Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Hvordan tar folk å måler kcal etc i varer som er laget på diverse steder.

Fks jeg har en forkjærlighet til en baguett på UiS med bacon og brie. På størrelsen med en sånn hel sub man får på big bite.

I denne var det smør, bacon, brie og salat. Tar man å gjetter, eller er det sånn at jeg må gå hjem, ta ut alt fyllet og veie alt hver for seg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan tar folk å måler kcal etc i varer som er laget på diverse steder.

Fks jeg har en forkjærlighet til en baguett på UiS med bacon og brie. På størrelsen med en sånn hel sub man får på big bite.

I denne var det smør, bacon, brie og salat. Tar man å gjetter, eller er det sånn at jeg må gå hjem, ta ut alt fyllet og veie alt hver for seg :p

Milligram beregninger er vel ikke noe di fleste som driver med dette på ett hobbynivå bedriver, så ta det på gefytten :-)

Lenke til kommentar

Hvordan går det egentlig an at man kan gå ned i fettprosent samtidig som man ligger i kalorioverskudd, som f. eks som de sier man gjør med Stronglifts?

Og ca hvor mange proteiner bør jeg få i meg under bulk?

Du kan i teorien øke muskelmassen uten å legge på deg fett. Ganske vanskelig da, og ikke spesielt effektivt.

På bulk får du uansett i deg nok protein, så ikke tenk på det. 1,5-2g per kg kroppsvekt.

Lenke til kommentar

I følge denne karen er det i følge landslagstreneren i styrke skadelig å følge tankegangen til Stronglifts.

De sier at 2,5 kg økning i uken er for mye, men jeg legger på 2,5 kg for hver økt i SL.

Viss du legger på 2.5 kg hver eneste bidige økt uansett så er det nok skadelig overtid, men litt av poenget med SL er at man skal deloade etter 3 fail, jeg deloader ganske heftigt også.

Lenke til kommentar

Landslagstreneren i styrkeløft. Det er jo ingen hemmelighet at Dietmar fronter masse volum fremfor intensitet. Det er forskjellige syn på det. Dessuten er det nok snakk om utøvere innen styrkeløft også. Man vil komme til et punkt hvor det å øke 2.5kg hver økt er umulig. Holder man på lenge nok vil man også oppleve at 2.5kg økning i mnd. er vanskelig. Det er nok først og fremst på litt mer avanserte utøvere disse rådene er beregnet for.

Lenke til kommentar

Det står også at når de løfter 90% maksløft på stevne kan det føre til at de blir påvirket negativt av det i et par uker.

Vil det påvirke meg om jeg prøver å makse?

Igjen; Dette er nok ment for aktive utøvere i styrkeløft. Stevnene for de er 3 løft tett oppimot 1RM i bøy, benk og mark. Dette vil sitte igjen i kroppen når man løfter "høyere" vekter. Jeg vet ikke med et par uker, men jeg vil definitivt si at en uke er vanlig. Det ser man også i vektløfting.

Lenke til kommentar

Det står også at når de løfter 90% maksløft på stevne kan det føre til at de blir påvirket negativt av det i et par uker.

Vil det påvirke meg om jeg prøver å makse?

Vel... dette er utøvere som tunes til enkeltstevner.

Det er som med Ulvang og Northug. Ulvang er gjennomtrent, aldri syk og vant alt. Northug er skjør, for psykisk og trener for enkeltløp.

Det er unnskyldninger for ikke å gå balls to the wall.

En til sammenligning: Dæhlie og Lars Monsen var en uke på fjellet. Monsen gikk fra ham hele tida, og i forsøket på å holde følge knakk Dæhlie foten siden han tok sånn i.

Idrettsutøvere er skjøre saker...

Lenke til kommentar

Så jeg kan fint prøve å makse uten at det vil virke negativt inn på treningsprogrammet? Jeg glemte å makse før jeg begynte med 12 ukers perioden med SL, så jeg kan tenke meg å gjøre det nå slik at jeg kan se fremgangen på maksløft også.

Du vil også måle fremgang ved å se på økning av 5x5 eller 5RM.

Kan noen gi meg en enkel forklaring på forskjellen mellom vektløfting, styrkeløft, osv.?

Alt jeg hører er "hurr durr, let's lift som murr".

Jeg vet ikke hva osv. er, men:

Styrkeløft:

Konkurranse etter vektklasser. Det konkurreres i 3 løft: Knebøy, benkpress og markløft. I den rekkefølgen. Hver utøver får 3 forsøk i hver av øvelsene. Målet er å løfte mest mulig vekt. Det stilles krav til utførelsen av løftene (knebøy må være til viss dybde, benkpress kjøres med "stopp", osv). Det stilles mest krav til maksimal styrke. Det er også lov med forskjellig utstyr som belte for å stabilisere rygg, knebind, håndleddsbing, men også mer kontroversielt en stram drakt som gjør at man kan løfte mer.

Knebøy:

Benkpress:

Markløft:

(tilfeldig valgt videomateralie)

(Olympisk) Vektløfting:

Her er det også vektklasser, men det konkurreres kun i to løft: Rykk og støt. I den rekkefølgen. Hver utøver får 3 forsøk hver og målet er også her å løfte mest mulig. Utstyr er også lov, men mindre enn i styrkeløft. Her er det stort sett bare belte, knebind og håndleddsbind som brukes. Drakt er altså ikke lov, og tjener ingen hensikt. Det stilles mer krav til eksplosiv styrke enn maksimal styrke. I motsetning til styrkeløft er vektløfting en gren i OL.

Rykk:

Støt:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...