt idag at jeg ikke har funnet det ut, for en del vitale blodårer finner du på samme plass, også en del vitale krysningspunkt, som det på håndlettet, ved halsen, insiden av låret etc (plasser vi har lært å kutte folk)

 

Men uansett så diskuterte jeg det her litt med en barndomsvenn som er lege, han skulle komme med ett fornuftig svar, viss han fant ett! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...