Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor står egentlig debatten om aspartam nå? Facebooken min flommer over av folk som er fast bestemt på at bare det å se på en flaske lettbrus gir deg kreft, herpes, lupus, spedalskhet og lamhet.

Det er faglig uenighet om kunstige søtningsstoffer og deres effekter, kanskje spesielt om aspartam. Aspartam er samtidig det produktet som er mest studert. PubMed-basen inneholder per februar 2006 hele 799 studier med referanse til aspartam. Aspartam er i tredve år forsøkt koblet med hjernesvulster, søvnmangel og humørsvingninger, uten at dette har blitt støttet av senere forskning. De fleste mener i dag at aspartam i moderate mengder ikke er farlig, selv om debatten fremdeles pågå

http://no.wikipedia.org/wiki/Aspartam

6 usannheter om aspartam

Det skal også sies, det er noe som heter mengder, hopper du i fjorden for å drikke opp vannet drukner du.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Jeg tok meg friheten av å gå gjennom artikkelen den personen linket til og søkte rundt på nettet på samtlige navn som dukket opp. Resultatet ble;

3 leger som har null kredibilitet (type: staten sprer kjønnssykdommer for å kontrollere innbyggerne)

2 kiropraktorer

2 uten noen titler

1 med selvutnevnt doktorgrad

1 "doktor" som ikke finnes

... and a partridge in a pear tree...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor står egentlig debatten om aspartam nå? Facebooken min flommer over av folk som er fast bestemt på at bare det å se på en flaske lettbrus gir deg kreft, herpes, lupus, spedalskhet og lamhet.

Jeg stiller meg kritisk til aspartam frem til det er bevist at det ikke er skadelig for alle ved normalt bruk over tid. Jeg ser uansett på alternativet som bedre. Man vet at sukker ikke er bra for oss, men man kan moderere bruken til en viss grad.

Lenke til kommentar

Jeg tok meg friheten av å gå gjennom artikkelen den personen linket til og søkte rundt på nettet på samtlige navn som dukket opp. Resultatet ble;

3 leger som har null kredibilitet (type: staten sprer kjønnssykdommer for å kontrollere innbyggerne)

2 kiropraktorer

2 uten noen titler

1 med selvutnevnt doktorgrad

1 "doktor" som ikke finnes

... and a partridge in a pear tree...

Hmm.. var ikke jeg klar over :-) Men husker diskusjonen fra då den herjet som mest for noen år siden. Da var også poteter og mye annet veldig farlig å spise. Så dro kanskje en litt rask og ukritisk slutning i tillegg til dårlig kildekritikk der :-)

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke har fått kreft eller noen ulumskheter etter å ha drukket noen (mange) tusen liter pepsi max opp i gjennom årene så regner i alle fall jeg det som sikkert.

Ifølge Wikipedia (kildekritikk er oppskrytt) så skal du tydeligvis måtte drikke 21 bokser lettbrus hver dag for å få i deg mer aspartam enn den anbefalte maksdosen.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg kritisk til aspartam frem til det er bevist at det ikke er skadelig for alle ved normalt bruk over tid. Jeg ser uansett på alternativet som bedre. Man vet at sukker ikke er bra for oss, men man kan moderere bruken til en viss grad.

Vitenskaplig kan man aldri bevise noe som helst, men man kan si at noe er sant/ikke sant med overveiende sannsynlighet. Om du ser over så har man altså etter 700 studier ikke vist at normal bruk av aspartam er farlig og at det er noe grunn til å advare mot det. Vet ikke hvor mye mer bevis man får enn konsensus om at noe ikke er skadelig etter 700 studier? :) Isåfall er det utrolig mye annet du må passe deg for som ikke er i nærheten av å være like mye forsket på.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik Winger skriver; det er internasjonal konsensus i forhold til aspartam. Og personer med relevant kunnskap vet at aspartam er helt trygt i de dosene det er realistisk å innta det.

Hvorfor folk har valgt for seg to helt vanlige aminosyrer som for eksempel kyllingkjøttdeig har mer av er beyond me. Hvorfor er ikke oppmerksomheten rettet mer mot stevia, hvor det er et mindre forskning(og derfor ADI er satt såpass lavt) eller acesulfam K i sukkerfribrus?

Edit: Kom akkurat hjem fra guttetur fra Nederland (Amster + Arnheim --> Qlimax 2013) Føler meg dønn sliten etter en weekend med mye herjing så skal bli godt å få startet en ny uke med trening igjen.

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hørte en helt drøy påstand på gymmen idag.

En halvkompis av meg på gymmen, hadde vært hos fysioterapaut for å rette på et par ting. Han gav meg noen interessante pointers, men fysioen mente at beste volum-treningen for knebøy var såkalte 9-sekunds-rep?!?!?

Altså, hver eneste rep skal bestå av 3 sekund ned, 1 sekund stopp i bunn, og 5 sekund opp. Dette er helt motsatt av det jeg har lært, feks at man skal være eksplosiv på den konsentriske (?) fasen av løftet.

Men når jeg tenker over det, så er det kanskje noe i det med tanke på hvor store muskler det er i beinet.

Lenke til kommentar

Hørte en helt drøy påstand på gymmen idag.

En halvkompis av meg på gymmen, hadde vært hos fysioterapaut for å rette på et par ting. Han gav meg noen interessante pointers, men fysioen mente at beste volum-treningen for knebøy var såkalte 9-sekunds-rep?!?!?

Altså, hver eneste rep skal bestå av 3 sekund ned, 1 sekund stopp i bunn, og 5 sekund opp. Dette er helt motsatt av det jeg har lært, feks at man skal være eksplosiv på den konsentriske (?) fasen av løftet.

Men når jeg tenker over det, så er det kanskje noe i det med tanke på hvor store muskler det er i beinet.

Kan være det er magert grunnlag, men jeg har hørt det samme angående volum trening når det kommer til knebøy. Samme med Dips og Chins egentlig. Forsto aldri helt sammenhengen men var mindre relevant for min del.

Lenke til kommentar

Et kjapt som som jeg ikke finner svar på:

Jeg kjører sl 5x5 med dips og pullups, men er det dumt å kjøre 5x5 på disse to øvelsene også? En som sa at støtteøvelsene skulle ha flere reps, men jeg er usikker. Er det noe i veien for å kjøre som jeg gjør det? Bruker ekstravekt, legger på rolig så jeg gjør det teknisk riktig. Fokuserer på å bli eksplosiv. Takk!

Lenke til kommentar

Dips og pullups kan fint kjøres 5x5. Du kan jo kjøre det til du stagnerer, for å så forandre litt om du vil.

Angående sakte knebøy,så har flere av styrkeløftprogrammene jeg har kjørt inneholdt det. Kan ikke si at det revolusjonerte noe som helst for min del

Lenke til kommentar

Et kjapt som som jeg ikke finner svar på:

Jeg kjører sl 5x5 med dips og pullups, men er det dumt å kjøre 5x5 på disse to øvelsene også? En som sa at støtteøvelsene skulle ha flere reps, men jeg er usikker. Er det noe i veien for å kjøre som jeg gjør det? Bruker ekstravekt, legger på rolig så jeg gjør det teknisk riktig. Fokuserer på å bli eksplosiv. Takk!

Smak og behag, jeg kjører 3x10 med ekstra vekt for seigheten sin skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...