Dukien Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(13)61647-5/abstractIkke vet hvor mange som reelt har interesse av at jeg til tider linker inn nyheter fra forskningen men denne nyesystematiske gjennomgangen er uhyre interessant og tar for seg vit D status og eventuelle behov. For de late linker jeg inn deler av konklusjonen samt svar i etterkant fra forfatterne:After looking at over 450 studies, the authors conclude: “Continuing widespread use of vitamin D for osteoporosis prevention in community-dwelling adults without specific risk factors for vitamin D deficiency seems to be inappropriate.” I think perhaps you missed, or I failed to emphasize enough, the point I made at the end of my column (and in my previous article on the Top Five Vitamins You Should Not Take). I wrote that “if you don’t have a deficiency, there’s no reason to take any supplemental vitamins at all.” The vast majority of people taking vitamins and supplements do not have deficiencies and do not need them. For them, it’s a complete waste of money – and the recent studies show some harm from certain supplements including vitamin E (as I wrote in the earlier column).But if you have a diagnosed deficiency, as you say you do, then you should take action to address that, preferably in consultation with your physician. Actions could include a different diet, more exposure to sunlight (for vitamin D only), or supplemental vitamins. But the new studies show that vitamin D deficiency is often a RESULT of some other condition, in which case merely taking supplements will fail to address the real problem. Så for å oversette; Lav vit-D status kan ofte komme fra sykdommer, en såkalt revers kausalitet-forhold. (Gir lav vit-D status sykdommer eller gir sykdommer lav vit-D status?) Grunnen til at jeg nevner dette er at mange tar unødvendige gigadoser basert på en metabolitt som måler indirekte nivåer. I tillegg så metabolismer vi dette annerledes så lave verdier kan like gjerne bety at vi har nok. (Motsatt også selvsagt.) Spesielt kan det se ut som at den nordiske befolkningen er på vei til å adaptere seg til et lavere inntak/mer effektiv metabolisering men dette er ikke sikkert. Det er også verdt å nevne at osteoporose ikke er tatt med i gjennomgangen, samt så har dem ekskludert nordlige strøk som vi som bor her i Norden. Det står at i sydlige strøk så er det ikke nødvendig med tilskudd (Og der selges det 10 000 IE vit D) Vi i norden derimot som har 6 måned med minimalt sol, kan fortsatt dra nytte av dette. Endret 16. januar 2014 av Dukien Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Sto opp i dag, følte jeg skulle dra fram vekta som er en elendig indikator i seg selv ; 72 kg? *knipset bilde for å sammenligne* ---> faen! Uansett; har noen av dere smakt de nye Tine produktene? http://www.tine.no/produkter/merkevarene-vare/14 Kjøpte også tjukkmelk fra Røros å herre-min-Jesus godt det egentlig smakte. Hvordan har denne skatten gått meg hus forbi fram til nå? tjukkmjelk, er det den du kan spise med skje? eller er det den helmelken? Tror jeg må ned å lete på meny etter denne røros mjølka alle snakker så godt om! Hvordan ligger den i pris til feks Tine? betalte 10 for 1L, var tilbud tho, Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 etter tre dager til sengs med hodepine, konstant frysing og kvalme uten noe særlig mat, vil da proteinshake være noe lurt for noen ting? Gamlingen mente bastant at dette var bra men er litt usikker selv... ? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Kan fort hende at det tar turen opp igjen hvis du fortsatt er kvalm. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 hehe tenkte på det, er vanilje... men skal nokk gå greit den delen ... Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 etter tre dager til sengs med hodepine, konstant frysing og kvalme uten noe særlig mat, vil da proteinshake være noe lurt for noen ting? Gamlingen mente bastant at dette var bra men er litt usikker selv... ? For å snu spørsmålet ditt: hvorfor skulle det ikke være bra? Det er ihvertfall viktig å få i seg så mye veske og næring som du klarer. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 skjønner da såppas at næring/veske er bra men er det spesielt bra med proteiner? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) skjønner da såppas at næring/veske er bra men er det spesielt bra med proteiner? Tvilsomt. Endret 17. januar 2014 av Akse Lenke til kommentar
RonnieColeman Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Hvordan ville dere trent for å være sterk som en okse og hurtigere enn toget? 4 dager styrke, 3 økter kondisjon i uken? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Crossfit Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Første legday på nesten en måned, perset på 180kg i mark! Fantastisk digg! 2 Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Hvordan ville dere trent for å være sterk som en okse og hurtigere enn toget? 4 dager styrke, 3 økter kondisjon i uken? 0 dager hvile. Du får gjøre som du vil men jeg ser mer resultater med minst 1 hviledag i uken. 1 Lenke til kommentar
brukar2341 Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) Tenkte å kjøpe noe greier fra gymgrossisten, tenkte å kjøpe kreatin, protein og vitamintilskudd, Jeg veier ca 57 kg og er rundt 1,75ish, er ingen gigant, og hadde ikke skadet å bli 10-15 kg tyngre.. Har jevli høy forbrenning om det er verdt å nevne Er det vits for meg å kjøpe protein om jeg skal ha kreatin? Endret 17. januar 2014 av Sundvallen Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Hvordan ville dere trent for å være sterk som en okse og hurtigere enn toget? 4 dager styrke, 3 økter kondisjon i uken? 4 dager styrke og 5 dager kondisjon i uken er minimum, syns nå jeg. Fra spøk til alvor; du vil nok ikke komme noen vei uten hviledager. Om du nettopp begynner å trene så bør du ikke overskride tre dager i uken. Mer enn 5 dager/uke er vel ikke å anbefale for noen her inne, tror jeg Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 (endret) Hvordan ville dere trent for å være sterk som en okse og hurtigere enn toget? 4 dager styrke, 3 økter kondisjon i uken? For å bli sterkere bør kostholdet ditt ligge på et energioverskudd, men da er det vanskelig(ere) å bli raskere. Kondisjonstreningen vil kreve mye energi som helst skal bygge muskler. Så det er en fare for at du faller mellom to stoler. Endret 18. januar 2014 av Zarac Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 (endret) Fire dager styrke og tre dager kondis er nok litt vel i overkant om du er helt fersk. Hva med tre dager styrke der du primært kjører baseøvelser, og en til to dager med intervaller i uka? Burde gi raskt med resultater på begge fronter, samtidig som jeg vil tro belastningen er nok i massevis om du er relativt fersk. Og pass på å spis nok, da. Sundvaalen: Protein og Kreatin er to forskjellige ting. Orker ikke skrive så mye fra telefonen, men det burde være lett å Google seg frem til dette. Endret 18. januar 2014 av Bjarnemann Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Underskudd? Jeg er stuptrøtt, så da sier jeg fort det motsatte av hva jeg mener. Det verste eksempelet var den gangen jeg påsto at sola står opp i vest i en brennhet diskusjon. Jeg legger meg nå. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 (endret) . Endret 3. februar 2014 av Bork Laser Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 (endret) . Endret 3. februar 2014 av Bork Laser Lenke til kommentar
brukar2341 Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Lagte et program som går over 3 dager etter Lee Hayward på Youtube, altså annenhver dag med hvile, hvordan vil det egentlig gå å ta "en ukes pause" før jeg trener den kroppsdelen igjen? Ser det bra ut, noe som kunne gjort anerledes? Mandag Rest Tirsdag Chest Workout Onsdag Rest Torsdag Back Workout Fredag Rest Lørdag Leg Workout Søndag Rest Chest Workout Incline Bench Press Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Dumbbell Bench Press Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Side Lateral Raises Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Face Pulls Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Dumbbell Shoulder Press Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Tricep Push Downs Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Push Ups Ta så mange du klarer 3 ganger Back Workout Lat Pull Downs Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Dead Lifts Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 1 Arm Dumbbell Row Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Barbell Curls Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Dumbbell Curls Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Bodyweight Rows Ta så mange du klarer 3 ganger Leg and Abs Workout Barbell squats Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Leg Press Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Calve Press Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Leg Extenstions Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Leg Curls Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Standing Calve Raise Start med å varme opp med lite vekter 10x10x10 eller 8x8x8 Walking Lunges 10x10x10 eller 8x8x8 Decline Bench Sit Ups 10x10x10 eller 8x8x8 V-Ups Ta så mange du klarer 3 ganger Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå