Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flytte stanga? Den ligger der den skal ligge. Enig i at det skal kjøres lavrepp med god teknikk, bedre enn min. Men for at jeg skal få bedre teknikk så må knærne lengre fram, og jeg må fortsette å knekke i kneleddet først. Må få opp fleksibiliteten i ankler og lår så jeg kommer meg helt ned med rak rygg og hofta så nærme hæla som mulig.

Akse, sant at jeg er høy (191 cm), men jeg har ikke så lange lårbein at det gjør noe.

Lenke til kommentar

Boffeen, til tross for gode løft, vil jeg henge meg på det War sier om knevandring. All vekta di ligger i tærne på vei opp, men det bør ligge i hælene. Vil på det sterkeste anbefale deg å gjøre knebøy (og markløft for den saks skyld) uten sko, da sko ødelegger for både teknikk og styrke. Stabiliseringsevnen med sko blir negativt påvirket med mindre du har flate såler.

Det er forøvrig greit med litt knevandring i high bar-løft, såfremt du holder vektpunktet i hælene.

Lenke til kommentar

Boffeen, til tross for gode løft, vil jeg henge meg på det War sier om knevandring. All vekta di ligger i tærne på vei opp, men det bør ligge i hælene. Vil på det sterkeste anbefale deg å gjøre knebøy (og markløft for den saks skyld) uten sko, da sko ødelegger for både teknikk og styrke. Stabiliseringsevnen med sko blir negativt påvirket med mindre du har flate såler.

Det er forøvrig greit med litt knevandring i high bar-løft, såfremt du holder vektpunktet i hælene.

Jeg har flate såler. Det er vektløftingssko. Det kunne vanskelig blitt mer stabilt.

Ellers er jeg enig i at tyngepunktet kommer for langt fram, som et resultat av dårlig fleksibilitet i ankelen. Det ser litt mer ekstremt ut enn det egentlig er, ettersom jeg er plattfot og får tyngdepunktet på innsiden av foten på tung og dyp bøy, som gjør at utsiden av sålen noen ganger kommer opp fra bakken.

Uansett, problemet er ankelfleksibiliteten, ikke at knærne går frem. De skal gå frem i en vektløftingsbøy. Jo lenger lårbein jo lengre frem. Målet er en så dyp bøy som mulig, med en rett overkropp under hele løftet. Knærne må og skal frem og forbi tærne.

Lenke til kommentar

Målet er en så dyp bøy som mulig, med en rett overkropp under hele løftet. Knærne må og skal frem og forbi tærne.

Jeg kommer meg ass to grass i high bar-bøy uten å få knærne foran tærne i luftlinje. De er ca. nøyaktig like langt ute.

Skal ikke uttale meg for mye om hvordan vektløftere løfter da jeg ikke er en selv, men jeg håper du vet hva du driver med, for kneskader som følge av knebøy er ofte kroniske.

Lenke til kommentar

Hvis du klarer det med rett overkropp har du veldig bra mobilitet ellet veldig korte lårbein. Ser gjerne på en video om du har.

Jeg vet nok til at jeg er helt hundre prosent sikker på at knærne må fremover i en ordentlig vektløftingsbøy, hvor langt bestemmes av kroppens proporsjoner, men for de fleste betyr dette at knærne er forran tærne.

Her er en greit innføringsartikkel om knebøy og vektløfting:

http://www.catalystathletics.com/articles/article.php?articleID=20

Utdrag:

If the knees are prevented from moving forward over the feet, as is taught by many coaches and trainers, the hips must travel farther back behind the feet. With the hips behind the athletes base, the torso must be inclined forward to a greater degree in order for the athletes center of mass to remain balanced over the feet. If the hips are lowered from this position, flexibility will restrict the spines ability to remain correctly arched, forcing the athlete to curl forward, again to remain balanced. For what should be fairly obvious reasons, neither of these positions will allow the safe and effective support of a barbell in the positions it must be received in the snatch and clean. (Note that shorter athletes will typically be able to achieve a proper squat depth and position without the knees passing forward of the toes significantly if at all.)

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar

Det blir riktig som du sier, du trener som en vektløfter , mer knevandring er tillatt , ofte brukes høyere hæler for å gjøre det. Det er ikke til å feie under teppet at kne og rygg mangler stabilitet hos vektløftere og at dette ofte resulterer i plager, men det må bli sånn for å komme rett VS stanga.

Så hvorfor velger du å trene som en vektløfter? Konkurranse?

Om man trener for seg selfv og egen styrke vil jeg iallefall anbefale styrkeløfterutgaven for oss andre hobbytrenere.

Lenke til kommentar

Det blir riktig som du sier, du trener som en vektløfter , mer knevandring er tillatt , ofte brukes høyere hæler for å gjøre det. Det er ikke til å feie under teppet at kne og rygg mangler stabilitet hos vektløftere og at dette ofte resulterer i plager, men det må bli sånn for å komme rett VS stanga.

Så hvorfor velger du å trene som en vektløfter? Konkurranse?

Om man trener for seg selfv og egen styrke vil jeg iallefall anbefale styrkeløfterutgaven for oss andre hobbytrenere.

I alle dager, hva er det du sier? Kne og rygg mangler stabilitet hos vektløftere? På hvilken bakgrunn sier du dette?

Når man driver med vektløfting er man essensielt nødt til å få presset hofta frem for å kunne ha en rett overkropp i bunnposisjon. Det vil være fullstendig umulig å rykke bra uten rett overkropp. Også vanskelig å kunne vende noe særlig da stanga ligger på skuldrene og vil falle fremover dersom man er for mye foroverlent.

Med fem reps på 170 kg i bøy i dag føler jeg meg ganske sikker på at jeg har hatt årets beste bøy-økt. Dere skal slippe videospam av meg fra nå av frem til jeg har en rep på 200 kg.

Nå håper jeg bare 2014 gir meg teknikken jeg trenger for å løfte bra også i vektløfting.

Jeg er enig i hva du sier om ankelmobilitet. Man ser det veldig godt i vendingene dine. Mest sannsynlig derfor du kommer litt frempå også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er stort :-)

Men en ting skal siest, nå har du fjernet en mental barriere, for min del ble det å progresere fra 200 mye lettere enn å komme dit. Så du har litt å glede deg til, stå på!

Ja, det tror jeg absolutt. Det er ingen tvil om at mye av det er mentalt. Det neste året blir veldig spennende.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i hva du sier om ankelmobilitet. Man ser det veldig godt i vendingene dine. Mest sannsynlig derfor du kommer litt frempå også.

Ja, må bare bli mykere. Det begynner å komme seg når jeg kjører tung bøy med stopp (som jeg er veldig glad i, både for styrke og mobilitet), for da kan jeg bruke litt tid på å presse knærne fram, men fortsatt holde tyngdepunktet over midten av foten. Men når jeg må raskt ned så går det langt dårligere.

Lenke til kommentar

Hei, er 16 år og gikk voldsomt opp en periode, men har nå stangert litt. Gikk fra 70-95 i benken på 2-3 måneder blant annet. Men i de siste 3 har jeg nå stått bom stille på 95 i benk, 105 i knebøy og 125 i markløft. Trener mye det samme som før, 5 dager i uken. Veier 78 kg, er 186 cm høy. Noen som vet hva jeg gjør galt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...