Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan gi et lite treningsprogram på hvordan få god kondis?

 

 

Veldig god kondis...

7479499[/snapback]

Man kan ikke bare slenge ut et program for hvordan få "veldig god kondis". For å bygge opp vanlig kondis må man ha lengre løpeturer, noen bakkeintervallsøkter og vanlige intervalløkter. Skal du få veldig god kondis må du finne et program som passer for akkurat deg - at vi her inne skal gi deg et opplegg fungerer ikke. Om du er seriøs bør du kanskje melde deg inn i en klubb for den idretten du holder på med og få hjelp av noen som har peiling på emnet. En trener som kan se deg trene litt, og se hva du tåler og hvordan du ligger an er optimalt. Først da kan man begynne å tenke på å få en kondisjon et stykke over gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Svetter som en gris jeg =(

 

Det er veldig individuelt hvor mye man svetter og dessverre for min egen del så svetter jeg enormt mye under tunge aktiviteter. Kroppen min er nok klimatisert for de arktiske strøk selv om jeg ikke kan skryte over å være der så veldig ofte..

 

Ikke noe å tenke over DNA. Med mindre du blir så varm at du holder på å besvime uten at du svetter, så er det ikke noe i veien med deg ;)

Lenke til kommentar
Svetter bare i mindre mengder under armene (som jeg egentlig gjør ellers), dvs at jeg ikke svetter så mye jeg heller.. Tar man for lite da, eller?  :cool:

7514653[/snapback]

Meh, du har jo gode pauser og korte arbeidsøkter. Samtidig er det ikke mange øvelser hvor du aktiviserer like mange musklgrupper som når du feller, kvister og bærer et tre, for eksempel, så det er jo ikke så rart at du ikke blir så varm at du begynner å svette.

Lenke til kommentar
Svetter bare i mindre mengder under armene (som jeg egentlig gjør ellers), dvs at jeg ikke svetter så mye jeg heller.. Tar man for lite da, eller?  :cool:

7514653[/snapback]

Meh, du har jo gode pauser og korte arbeidsøkter. Samtidig er det ikke mange øvelser hvor du aktiviserer like mange musklgrupper som når du feller, kvister og bærer et tre, for eksempel, så det er jo ikke så rart at du ikke blir så varm at du begynner å svette.

7514700[/snapback]

Ok ok :)

Lenke til kommentar

Nå må jeg begynne å trene, men jeg aner ikek hvor mye, hvor elelr hvor ofte.

Har en kamerat som vil at jeg skal begynne å trene på studio med han, men jeg synes det blir drøyt å betale 300kr i måneden nå jeg både har benk hjemme og ett bra treningsrom på skolen som vi får lov til å bruke. Jeg ser jo fordelene ved å trene på studio med venner, men vil jo gjerne benytte meg av det som er gratis :/

 

Hvordan bør man begynne å trene styrke? hvor mange prosent av max på hvor man set og reps... Er så mye å tenke på. Hadde satt pris på litt hjelp om hvordan man kan komme i gang, f.eks, hvordan startet dere trene?

Lenke til kommentar

Jeg ville begynt relativt lett på frivektene og basert meg på flere basisøvelser for å få inn teknikken. Ta tipset mitt og ligg unna de maskinene, de er alt for statiske og man trener ikke opp noe støttemuskulatur, man blir verken større eller sterkere av å ta de. (Ja, jeg har erfart det) Har selv trent bygging i noen år nå, så det er like greit å bare begynne på frivektene med basisøvelsene; Knebøy, markløft, militærpress og benkpress, eventuelt hantelpress (benkpress med manualer). Ville kjørt 12-15 reps, så mange sett som du føler det, i hvert fall i den første perioden. Ikke vær redd for og kjøre deg hardt, kroppen venner seg til det. For å ha fremgang er det jo viktig at du spiser proteiner også, samt at rett etter trening bør du spise raske karbohydrater (når man trener med vekter forbrenner man mesteparten sukker, i motsetning til kardiovaskulær trening) som banan og rosiner. Gjerne 60-80 gram karbohydrater da, og i hvert fall 30 gram proteiner innen en halvtime etter trening.

Selv startet jeg med de vanlige maskinene, uten å øke noe merkverdig over måneder. La ikke på meg noe særlig. Ta tipset mitt, begynn med frivektene. I begynnelsen vil det være hardt, men det er verdt det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...