Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du tilgang på en god ergometersykkel? Jeg ville prøvd å kjøre RYP for styrke + evt en halvtimes kardio etter øktene 3 ganger i uken, og sykling over en lengre periode i de 3 andre øktene. Det anbefales forresten at du melder deg inn i en sykkelklubb og deltar på spinning med dem, det er god hjelp.

Lenke til kommentar
Har du tilgang på en god ergometersykkel? Jeg ville prøvd å kjøre RYP for styrke + evt en halvtimes kardio etter øktene 3 ganger i uken, og sykling over en lengre periode i de 3 andre øktene. Det anbefales forresten at du melder deg inn i en sykkelklubb og deltar på spinning med dem, det er god hjelp.

7470528[/snapback]

Har en god ergometersykkel hjemme..

 

Smart det med sykkelklubb, skal sjekke området ;)

Endret av Tee_C
Lenke til kommentar
Hm, interessant artikkel.
Den anbefalte daglige mengden proteiner i Norge er på 50 gram hver dag. Allikevel spiser vi i gjennomsnitt 74 gram hver dag

Hva med de som får i seg over 200 gram?

7475109[/snapback]

Meget dårlig artikkel. Typisk VG å grave opp svada, som er udokumentert. Å si at høye verdier av IGF-1 er nesten synonymt med kreft, vitner bare til de skrantene journalistiske egenskapene til VG.

Hvor er alle bodybuildere og idrettsutøvere med kreft? Hvorfor er ikke alle de som driver med toppidrett kreftsyke? Så å si alle toppidrettsutøvere ligger mellom 1-2 g proteiner pr kg.

Lenke til kommentar
Hm, interessant artikkel.
Den anbefalte daglige mengden proteiner i Norge er på 50 gram hver dag. Allikevel spiser vi i gjennomsnitt 74 gram hver dag

Hva med de som får i seg over 200 gram?

7475109[/snapback]

 

 

Interessant? :lol:

 

Vg er så forbanna fullt av bullshit, at det er eit under, snakk om inkompetent journalistikk skal ein leite lenge etter (eller berre lese dagbaldet) :thumbdown:

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar

Hei, trenger litt hjelp med et program som jeg bruker i gymmen.

 

Jeg bruker dette 5x5 programmet.. Jeg leverte inn en øktplan med akuratt det som sto over men fikk for en eller annen grunn 4/5, men hun ville endre karakteren til 5/4 om jeg endret på noen detaljer.

 

Dette var kommentaren: Hva kalles den fromen for styrke som du trener?

Hvorfor 2 x 10, 5 x 10 osv? Hvorfor ikke mer konsekvent (3x på hver)?

 

Mitt spm: Hvordan skal jeg endre dette og hvilke kommentarer kan jeg si til henne?

 

Jeg leverte også inn en periodeplan der jeg fikk utrolige 3- på! Fortsatt var det rett fra det programmet over som jeg bruker til vanlig. Riktignok bommet jeg på antydningen på om det er statisk eller dynamisk trening.

 

Dette var kommentaren: Målet er generellt,og det å øke belastning hver uke det er jeg skeptisk til.

Vil si du har levert en blanding av periode og øktplan.

Periodeplan skal være en oversikt. Du skal få fremhvilke treningsprinsipper/metoder du skal bruke, belstningen (høy/middels..osv)

Hva slags styrke skal du trene? dette har du fått lite frem i denne planen.

Jeg synes og det er lite å bare trene to muskelgr. hver gang,men det bestemmer du. da må du ha mange ulike øvelser for samme muskel. (bodybuilding?)

Du kan endr planen/oppsettet.

 

Mine spm: Hvordan skal jeg endre dette og hvilke kommentarer kan jeg si til henne?

Hvordan lager man en perideplan av dette styrketreningsprogrammet?

Endret av Gaston
Lenke til kommentar
Hei, trenger litt hjelp med et program som jeg bruker i gymmen.

 

Jeg bruker dette 5x5 programmet.. Jeg leverte inn en øktplan med akuratt det som sto over men fikk for en eller annen grunn 4/5, men hun ville endre karakteren til 5/4 om jeg endret på noen detaljer.

 

Dette var kommentaren: Hva kalles den fromen for styrke som du trener?

Hvorfor 2 x 10, 5 x 10 osv? Hvorfor ikke mer konsekvent (3x på hver)?

 

Mitt spm: Hvordan skal jeg endre dette og hvilke kommentarer kan jeg si til henne?

 

For å si det enkelt - Det er ikke lurt å bruke spesielle treningsprogrammer / prinsipper som mal for gymprosjekter! Spesielt ikke når det gjelder emner som kroppsbygging / styrkeløft!

 

Problemet er det generelle kunnskapsnivået 90% av alle gymlærere har når det gjelder slike ting. Dersom du skal levere inn en oppgave som omhandler styrketrening, så bør du være så gammeldags som overhodet mulig og ikke ta utgangspunkt i spesialiserte byggeprogrammer eller styrkeløftprogrammer.

 

Men for å ta spørsmålene dine:

Hva kalles den fromen for styrke som du trener?

Dette programmet er laget med tanke på maksimal styrkeøkning samtidig som man fremmer maksimal muskelvekst (volum).

 

Hvorfor 2 x 10, 5 x 10 osv? Hvorfor ikke mer konsekvent (3x på hver)?

Det er når hun kommer med slike kommentarer at hun viser at hun ikke har peiling på denne type trening.

5x5 brukes på de store øvelsene. Dette er basisøvelser som trener store deler av kroppen og som går på flere forskjellige muskler. Grunnen til at det er få reps er fordi målet med disse store øvelsene er å bli sterk, og styrke bygger man lettest ved å bruke få repitisjoner.

Ved disse øvelsene skal man hvile i 3-4 minutter. Det er fordi man skal hente seg maksimalt inn igjen slik at man yter like bra i neste sett. Derfor er det også lagt inn hele 5 sett slik at man skal få trent skikkelig.

2x10 og 3x10 brukes ene og alene på de mindre øvelsene, også kalt hjelpeøvelser. Muskelen man trener her er allerede blitt trent i baseøvelsene, derfor er det ugunstig å trene flere sett enn to til tre her. Pausene er også mye mindre, mellom 60-90 sekunder, så kroppen vil ikke klare å hente seg like bra inn igjen når man begynner på neste sett.

5x10 brukes på øvelser som går på flere muskler eller i biceps tilfelle hvor man kun har én øvelse som går direkte på muskelen. Det er for det meste store øvelser her også, og målet her er volumtrening, ikke rå styrke. Derfor er det 10 reps her og ikke 5 reps.

Stående tåhev 3 x 10-15

Sittende tåhev 3 x 10-15 Leggmusklene tåler flere repitisjoner enn det man vanligvis bruker når man trener andre muskler og veldig mange opplever at man får mye mer utbytte av leggtreningen dersom man øker i antall repitisjoner.

 

Jeg leverte også inn en periodeplan der jeg fikk utrolige 3- på! Fortsatt var det rett fra det programmet over som jeg bruker til vanlig. Riktignok bommet jeg på antydningen på om det er statisk eller dynamisk trening.

 

Dette var kommentaren: Målet er generellt,og det å øke belastning hver uke det er jeg skeptisk til.

Vil si du har levert en blanding av periode og øktplan.

Periodeplan skal være en oversikt. Du skal få fremhvilke treningsprinsipper/metoder du skal bruke, belstningen (høy/middels..osv)

Hva slags styrke skal du trene? dette har du fått lite frem i denne planen.

Jeg synes og det er lite å bare trene to muskelgr. hver gang,men det bestemmer du. da må du ha mange ulike øvelser for samme muskel. (bodybuilding?)

Du kan endr planen/oppsettet.

 

Mine spm: Hvordan skal jeg endre dette og hvilke kommentarer kan jeg si til henne?

Hvordan lager man en perideplan av dette styrketreningsprogrammet?

7477633[/snapback]

 

Jeg synes og det er lite å bare trene to muskelgr. hver gang,men det bestemmer du. da må du ha mange ulike øvelser for samme muskel. (bodybuilding?)

Dette sier hun fordi hun ikke er kjent med spesialiserte treningsprogrammer.

5x5 programmet er laget i et forsøk på å få maksimal styrke OG volum. Det er ikke et rent kroppsbyggingsprogram!

Det som er viktig i et hvert program er antall sett på hver muskel, og her ligger man på 14-16 sett (uten å ta med magetreningen) hver trening. Når man trener så hardt som dette programmet er beregnet at du skal gjøre, så vil man ødelegge for seg selv om man skal legge til flere øvelser eller flere sett. Hver treningsdag inneholder trening av en stor og tung baseøvelse som vil tappe deg enormt for krefter. Husk at meningen er å øke antall kilo hver uke så da sier det seg selv at belastningen fort vil bli enorm.

Målet er generellt,og det å øke belastning hver uke det er jeg skeptisk til.

Det er derfor man skal begynne på et litt lavere nivå enn det man i utgangspunktet klarer når man begynner på dette programmet! Man bygger muskler når musklene møter så stor motstand at de skjønner at de må vokse for å klare denne belastningen neste gang! Ethvert treningsprogram følger det prinsippet der. Skal man bli sterkere og sterkere, ja, så vil belastningen også måtte økes i takt med treningen.

Vet ikke om du har skrevet hva du skal gjøre når du stagnerer, men der står det jo svart på hvitt hva du skal gjøre da - gå ned i antall sett og prøv med samme vekt og så øk neste uke.

Dette er et 10-ukers intensivt program, så det er ikke meningen at man skal holde på med dette lenge. Det er også anbefalt å ta en ukes fri fra trening før man starter på programmet. I begynnelsen vil programmet være lett - på slutten brutalt tungt. Det er ikke 10 uker med blodslit, man begynner med fine vekter, så økningen i antall kilo fra uke til uke er et uberettiget ankepunkt rett og slett fordi hun ikke kan nok om dette.

Dersom man aldri øker belastningen vil man heller ikke bli sterkere! Det er logisk. Hvis kroppen klarer den belastningen den utsettes for så har den ingen grunn til å vokse seg sterkere!

Samme prinsipp i kondisjonstrening - dersom man ikke presser seg så vil ikke oksygenopptaket øke noe særlig heller. Det er derfor intervalltrening virker så bra.

 

Periodeplan har jeg vel dekket nå ganske grundig gjennom svarene på de andre kommentarene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...