Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, men viss man gjør blisettcurl (bicepcurl) så kaster man (i mine øyner) bort tid og plass på treningssenteret

 

Vel, jeg ser på meg selv som et objekt i supertilstand uansett, så da har det vel liten betydning med mindre man velger å observere. ;)

 

(Ja, jeg har faktisk biceps curl som en av øvelsene mine)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nå ikke helt myte, frigjøringen av anabole hormoner som testosteron og veksthormon er så stor at baseøvelser kan erstatte medisinene til postmenopausale kvinner.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=The%20effects%20of%20hormone%20replacement%20therapy%20and%20resistance%20training%20on%20spine%20bone%20mineral%20density%20in%20early%20postmenopausal%20women

 

 

Du får større biceps av å trene knebøy først også om man skal trene de.

DEN er jeg med på, men ikke knebøy alene.

 

edit: jeg curler forresten selv. Get mad peeps! :p (Hadde aldri trodd at jeg selv skulle gjøre det men det funker så jeg lar ikke vær basert på ideen om at det er harry ;) )

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Husker du ikke de som trente ett ben så vokste det andre også pga hormonutskillelse.

 

Biceps får juling de. Bare å løfte opp 20kgskivene på knebøy så har man full bicepssett. Må jo ta de av også . Samme på benken. 90% av treningen av biceps vil komme fra annet en bicepscurl og når 10 uker med curl viser 0.5% økt masse så blir det waste eller ka.

Lenke til kommentar

Det er her egen empiri kommer inn. Jeg opplever progresjon ved hjelp av curls (ikke alene :p ) som et tillegg mens du merket at du vokste uten å curle.

 

Skal man ta det med blir det full forvirring. Treningsteori fortjener ikke å kalles teori siden det i beste fall kan kalles hypoteser.

 

Føkk, det jeg prøver å komme frem til er at: om det funker for en så hvorfor la det være? Jeg trente etter et kjøpt program (type Mike Chang program, men ikke av ham) for et par år siden og hadde mildt sagt gode resultater. Det funka for meg, da var det liten grunn til å legge det vekk..

Lenke til kommentar

Interessant debatt om bicepscurl som dukker opp time and again.

 

Hvis man anser seg selv som en styrkeløfter, så er jeg enig i at det er unødvendig.

Men anser du deg selv som en bodybuilder så er det selvfølgelig viktig å ha store armer, og under dette faller biceps!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant debatt om bicepscurl som dukker opp time and again.

 

Hvis man anser seg selv som en styrkeløfter, så er jeg enig i at det er unødvendig.

Men anser du deg selv som en bodybuilder så er det selvfølgelig viktig å ha store armer, og under dette faller biceps!

Og her er vel i grunnen kjernen. Viderekomne løftere som primært trener for masse må gjerne ta bicepscurl. Nybegynnere bør fokusere på baseløft uansett for å bygge grunnstyrke, og curls har lite å gjøre i et styrkeprogram.

 

Andelen viderekomne med utpreget behov for større armer på gymmen er vesentlig mindre enn andelen som bruker mye tid på curls...

Lenke til kommentar

Er nå ikke helt myte, frigjøringen av anabole hormoner som testosteron og veksthormon er så stor at baseøvelser kan erstatte medisinene til postmenopausale kvinner.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=The%20effects%20of%20hormone%20replacement%20therapy%20and%20resistance%20training%20on%20spine%20bone%20mineral%20density%20in%20early%20postmenopausal%20women

 

 

Du får større biceps av å trene knebøy først også om man skal trene de.

Men denne studien så jo bare på beinmineral tetthet hos en høyrisikogruppe postmenopausale og osteoporose. Det er velkjent at studier har vist at østrogenbehandling fører til økning i beintettheten, og studier av epidemiologiske design har vist en "frakturreduserende effekt", men denne kan ikke si noe hverken den ene eller andre og i diskusjonsdelen i den rapporten drøfter eventuelle betydninger av dette. Hormonbehandling har jo vært førstevalg ved forebyggende behandling mot osteoporose i en lengre tid nå. :)

 

 

Det blir frigjort testosteron til alle tiders døgner, men stress (trening) gjør at utskillelsen øker. Men den bittelite ekstra økte utskillelsen skyldes primært at beinmuskulaturen er den største muskelgruppen. Å trene biceps etter å ha trent bein vil ikke bidra til en bedre prestasjon, de kliniske verdiene er rett og slett for smått, samt det er andre faktor å ta hensyn til. Beinøkt i seg selv er knallhardt og de aller fleste vil nok ikke klare å opprettholde en samme kvalitet på biceps/annet i og med at mesteparten av energien er brukt på bein.

 

Videre , i og med at trening fører til en økning i testosteron av noen treningsmåter, så vil det også kompenseres ved at nivået av testosteron vil falle i en periode etterpå. Det har blitt observert at tung styrketrening(baseøvelser) kan gi reduserte nivåer i rundt et døgn etter treningen. Som jeg nevnte ovenfor så vil trening stimulere dette. Å trene fastende, uten søvn etc vil øke veksthormon men vil ikke akkurat påstå at det er muskelbyggende. Pointet er uansett at det er av ingen betydning med transiente økninger i stresshormoner i forbindelse med styrketrening. :)

 

En del av mine favorittforskere har jo akkurat testet denne hypotesen spesifikt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19910330

 

 

Strength increased in both arms, but the increase was not different between the LH and HH conditions. We conclude that exposure of loaded muscle to acute exercise-induced elevations in endogenous anabolic hormones enhances neither muscle hypertrophy nor strength with resistance training in young men.
Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Det er greieste løsninga. Om dem ikke flytter seg bare bøyer jeg ned, putter huet mellom beina på dem og knebøyer huet dems oppi taket.

 

Enniwei: nok en PR på meg i dag. Tok støtdrag/støtmarkløft (clean deadlift på engelsk, i hvert fall) i dag. Det er første gang jeg tar noen form for mark på over en måned, og jeg trakk 180 kg helt greit, som er 30 mer enn jeg noensinne har gjort. Vurderte å prøve meg på 190 kg også, men da hadde jeg ikke vært helt sikker på om ryggen hadde vært i en trygg posisjon. Nå har jeg vondt i tomlene, men det får så være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...