Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er greieste løsninga. Om dem ikke flytter seg bare bøyer jeg ned, putter huet mellom beina på dem og knebøyer huet dems oppi taket.

 

Enniwei: nok en PR på meg i dag. Tok støtdrag/støtmarkløft (clean deadlift på engelsk, i hvert fall) i dag. Det er første gang jeg tar noen form for mark på over en måned, og jeg trakk 180 kg helt greit, som er 30 mer enn jeg noensinne har gjort. Vurderte å prøve meg på 190 kg også, men da hadde jeg ikke vært helt sikker på om ryggen hadde vært i en trygg posisjon. Nå har jeg vondt i tomlene, men det får så være.

Støtdrag er essensielt en vending uten å motta stanga på skuldrene. I.e. man avslutter i full ekstensjon med trapezius godt under ørene. Lite poeng i å kjøre denne øvelsen tungt da man vinner mer på å kjøre ca 5-10% over maks pressvending og heller fokusere på maksimal hastighet og kraftutvikling.

Det er bieffekten av å drive med ordentlige løft, man blir sterkere i andre ting også! Gratulerer!

Lenke til kommentar

Støtdrag er essensielt en vending uten å motta stanga på skuldrene. I.e. man avslutter i full ekstensjon med trapezius godt under ørene. Lite poeng i å kjøre denne øvelsen tungt da man vinner mer på å kjøre ca 5-10% over maks pressvending og heller fokusere på maksimal hastighet og kraftutvikling.

Det er bieffekten av å drive med ordentlige løft, man blir sterkere i andre ting også! Gratulerer!

Det vet jeg at det er, men jeg lurte på om kanskje støtdrag var norsk for både clean deadlift og clean pull, ettersom jeg ikke har hørt noe annet ord, og det hender jeg ser folk bruke "drag" om markløft i olympisk sammenheng.

 

Uansett, takk skal du ha. Sammen med at jeg benka 105 kg (10 kg bedre enn forrige gang) forrige uke (også uten å ha trent det på en måned) og med 170 i bøy, så jeg nå nettopp at jeg har nådd det kjempekule amerikanske styrkeløftnummeret på 1000 pund (med 1001 pund på meg) så det er vel helt greit. Det tok meg nøyaktig 233 dager fra første gang jeg tok i en stang. Og helt uten et eneste glass melk! Ere mulig?!?!?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett, takk skal du ha. Sammen med at jeg benka 105 kg (10 kg bedre enn forrige gang) forrige uke (også uten å ha trent det på en måned) og med 170 i bøy, så jeg nå nettopp at jeg har nådd det kjempekule amerikanske styrkeløftnummeret på 1000 pund (med 1001 pund på meg) så det er vel helt greit. Det tok meg nøyaktig 233 dager fra første gang jeg tok i en stang. Og helt uten et eneste glass melk! Ere mulig?!?!?!

Mirin fremgangen.

 

Nå kan du jo sikte på 1000-kilototalen? ;)

Lenke til kommentar

Nei takk, selv om det hadde vært på noen måte mulig, så synes jeg at styrkeløft er kjedelig. Er glad for at jeg ikke "må" trene benkpress lenger.

 

Neste mål er 200 kg total i de olympiske løftene, noe som sikkert kommer om ikke kjempelenge. Deretter er det 250, som er det ordentlig målet. Eller, det er vel egentlig 300.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei takk, selv om det hadde vært på noen måte mulig, så synes jeg at styrkeløft er kjedelig. Er glad for at jeg ikke "må" trene benkpress lenger.

 

Neste mål er 200 kg total i de olympiske løftene, noe som sikkert kommer om ikke kjempelenge. Deretter er det 250, som er det ordentlig målet. Eller, det er vel egentlig 300.

Vektklasse? Klubb?

Lenke til kommentar

Planlegger å holde meg i 105-klassen, men ligger vel 7-8 kilo over nå. Men det skal bort, til jeg er på rundt 100, og kan kjøre smolov kombinert med "bulk."

 

Trener hos Johan Thonerud (men bare en gang i uka), og klubben der heter vel Spydeberg-atletene, men jeg er ikke offisielt medlem, enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I starten var jeg ganske innstilt på å ikke gjøre det, men jeg har endret litt mening, så nå tror jeg nok at jeg kommer til å gjøre det en eller annen gang i 2014. Om jeg får de olympiske løftene opp til der de bør være relativt til knebøyen min så er jeg ikke mange kiloene fra å kvalifisere til NM, og det hadde jo vært kult, men det blir nok ikke til neste år, hehe.

Lenke til kommentar

Det har vært stille på loggsiden fra meg. Jeg skulle egentlig begynt med styrketrening, men grunnen til at jeg ikke har gjort det er ærlig talt at jeg har vegret meg. Jeg har hele tiden sett på meg selv som en lett løper (rundt 52kg) og ble plutselig redd for hvordan den ekstra vekten ville påvirke meg, det ville jo betydd at jeg ikke var optimal!

 

Etter et par måneder med tenkning har jeg kommet fram til et par ting; 1) jeg er for gammel til å bli noe. Det er forsent for meg til å hevde meg i noe som helst, jeg vil aldri nå et nivå som jeg om 50 år kan se tilbake på og være stolt av, og 2) jeg stopper foran speilet hver morgen og blir stående der i et par minutter. Jeg har aldri brydd meg om min spinkle fysikk, men i det siste er jeg blitt mer klar over den. Jeg har også jaktet på en jente uten hell, men en liten del av hjernen min sier at dersom jeg bare fikk større armer, mer markerte pecs, osv. så ville det blitt enklere. Så nå er det bestemt, problemet mitt er en ufattelig usikkerhet rundt alt som et nytt. Derfor har det tatt så lang tid.

 

Trodde aldri jeg skulle si det, men... kan en av dere roid-gorillas hjelpe meg? All videre diskusjon rundt temaet tas i min logg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...