Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Under bulk så vil jeg jo like det, da det er en bra kilde for fett, karbo og proteiner men, jeg klarer ikke helt konsistensen. Kanskje jeg må tvinge meg til å like det, syns faktisk til og med lett-melk blir for tjukt :wee:

Synes faktisk skumma-melk var best før. (til mitt forsvar er jeg vokst opp på vann og saft) Så bytta jeg til ekstra lett når den kom. Så fant jeg ut at H-melk var the shit kcal-messig, så jeg tvang megselv til og like det. Nå smaker lettmelk rart, og skumma melk minner meg mest om vann tilsatt kritt elns.

Lenke til kommentar

Ugh, ny aua i forbindelse med trening.

Når jeg kjører bicepscurl, så får jeg en stikkende smerte i underarmen på yttersiden hvis man holder håndflaten vannrett. Den går ned langs så og si hele beinet på underarmen. Litt rådløs om hva jeg skal gjøre fordi, det gjør vondt uansett grep på ez-stanga, det gjør vondt på vanlig flatbar, det gjør vondt hvis jeg bruker manualer. Det gjør ikke vondt med hammercurls med hantler, men problemet jeg har med hantler er at jeg har ei skada skulder, så denne begynner og jukse lenge før jeg blir sliten i armene.

Noen forslag ? Jeg kan jo seff bare slutte og curle, men jeg har jo igrunn ikke lyst til det. Jeg kjører egentlig minimalt med det og, 3x12 eneste øvelse som går kun på biceps.

Og det gjør vondt allerede på rep 5 på førstesettet, uahengig om jeg varmer opp, om jeg tar det først eller sist i økta osv.

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar

Update: Som jeg har nevnt her så hadde jeg et "lite" ufrivillig vekttap på rundt 4kg. Man kan si hva man vil om disse herlige anekdotene rundt maksimal muskelpotensiale og genetikk men gjetter meg til at det er en grunn til at jeg har en far som representerte Polen innenfor friidrett og var aktuell for OL.

Poenget altså; Har nok engang gått opp til 4000 kcal +/- (justert etter aktivitetsnivå) men problemet som før som nå; metthetsbesvær. Denne gangen ligger jeg på rundt 15E% Protein, 55-60E% Karbohydrat og 25-30E% Fett. Og treningskvaliteten er å både ta og føle på, senest i dag fikk jeg kommentarer at jeg allerede etter 4 uker har lagt på meg "synbart masse" noe som selvsagt er topp motiverende å høre.

For så videre å hoppe inn om hva som reelt diskuteres her så har jeg sluttet med H-melk da fett rett og slett gir meg metthets besvar uavhengig av form. (Slapp av; kaffekoppen er hellig 50/50). Fett som regel er en mer energitett matvare men slik representert ovenfor så dominerer karbohydrater kostholdet mitt. Enn så lenge så takler jeg dette med å slenge i et par skjeer sukker i havregryn/brødskive med syltetøy/ost eller lignende. Fungerer bedre i forhold til f.eks poteter i fløte og lignende. Heller mager vaniljekesam + ekstra sukker enn fet vaniljekesam for å si det med andre ord. Takket være dette har jeg endelig klart å introdusert et ekstra måltid litt før leggetid uten at dette påvirker søvnen. Nå for tiden gleder jeg meg til trening. Enten så er det dette eller det faktum at jeg kjøpte kreatintilskudd for to uker siden. Hvem vet? :D

Det morsomste med å spise et karbohydrat-dominert kosthold er den helt utrolige vaskulariteten som illustrert med dette nyferske bildet :

post-235098-0-77933000-1391370746_thumb.jpg

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Update: Som jeg har nevnt her så hadde jeg et "lite" ufrivillig vekttap på rundt 4kg. Man kan si hva man vil om disse herlige anekdotene rundt maksimal muskelpotensiale og genetikk men gjetter meg til at det er en grunn til at jeg har en far som representerte Polen innenfor friidrett og var aktuell for OL.

Poenget altså; Har nok engang gått opp til 4000 kcal +/- (justert etter aktivitetsnivå) men problemet som før som nå; metthetsbesvær. Denne gangen ligger jeg på rundt 15E% Protein, 55-60E% Karbohydrat og 25-30E% Fett. Og treningskvaliteten er å både ta og føle på, senest i dag fikk jeg kommentarer at jeg allerede etter 4 uker har lagt på meg "synbart masse" noe som selvsagt er topp motiverende å høre.

For så videre å hoppe inn om hva som reelt diskuteres her så har jeg sluttet med H-melk da fett rett og slett gir meg metthets besvar uavhengig av form. (Slapp av; kaffekoppen er hellig 50/50). Fett som regel er en mer energitett matvare men slik representert ovenfor så dominerer karbohydrater kostholdet mitt. Enn så lenge så takler jeg dette med å slenge i et par skjeer sukker i havregryn/brødskive med syltetøy/ost eller lignende. Fungerer bedre i forhold til f.eks poteter i fløte og lignende. Heller mager vaniljekesam + ekstra sukker enn fet vaniljekesam for å si det med andre ord. Takket være dette har jeg endelig klart å introdusert et ekstra måltid litt før leggetid uten at dette påvirker søvnen. Nå for tiden gleder jeg meg til trening. Enten så er det dette eller det faktum at jeg kjøpte kreatintilskudd for to uker siden. Hvem vet? :D

Det morsomste med å spise et karbohydrat-dominert kosthold er den helt utrolige vaskulariteten som illustrert med dette nyferske bildet :

Det er vel gjerne bare glykogenlagrene som tømmes i første omgang. Dvs. ved kortvarig vektnedgang.

Ang. det med metthetsbesvær gjelder det jo bare å finne en måte som funker for en selv. Det være seg om man må heve karboinntaket eller fettinntaket. Jeg ligger relativt høyt på begge, og bruker f.eks smør i all mat. Hovedproblemet mitt har vært å spise mens jeg jobber, noe jeg må bli flinkere til, sånn at jeg ikke plutselig må spise 1500kcal rett før leggetid.

Ellers er det jo alltid hyggelig å høre at andre ser fremgang. Det er jo gjerne vanskelig å se det selv. Og fysikken din ser jo særs bra ut. Ellers høres det ut som om du er inne i en god periode, noe som er deilig.

Lenke til kommentar

True that; men glykogenlagrene hos personer som er aktive (spesifikke) er gjerne suboptimale i løpet av noen dager med underskudd. Men det er jo et utbredt problem her på DST at vi ikke er flinke til å spise nok.

Doffen derimot, er unntaket fra denne regelen. :D

Lenke til kommentar

True that; men glykogenlagrene hos personer som er aktive (spesifikke) er gjerne suboptimale i løpet av noen dager med underskudd. Men det er jo et utbredt problem her på DST at vi ikke er flinke til å spise nok.

Doffen derimot, er unntaket fra denne regelen. :D

Huh? Hva har jeg gått glipp av?

Lenke til kommentar

Jeg har ett spørsmål.

Man må som kjent ha proteinoverskudd for å kunne få muskelvekst. Nå er jeg ikke noe BB type så jeg driter i hvordan det til slutt blir sende ut. Bare sånn det er sagt. Jeg spiser med andre ord stort sett det jeg kommer over.

Men spørsmålet kommer til proteinmetabolismen og dens faktiske funksjon. Jeg går ut i fra at dette stemmer:

For å kunne få positiv vekst må man ha Muskel proteinsyntese > muskel proteinnedbrytning. Alså ett overskudd.

Sånn i korte trekk i vertfall.

En syklus med syntese varer i 72 timer. En muskel restituerer jeg i 42 (ca)

Ved trening 3 dager i uken gir det meg en nødvendighet på å ligge i overskudd hver eneste dag for å kunne få maksimert effekten utav maten jeg spiser. Jeg går alikavell ikke opp i vekt, men blir sterkere. Den prossesen kroppen min da har, hvordan vil den egentlig kunne fungere? Jeg har veldig lett for å legge på meg masse og trener aldri mer enn 5 reps fordi jeg vokser med det jeg kaller 'tom masse' - eller store muskler om du vil. Jeg vil ha små eksplosive muskler som kan røske zhit of ze floor.

Jeg har da alså en fremgang som ikke kan måles i annet enn fremgang i form av løft. Jeg ligger i kalorioverskudd og proteinoverskudd. Jeg spiser mellom 4500-5500 kalorier hver dag. Men står alikavell fast på 93kg.

Så, hva er det egentlig som er galt med meg? Jeg vil fortsatt gjerne bli 100kg. Uten å egentlig ha noe vetkfremgang å vise til.

Lenke til kommentar

Jeg har ett spørsmål.

Man må som kjent ha proteinoverskudd for å kunne få muskelvekst. Nå er jeg ikke noe BB type så jeg driter i hvordan det til slutt blir sende ut. Bare sånn det er sagt. Jeg spiser med andre ord stort sett det jeg kommer over.

Men spørsmålet kommer til proteinmetabolismen og dens faktiske funksjon. Jeg går ut i fra at dette stemmer:

For å kunne få positiv vekst må man ha Muskel proteinsyntese > muskel proteinnedbrytning. Alså ett overskudd.

Sånn i korte trekk i vertfall.

En syklus med syntese varer i 72 timer. En muskel restituerer jeg i 42 (ca)

Ved trening 3 dager i uken gir det meg en nødvendighet på å ligge i overskudd hver eneste dag for å kunne få maksimert effekten utav maten jeg spiser. Jeg går alikavell ikke opp i vekt, men blir sterkere. Den prossesen kroppen min da har, hvordan vil den egentlig kunne fungere? Jeg har veldig lett for å legge på meg masse og trener aldri mer enn 5 reps fordi jeg vokser med det jeg kaller 'tom masse' - eller store muskler om du vil. Jeg vil ha små eksplosive muskler som kan røske zhit of ze floor.

Jeg har da alså en fremgang som ikke kan måles i annet enn fremgang i form av løft. Jeg ligger i kalorioverskudd og proteinoverskudd. Jeg spiser mellom 4500-5500 kalorier hver dag. Men står alikavell fast på 93kg.

Så, hva er det egentlig som er galt med meg? Jeg vil fortsatt gjerne bli 100kg. Uten å egentlig ha noe vetkfremgang å vise til.

Det er ingenting galt med deg. Enten feilkalkulerer du matinntaket ditt, eller er aktivitetsnivået ditt forholdsvis høyt.

Og husk, det nytter ikke med 4500 en dag, og 3000 resten av dagene. Det må være kontinuitet i matmengden.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med deg. Enten feilkalkulerer du matinntaket ditt, eller er aktivitetsnivået ditt forholdsvis høyt

Har vært innom tanken selv, men får det ikke til å stemme.

Jeg har ikke mer enn moderat aktivitetsnivå. Jeg har en jobb der jeg mildt sagt enten sitter å prater i telefonen eller står å prater forann folk, gjør jeg ikke dette sitter jeg på pcen og drikker kaffi. Har dog sluttet å røyke, 27 dager røykfri idag (Nevner naturligvis det ved hver eneste anledning)

Men jeg burde ha en balanse på omtrent 3500 kalorier. Når jeg på dager beregner at jeg skal ligge nesten 2000 kalorier over dette så syns jeg det er rart at massen ikke vises på vekten. Men at jeg fortsatt har markant fremgang. Har ikke allverdens mye fett, litt sånn her og der fett men er brukbart markert med tanke på at jeg ikke er spesielt høy og ganske tung (183cm og 93kg.)

Det er jo ting som klatring og lignende som er kaloribrennere, men gjør det ikke så ofte at jeg kan tenke meg at det har noe å bety. Ikke løper jeg lenger heller.

Er det naturlig å ligge såpass mye i overskudd uten å gå opp i vekt? Jeg trodde det skulle være umulig.. Selvfølgelig med forbehold om at jeg regner riktig, jeg gjør dog ikke annet enn å grovregne.

Lenke til kommentar

Det ble vist for over 100 år siden at muskelhypertrofi kan oppnå allerede ved 1,0gram så muligens er ikke kosten men treningen som kan være problemet. Det er svært få holdepunkter at de aller fleste av oss trenger >1,5gram per kroppskg når hensikten er vektoppgang. Muligens opp mot 1,8gram for eliteutøvere og opp mot 2,0gram for ungdom under vekst som trener aktivt.

Videre så vil mye av proteinene som benyttes i den muskulære proteinsyntese komme fra kropsseget nedbrytning og resyntese. Jo bedre trent du er jo bedre vil denne resirkulering være som igjen fører til at proteinbehovet akkurat ikke er så høyt som mange anbefaler. Proteinsyntese og nedbrytning skjer kontinuerlig og først når man akkumulerer positiv nitrogen så vil vekst skje gitt at disse musklene har blitt stimulert. Syntesen etter trening kan vare opp til 72timer forresten. :) Muligens du har mer å hente i et kcaloverskudd samt treningskvalitet.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...