Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Trasig at du totalt overser alt annet jeg skrev, som feks. at Akse har hatt stabil økning i benk-øvelsen lenge, men at du la vekt på "haters gonna hate" for egen vinning.

Jeg kan være enig med deg om at hvis/når albue skjelver/rister under benkpress så kan dette tyde på et svakt punkt.

Men da finnes det 1000 BEDRE måter å presentere et tips på, enn å starte innlegget med:

Der er jeg helt enig i, og jeg beklager. Jeg mista besinnelsen litt, folk som sier "jeg har pefekt teknikk" er ikke akkurat de som vekker mest sympati hos meg. Når selv folk som er på landslaget i styrkeløft ydmykt kan høre på teknikk tips, da kan vi også det.

Det med haters gonna hate var bare inntryket mitt fra flere innlegg, og ingen innlegg spesifikt. Det er helt uforståelig for meg å reagere på teknikktips på denne måten, men ser at jeg startet det hele på feil måte.

Jeg har ingen grunn til å hate på akse (hvorfor i alle dager skulle jeg det?).

Nå er vel risting i albuer et større problem jo lengre armer du har. Kanskje vanskelig å unngå med nesten 2 meter vingespenn?

Det er nok et godt poeng, men samtidig er ikke det at en må jobbe ekstra med en ting et argument for å ikke gjøre det. Du løfter sikkert helt fint som du gjør, men når du ser at du rister såpass i albuen, spenner deg opp veldig veldig lite så betyr det bare at du har mange ting å jobbe med som kan gjøre deg enda sterkere, og det er jo kjempepositivt, er ikke det? Tenk så greit å bare rydde opp litt teknisk, og øke flere kilo på bare det?

Se så stabil han er i løftet her:

http://www.youtube.com/watch?v=sCX9wtlMKQE&feature=c4-overview&list=UUkpxFxBuLM0c0LDZqkZjBVw

Tenk deg at du tok knebøy, og vinglet like mye i knea, som du gjorde i albuene i benk.

Hva ville du gjort - prøvd å fikse det eller bare fortsatt og lagt på mer og mer vekt?

Igjen, du kan jo bare ignorere det og løfte videre, eller du kan se på videoen med et kritisk blikk, se litt andre teknikkvideoer på youtube og se at - jaggu, spenner ikke de seg opp litt mer enn meg? Er ikke de litt mer tight enn meg? Og er det virkelig så mange av de virkelig sterke folka som rister på albuene slik som meg? Er det så stabilt at leddet som bærer hele vekta rister frem og tilbake?

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedre oppspenning fra min side er ihvertfall et nødvendig tips både for å løfte mer, og for å løfte sikrere. Med risting i albuene er det ganske åpenbart at det er et svakt punkt med lite stabilitet - og da er det naturlig nok det første som ryker (ikke nødvendigvis skade) når en går opp til enda tyngre vekter igjen. Å få "haters gonna hate" på teknikktips for å få bedre utførelse av en øvelse, for å kunne øke til tyngre vekter og løfte skadefritt... Uff. Å bare klappe i hendene å rose folk fordi alt annet er "hat" er å gi en bjørnetjeneste.

Denne her er fin! Legg merke til alle gangene der han sier "tight", "tight back" og snakker om albuer. (se hele serien)

Jeg skal ikke dømme hele kilden på bakgrunn av en video, men:

Denne får meg til å automatisk ha et ganske kritisk blikk til hele elitefts. I tillegg til at bøyen de lærer bort er beregnet for trippel-ply monolift boksbøy. Ikke nødvendigvis det som angår de aller fleste her i landet. Hvordan er de når det kommer til benk og utstyr?

For øvrig enig i analysen din ang. albuer. Vil tippe det kan løses fint ved å passe på å beholde dreiemomentet i skuldrene gjennom hele løftet. Uten å nødvendigvis forkorte løftebanen ved å svaie til den store gullmedalje.

For å ha det på det sikre; Jeg trener nesten aldri benk selv og instruerer stort sett bare bøy, rykk, støt og andre vektløftingsøvelser. I.e. benk er ikke mitt sterkeste punkt. Fortsatt gjelder nok mange av de samme prinsippene om stabilitet i benk som i for bøy o.l. Skuldrene er jo tross alt ganske lik hoftene.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

push-ups for og bedre benken? tar maks 15, pleier og kjøre 5x10 da jeg ikke har benk tilgjengelig vel det hjelpe noe særlig? :) kansje bruke vektbelte å gå for 5x5?

Hvorfor vil du bli bedre i benk hvis du ikke trener benk? :p

Men ja pushups er en fin øvelse som vil hjelpe. Mange styrekløft retta benkpress-programmer bruker hvertfall pushups som støtteøvelse. Øk gjerne belastningen ved å legge vektskiver på ryggen evt bruk strikk.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg som ønsker å gå ned i fettprosent samtidig som jeg legger på meg muskelmasse (1,90 høy, 88 kg), ble nysgjerrig på om noen av dere har et bevisst forhold til når på dagen dere spiser karbs, fett og proteiner?

Jeg spiser proteiner etter trening. Men hva med karbohydrater/fett i forhold til morgen/kveldsmat? Ble nysgjerrig.

Øs litt kunnskap til meg :w00t:

Lenke til kommentar

Vil dere si det er stor forskjell i benkpress-teknikken mellom de som skal løfte maks i benkpress og de som bruker benkpress til å styrke press-øvelsen for andre idretter?

Det er i mine øyne ganske stor forskjell på disse to, men jeg blir ikke overrasket om noen mener det finnes bare én eneste korrekt teknikk heller.

Jeg sier ikke at de som trener benk for andre ting ikke skal spenne opp. Tenker meg på å arche opp mer enn for å få godt spenn og korte ned bevegelsesbanen.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke dømme hele kilden på bakgrunn av en video, men:

Denne får meg til å automatisk ha et ganske kritisk blikk til hele elitefts. I tillegg til at bøyen de lærer bort er beregnet for trippel-ply monolift boksbøy. Ikke nødvendigvis det som angår de aller fleste her i landet. Hvordan er de når det kommer til benk og utstyr?

For øvrig enig i analysen din ang. albuer. Vil tippe det kan løses fint ved å passe på å beholde dreiemomentet i skuldrene gjennom hele løftet. Uten å nødvendigvis forkorte løftebanen ved å svaie til den store gullmedalje.

For å ha det på det sikre; Jeg trener nesten aldri benk selv og instruerer stort sett bare bøy, rykk, støt og andre vektløftingsøvelser. I.e. benk er ikke mitt sterkeste punkt. Fortsatt gjelder nok mange av de samme prinsippene om stabilitet i benk som i for bøy o.l. Skuldrene er jo tross alt ganske lik hoftene.

Nå var det benken vi snakket om, ikke bøy eller mark da ;) Benk er benk. Se videoene på benk først før du kritiserer. :)

Nå er ikke det å "spenne seg opp" det samme som å "svaie til den store gullmedalje". Oppspenning handler om mye mer enn å bare svaie, b.la å få god stabilitet i øvre rygg, skuldre og albuer. Forøvrig kan man spenne seg opp mye mer enn det som blir gjort i videoen uten at det er "til den store gullmedalje".

Som i innlegget over her: oppspenning handler om mye mer enn å svaie ryggen mye, det handler om å være "tight" og stabil i hele kroppen. Hvor tror dere det er tryggest å ta et maksløft, i pushups på bakken der dere oppnår en jevn bevegelse, eller i pushups i slynger, hvor armene rister av ustabilitet?

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Vil dere si det er stor forskjell i benkpress-teknikken mellom de som skal løfte maks i benkpress og de som bruker benkpress til å styrke press-øvelsen for andre idretter?

Det er i mine øyne ganske stor forskjell på disse to, men jeg blir ikke overrasket om noen mener det finnes bare én eneste korrekt teknikk heller.

Jeg sier ikke at de som trener benk for andre ting ikke skal spenne opp. Tenker meg på å arche opp mer enn for å få godt spenn og korte ned bevegelsesbanen.

Jeg mener det er tilnermet lik teknikk, men vekt, sett, rep, pauser og hvor langt man løfter ( hviler øverst og nederst) er forskjellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...