Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Lagte et program som går over 3 dager etter Lee Hayward på Youtube, altså annenhver dag med hvile, hvordan vil det egentlig gå å ta "en ukes pause" før jeg trener den kroppsdelen igjen? Ser det bra ut, noe som kunne gjort anerledes? :)

Nybegynner?

Men for å svare på spørsmålet ditt: for et tulleprogram! Begynn me 5x5 programmet til du er noenlunde sterk og trygg nok til å bytte til å kjøre hypertrofi.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nybegynner?

Men for å svare på spørsmålet ditt: for et tulleprogram! Begynn me 5x5 programmet til du er noenlunde sterk og trygg nok til å bytte til å kjøre hypertrofi.

Haha ja ganske nybegynner kan du si ;) Tenker bare at jeg bør ha et fast program slik at jeg ikke står der som en tulling med ingenting å gjøre :) Men det du sier er at jeg skal ha de samme øvelsene, men isteden for 8x8x8, tar jeg 5x5 på hver? Vil ikke det si at jeg blir på treningstudioet i ca 10 minutter for hver kroppsdel?

Lenke til kommentar

Haha ja ganske nybegynner kan du si ;) Tenker bare at jeg bør ha et fast program slik at jeg ikke står der som en tulling med ingenting å gjøre :) Men det du sier er at jeg skal ha de samme øvelsene, men isteden for 8x8x8, tar jeg 5x5 på hver? Vil ikke det si at jeg blir på treningstudioet i ca 10 minutter for hver kroppsdel?

Du må ikke overkomplisere fordi en løk på youtube har sagt du skal gjøre det ;)

Det jeg prøver å si er at du burde kjøre et program som heter SL 5x5. Det innebærer knebøy, benkpress og markløft/militærpress hver økt.

Mange nybegynnere (meg selv inkludert) hopper rett på et såkalt hypertrofi-program når man begynner å trene, pga normen i fitness-samfunnet er: low rep for styrke, high rep for større muskler. Men leser du mellom linjene, så må du jo ha et fundament å basere dette på. Musklene dine blir bare så og så store basert på hvor mye styrke di faktisk innehar.

Tar du 5x5 slik det skal gjøres, så blir du nok litt lenger enn 10 minutter pr øvelse :)

Mitt synspunkt er at du bør klare litt over egen kroppsvekt, med god teknikk (!!), 5x5, før du prøver deg på hypertrofi-øvelser (dette gjelder sevlfølgelig ikke militærpress).

Edit: Når det er sagt, så vil du bygge muskler av low reps også, så ikke misforstå :)

Endret av Corey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette programmet fungerer også fett for de som har trent en stund. Jeg har trent etter dette programmet en god stund og merker fortsatt god fremgang. Både på styrke, men også volum.

On a side note: Steike va artig det var å kjøre Incline i går! Har jo styrken som skal til for å dytte opp en del kilo der, men selve bevegelsen var uvant. For ikke å snakke om at jeg ikke hadde det spøtt støttemuskler til å stabilisere stanga. Merkelig og artig opplevelse.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Du kan straffes med utestengelse fra idrett i et gitt tidsrom for å teste positivt for cannabis i konkurranse. Hva er probemet?

ikkeno problem med det, det jeg mener er at noen stoffer står bare under forbudt under konkurranse, men hvorfor er det spesifisert?

Endret av Bork Laser
Lenke til kommentar

Cannabis er ikke prestasjonsfremkallende, men er på listen pga. de etiske problemene.

Dette er vel muligens grunnen til at det ikke er en idrettsdomstol som pålegger straff, men jeg vil anta at en person som tester positivt uutenfor konkurranse likevel vil bli strafferettslig forfulgt av det offentlge rettsapparatet. Det er også utbredt i stor grad (antar jeg) og WADA tror vel kanskje det blir litt vel mange saker å hanskes med.

Som sagt, du kan ikke sies å få et konkurransemessig fortrinn ved å bruke cannabis i treningsfasen, du gjør bare dine egne sjanser mindre.

PS: Merk, dette er synsing til den store gullmedaljen.

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Nei, såvidt jeg vet kan ikke en offentlig domstol utestenge noen fra en idrett, men det kan en idrettsdomstol. Skjønt, er du domfelt med en mulig kort fengselsstraff er det godt mulig at et idrettsforbund vil ilegge deg en straff, da muligens i form av utestengelse i en viss periode.

Lenke til kommentar

ja det jeg mener, ble litt surr :p

hvis de blir kalt inn til dopingtest utenfor konkurranse og tester positivt på noe av det, så er det ikkeno problem?

Aramnau testet visstnok positivt for marijuana-bruk utenfor konkurranse og om ikke han ble utestengt for det fikk han ihvertfall advarsel for det. Mulig han også kjørte i beruset tilstand og at det kan ha hatt noe med det å gjøre ...

Lenke til kommentar

Trenger man egentlig fullstendige hviledager? Jeg har løpt rundt 6 dager i uken i snart to år, og vil det egentlig være noe problem å tilstrebe 3 styrkeøkter så lenge jeg har en dag eller to imellom (dvs ikke kutte ned på løpinga)?

Ja, du trenger absolutt hviledager.

Bah, dras mellom to vidt forskjellige treningsmål (igjen!!!!!!!!!!!!!) :( Jobbe for å få markerte muskler og generelt bli mer sikle-materiale eller ta sjansen på å løpe 5000m på 17-tallet...

På det nivået du løper er det egentlig enten eller. Så må du jo spørre deg selv om det er viktigst å ha en kropp du synes ser bra ut, eller å springe til den store gullmedaljen. Det er dog ingenting galt i et par kardioøkter mens du skal bygge litt muskelmasse, men å gå alt inn på begge områder funker nok heller dårlig.

Lenke til kommentar

Bah, dras mellom to vidt forskjellige treningsmål (igjen!!!!!!!!!!!!!) :( Jobbe for å få markerte muskler og generelt bli mer sikle-materiale eller ta sjansen på å løpe 5000m på 17-tallet...

På det nivået du løper er det egentlig enten eller. Så må du jo spørre deg selv om det er viktigst å ha en kropp du synes ser bra ut, eller å springe til den store gullmedaljen. Det er dog ingenting galt i et par kardioøkter mens du skal bygge litt muskelmasse, men å gå alt inn på begge områder funker nok heller dårlig.

Begge målene er jo grunnet i min egen motivasjon og mine egne ønsker, jeg jobber ikke for noen andre sine ønsker om meg. På den måten er målene lik. Det er derimot en forskjell; blir jeg mer markert med definerte mageruter, pecs "unt so weiter", så vil andre se det. Er jeg i en eller annen situasjon hvor jeg skulle være i bar overkropp så vil andre legge merke til det og se på meg og bli imponert.

Å løpe 5000m på 17-tallet er noe som kun jeg vil bry meg om. Det blir en prestasjon som utelukkende er for min egen nytelse. Det er også noe som jeg gjerne vil og som vil gi meg stor selvfølelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...