Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Hvileuke;) Deload ;)

Snev av sannhet ja selv om de neppe vet hva de snakker om.

Men etter en deload så vil man ikke på de samme vektene / mer vekt igjen, da er jo hele meninga med deload i dass.

Jeg er bare nysgjerrig: mener du at poenget med en slik pauseperiode blir borte hvis man fortsetter på samme kg/reps uten å gå ned, deloade? Vil man ikke få effekt ved at man greier mer med et mer uthvilt nervesystem (og muskler)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nervesystemet får hvile ja, og den mentale delen , men bindevevet også brytes ned slik at muskelfibre som får belastning rakner uten bindevev som holder igjen som gir mulighet for å vokse.

Dette kan man utnytte maksimalt ved å kutte for eks 20% etter en deload og få fibrene til å rakne hele tiden ved å øke vektene mer et par kg hver trening/ uke.

Fordel om man bygger masse.

Ved å hoppe rett på gamle vekter vil bindevevet fort bli like sterkt som vektene og det blir iallefall vanskeligere å bygge masse sammen med den faktoren at man faktisk trener tungt og ikke har så mye å gå på når man skal øke vektene igjen.

Styrkeløftere trener ofte 1RM og trenger lenger pause uansett, men da med tanke på nervesystemet.

Lenke til kommentar

Nervesystemet får hvile ja, og den mentale delen , men bindevevet også brytes ned slik at muskelfibre som får belastning rakner uten bindevev som holder igjen som gir mulighet for å vokse.

Dette kan man utnytte maksimalt ved å kutte for eks 20% etter en deload og få fibrene til å rakne hele tiden ved å øke vektene mer et par kg hver trening/ uke.

Ved å hoppe rett på gamle vekter vil bindevevet fort bli like sterkt som vektene og det blir iallefall vanskeligere å bygge masse sammen med den faktoren at man faktisk trener tungt og ikke har så mye å gå på når man skal øke vektene igjen.

Skulle gjerne hatt en kilde på dette, for det har jeg ikke hørt før.

Lenke til kommentar

Du får google deload da eller hvileuke eller bindevev.

Det er for eks integrert i RYP også i 10 år nå og er 99% av poenget med en hvileuke.

Klipp-klipp

Progresjon
Hvordan blir vi sterkere og bygger muskulatur effektivt? Mekanisk overbelastning er det viktigste. Når en muskel utsettes for en uvant påkjenning, vil mikroskopiske brudd i muskelfibrene - på fagspråket kalt "mikrotrauma" - gjøre at kroppen setter i gang en hel rekke kjemiske prosesser for å reparere skaden. Samtidig som muskelen blir større, dannes også et seigt bindevev for å beskytte mot skade. Dette seige bindevevet vil imidlertid gradvis bygge seg sterkere og den samme overbelastningen (vekta på stanga) vil etter hvert ikke være nok til å skade muskelen, og den vil ikke ha noen grunn til å vokse seg større lenger. Du må derfor hele tiden ligge i forkant av denne beskyttende prosessen ved å øke vektene du løfter så ofte som mulig - aller helst hver trening. Det er dette vi kaller progresjon, eller i dette tilfellet, belastningsprogresjon.

Strategisk nedtrening

Det spørsmålet vi oftest får fra folk som skal begynne å trene etter slike prinsipper, er følgende: "Det er greit nok at muskelen bygger seg opp ved å stadig øke progresjonen, men denne progresjonen må jo nødvendigvis stoppe et sted. Vi ender ikke opp med å kunne løfte 300 kilo i bicepscurl bare vi fortsetter lenge nok!?" Selvsagt. Progresjonen stopper nødvendigvis opp en gang, og derfor har vi inkludert Strategisk Nedtrening.
Vi vet at det er det seige bindevevet som må brytes ned for at muskelen kan vokse av de lette vektene igjen . Det virker som en umulig oppgave, men det er egentlig ganske enkelt - hvile. Du vil på denne måten "nullstille" musklene. De vil ikke huske at de har løftet tunge vekter før, og du er tilbake der du startet - bortsett fra at du nå har større muskler. Når du nå "gjenbruker" de lette vektene, vil muskelen fortsette å vokse! Genialt hva? Du vil altså kunne bygge videre på de musklene du allerede har bygd, selv om du bruker lettere vekter enn du er i stand til å løfte! Det høres enkelt ut, og det er enkelt - og viktigst av alt, det funker som bare det.

Endret av War
Lenke til kommentar

10RM 50kg

40

42

44

46

48

50

52

54

55

deload

44

48

48

50

52

54

56

58

deload

48

50

52

55

60

62

osv.

Det blir mer og mer til slutt , fordelene her er at man får skaden man er ute etter som må repareres hele tiden , mer reperasjon = mer masse.

Dette er da for de som skal øke muskelmassen.

En styrkeløfter kunne knapt brydd seg mindre og trener mye færre rep men med tyngre vekter.

Her er det nervesystemet som som trenger hvile og om man går glipp av en haug av muskeløkende reperasjoner har det ingen ting å si så lenge man blir sterkere i øvelsene.

Det er ikke så svart og hvitt, men å begynne rett på gamle vekter igjen vil gi mindre utbytte for 90% av oss vil jeg tippe. Man må selfølgelig ha et kcaloverskudd for å dra noe utbytte av reperasjonene så det kan repareres og forsterkes ( energi kroppen nekter å gi fra seg uten overskudd)

Lenke til kommentar

Men når man har deload uke på for eks. benkpress, skal jeg da kutte ut benkpress helt en uke? Eller trene med lette vekter?

Det er mange ulike metoder. Noen av dem er; gjøre samme program men med lettere vekter, gjøre samme program men med færre sett, eller kutte ut treningen helt.

Lenke til kommentar

Øk med det fornuftige, med 5kg så kan man for eks øke hver uke.

Lineær progresjon fungerer best første par årene så liten vits å komme på gymmet første dagen med full PATH 5xuka når resultatene blir det samme med 10% av treningen.

Noen som trener med strikk eller kjetting her?

Lenger man kommer ut i reppen , mindre effekt har den så hvorfor ikke kjøre med full pupp hele vegen :dremel:

Bruker det på for eks benken, vips bedre trente triceps helt gratis, samt bedre eksplosivitet som gjør at jeg kan akselerere bevegelsen hele veien mot toppen.

Kjettingen må da veie 10-15kg opp fra gulvet , eneste minuset er at man tar en rep så har man 361 øyer rettet mot seg da det høres ut som noen falt med 900kg bøy over et glassbord.

Lenke til kommentar

Styrkeløftere trener ofte 1RM og trenger lenger pause uansett, men da med tanke på nervesystemet.

Takk for bra svar! :)

Ved trening med kroppsvekt hovedsaklig, da tenker jeg f.eks på calisthenics, hvordan fungerer deload da? Vil det bare være naturlig å ta friuke/alternativ treningsuke med jevne mellomrom, og jobbe videre? Går jo i og for seg ikke ann å deloade (kan trene med ekstra vekt, da).

Lenke til kommentar

Voksesmerter? Jeg hadde det når jeg var liten, men har ikke hatt det siden jeg begynte å trene. Trener også knebøy tre ganger i uken.

Jeg spiser nesten et helt brød om dagen(12-14 skiver), og likevel går jeg rundt og er sulten store deler av dagen. For et år siden åt jeg bare noen skiver om dagen(ca 6) og det gikk helt fint.

Har hørt at det ikke er bra med så mye brødmat, men jeg spiser mesteparten som niste, og jeg trenger mye for å klare meg fra 9 til 18. Noen tips til hva jeg kan erstatte noe av nisten med? Har liten tid(30 min fra jeg står opp til jeg drar), og vilje til å lage noe avansert. Spiser for det meste kneip siden det koster en tredjedel av vanlig brød, og kneipen er grei kvalitet. Har prøvd grovere brød, men blir likevel sulten.

Lenke til kommentar

Kroppsvekt vil kun fungere i begynnelsen da det er den vekten man klarer.

Uten mer vekt vil det bli lite progresjon.

Du kan seff booste glykogenlagrne og utholdenheten og klare mange rep om det er et mål.

Slik trening blir det vanskelig å få deload på med mindre man kjører med strikk^^

--------------

Brødmat blir jeg aldri mett av, kan spise 6-7-8 skiver for å så snoke i skapene etter mer snop.

Du kan jo evt få i deg protein og nøtter sammen med måltidene?

En neve mandler + skivene selv uten proteinshake vil jo mette mye mer.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...