Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Takk for langt og bra svar, :)

 

Vekten burde altså være så høy at jeg akkuratt klarer 12-15 reps?

 

Har noe gammelt proteinpulver i hylla som ikke har blitt rørt på en del år :p holder proteiner seg godt (99% eller noe)?

 

Har prøvd å ta noen knebøy, men det knekker i knerne mine hver gang, og jeg blir helt sprø av det, syker meg helt ut.

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine bein brukte også å knekke litt før. Jeg vet ikke helt hva det var, mulig det er noen sener som ligger og skurer mellom noe bein, ikke vet jeg. Det har i hvert fall forsvunnet, etter lengre perioder med trening og god tøying.

Kan være litt rart å begynne på nye øvelser man ikke har gjort før, men drit i hva andre synes. På markløft skal du ha høyrehånden vendt ut, venstrehånden mot deg, grep rett utenfor beinbredde, hodet opp, rumpen ned og ryggen strak. Ryggen skal være strak i både knebøy og markløft. På knebøy kan du bruke en liten planke eller noe under helen om du synes det er vanskelig å utføre. Ta dype ekstensive repetisjoner.

Militærpress kan du ta sittende, husk, det skal være rimelig bredt grep. Skulderbredde.

Benkpress burde jo være grei, men en skal faktisk ha bra bredt grep der også. Jo bredere du har, desto mer går det direkte på de store brystmusklene.

Etterhvert kan du legge til øvelser som isolerer muskelgruppene. Selv digger jeg smalbenk (triceps), nedtrekk/roing smalt grep/roing bredt grep (rygg), hammercurl/stående ez-curl (biceps), shrugs/sidehev (trapezius,skuldrer).

 

Selvfølgelig burde du jo ha progresjon i treningen din, men i den første perioden ville jeg bare kjørt lett til du får inn teknikken. Det er som sagt, veldig viktig.

Lenke til kommentar
På markløft skal du ha høyrehånden vendt ut, venstrehånden mot deg, grep rett utenfor beinbredde, hodet opp, rumpen ned og ryggen strak.

7518904[/snapback]

Dette er styrkeløftergrep right ? Du skal veksle på dette, evt trene med hende mot deg for å sørge for å få lik belastning på begge sider. :hrm:

7518969[/snapback]

 

Kan jeg ærlig talt ikke si at jeg har hørt noen si at jeg skal endre grep. Har bare trent med det slik, og kjenner det da nydelig bra i rygg, uten å ha noe usymmetrisk muskulatur.

Lenke til kommentar
På markløft skal du ha høyrehånden vendt ut, venstrehånden mot deg, grep rett utenfor beinbredde, hodet opp, rumpen ned og ryggen strak.

7518904[/snapback]

Dette er styrkeløftergrep right ? Du skal veksle på dette, evt trene med hende mot deg for å sørge for å få lik belastning på begge sider. :hrm:

7518969[/snapback]

Ahhh markløft ja :p Trodde jeg leste knebøy *trøtt*

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Hvordan bør jeg fordele treningen utover uka da? Er det lurt å ta hele kroppen 3 ganger i uka f.eks? Eller bør jeg ta halve kroppen på en dag, og resten av kroppen neste gang? (Jeg er litt trøtt nå så jeg er ikke så flink til å skrive)

7519014[/snapback]

Helkroppsprogram 3 ganger i uka fungerer veldig bra, ta en kikk på RYP eller 5x5.

Lenke til kommentar
Hvordan bør jeg fordele treningen utover uka da? Er det lurt å ta hele kroppen 3 ganger i uka f.eks? Eller bør jeg ta halve kroppen på en dag, og resten av kroppen neste gang? (Jeg er litt trøtt nå så jeg er ikke så flink til å skrive)

7519014[/snapback]

Helkroppsprogram 3 ganger i uka fungerer veldig bra, ta en kikk på RYP eller 5x5.

7519694[/snapback]

Tror ikke han bør tenke på 5x5 splitt programmet enda :p Hold deg til RyP eller et annet nybegynner program du.

Lenke til kommentar

Når man er godt trent svetter man mye? eller svetter man mye når man ikke er trent i det hele tatt?

 

Kan jeg ærlig talt ikke si at jeg har hørt noen si at jeg skal endre grep. Har bare trent med det slik, og kjenner det da nydelig bra i rygg, uten å ha noe usymmetrisk muskulatur.

7519051[/snapback]

 

Poenget er og ikke trene likt hele tida. Forandre benstilling, grep og vekter en del. Slik vil man få mye mer ut av treningen.

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Går det ann å gjøre bryst 2 ganger i uken på splitt hvis man ikke kan ta skulderøvelser med stang?

 

Tenkte noe sånt:

 

Dag1: Biceps/rygg.

Dag 2: Triceps/bryst.

Dag 3: ben ink legger.

Dag4: Skuldre, bryst og "??"

7520826[/snapback]

Du kan jo trene en 2-splitt i stedet, da får du kjørt hele kroppen to ganger på en uke. Jeg kjører en 2-splitt som har denne dagfordelingen:

 

*Mandag: bryst/bein/triceps

*Tirsdag: rygg/mage/biceps

*Torsdag: bryst/fremside skulder/bein

*Fredag: rygg/bakside skulder/mage

 

Eneste lille problemet jeg har er at treningene har en tendens til å bli ganske lange. Har også etter 2 uker funnet ut at jeg må legge inn en ekstra øvelse for fremside lår, har hittil bare kjørt knebøy.

Lenke til kommentar

Lurer bare på om jeg spiser litt feil hvis jeg vil ha ned fettprosenten.

 

En gjennomsnittsdag består av.

 

Frokost

2 skiver med fårepølse

 

Lunch

4skiver med kokt skinke/fårepølse ol.

evt. fukt, eple banan.

 

Middag

1stk. Torskeblokk

litt posegrønnsaker

2-3 poteter

(Varierer litt)

 

Kveldsmat

2 skiver m/ost og egg.

 

Og ettersom det er jul nå så blir det jo litt kaker i tillegg.

 

Og jeg trener:

 

Mandag

Fotballtrening 60 min

Håndballtrening 80-90 min

 

Tirsdag

Gym - for øyeblikket dans 60 min

I treningsstudio 60-90 min

 

Onsdag

Gym - Litt av hvert. (orientering, fotball, håndball) 60 min

 

Torsdag

Fotballtrening 70 min

Treningsstudio 60-90 min

 

Fredag

Håndballtrening 90 min

 

Lørdag

2+ håndballkamper

 

Søndag

Treningsstudio 60-90 min

 

Så da er spørsmålet mitt. Hva burde jeg forandre på for å få en lavere fettprosent?

 

Tror jeg har whina om det tideligere i denne tråden, men følte ikke jeg fikk noe onkli svar, så jeg whiner litt til (:

Endret av aleks tho
Lenke til kommentar

Ta bort mye av karbohydratene, gå i kcal underskudd og driv med kardio noen ganger i uken. Du har jo sykt mye karbohydrater og nesten ingen proteiner, så kutt ned på karbs og øk med proteiner iforhold til karbohydratene. Og aldri spis karbs sent på kvelden.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...