discostu Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Spørsmålet som man kan stille på et generelt grunnlag er hvorfor personer fortsatt vil ha Craze med de potensielle bieffektene. Allerede når produktet kom ut i fjor uttrykte jeg bekymring om produktet kunne ha såkalte "pre-forløpere". En annen ting er den økende trenden at det ikke lar seg trene uten en form for pre-work out. Men denne trenden er økende i samfunnet for egentlig alt. Som for eksempel person x som muligens en dag ikke føler seg 100% men 95% ---> paracet, ibux. For øvrig : Det er enten en temmelig rar verden eller så er jeg en magnet for rariteter for senest forrige uke på Actic så kom en random neger til meg og spurte helt uten videre "Har du peil på pre-work out?" hvorav jeg svarte "I hvilken forstand?" Svaret jeg fikk var alt annet enn det jeg forventet for han svarte : "Er det normalt å LUKTE jordbær etter å ha tatt overdose med pre-workout?" "Lukt på meg, jeg stinker jordbær!" (Pre-workout var vistnok av jordbærsmak) Her behøver jeg ikke å fortelle at å snuse på en random neger ikke er helt min greie men .. i alle mans dager? Enkelt forklart, fordi det er deilig å ruse seg. Lovlig rus smaker også bedre enn ulovlig 1 Lenke til kommentar
fox Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Knebøy og mark på samme dag er overkill uansett for de fleste når vektene er XXX Vanligvis har man lettdag på bøy på markdagene. Godt poeng, skal prøve på det. Kanskje det går bedre til neste gang, takk for rådene dine! Mildir, har hatt grunntrening med PT om teknikk i markløft og knebøy. Så grunnleggende sett gjør jeg nok det meste riktig tror jeg, men det kan hende at det er noen områder som jeg har glemt med tanke teknikk. Endret 5. september 2013 av Fox Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Hvor tungt er 140 kg for deg? Det kan fort skje at du får en uheldig svai i ryggen om du begynner å nærme deg maks. Det kan være veldig vanskelig å merke selv, så det er lurt å få noen til å se på deg eller filme deg. Jeg vil uansett gjette på at du antageligvis bare er støl/sliten. Det skal som regel mer enn en økt til for å gjøre noe skade (i hvert fall på 140 kg, som jeg regner med ikke er kjempetungt for deg siden du sier 130 kg 5x5 i bøy er lett), og siden det var i går du trente, og du ikke sier du hadde vondt under/rett etter økta så tviler jeg på at det er noe farlig. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Teknikk i knebøy er fin den tror jeg, har snakket med en kompis. Han spurte om jeg har strammet rumpa mi, det har jeg ikke. Har det noe å si? Han mener at det er årsaken til jeg merker smerte i korsryggen min. Jeg vet at ryggen er på riktig plass, jeg gjør sånt som mannen her: I markløft eller i knebøy? Setemuskulaturen har en stor stabiliserende rolle for ryggen, så det er klart det kan ha noe å si. Aller best ville selvfølgelig vært å se film av både bøy og mark. Lenke til kommentar
fox Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Hvor tungt er 140 kg for deg? Det kan fort skje at du får en uheldig svai i ryggen om du begynner å nærme deg maks. Det kan være veldig vanskelig å merke selv, så det er lurt å få noen til å se på deg eller filme deg. Jeg vil uansett gjette på at du antageligvis bare er støl/sliten. Det skal som regel mer enn en økt til for å gjøre noe skade (i hvert fall på 140 kg, som jeg regner med ikke er kjempetungt for deg siden du sier 130 kg 5x5 i bøy er lett), og siden det var i går du trente, og du ikke sier du hadde vondt under/rett etter økta så tviler jeg på at det er noe farlig. Vanskelig å si, relativt tungt Vil tro at jeg kan klare opp til 145-150kg i markløft. Det kan godt være pga jeg er sliten og støl, litt uvant å ta knebøy i 130kg igjen etter sommerferien(begynte med lavere vekt og gikk opp etterhvert). Det kan kanskje ha påvirket en del for markløftet. Skal filme neste gang og sende den inn til vurdering (LES: trenger en frivillig ) Lenke til kommentar
Thieves Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Nettopp begynt å trene igjen. Er på en liten deff, hvor jeg ligger ca. 500 kalorier i underskudd daglig. Hvor mange gram protein pr kg kroppsvekt burde jeg få i meg? Holder det med 2gram? Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) 1,5-1,7 gram skal holde. Edit: Forøvrig har jeg en mistanke om at de fleste overvurderer proteinbehovet sitt ganske kraftig. Tror mange burde bruke mer tid på riktig trening og restitusjon framfor å mikse proteinshakes. Endret 5. september 2013 av boffeeen 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Ikke på deff da, da er det 3g som er tingen enda. Tror mange burde bruke mer tid på riktig trening og restitusjon framfor å mikse proteinshakes. De kan godt bruke tiden på tringen, men det er 90% kosthold på deff. Treningen vare er time så har du 47 timer med kosthold man må mestre frem til neste trening. Endret 5. september 2013 av War 1 Lenke til kommentar
Thieves Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Ikke på deff da, da er det 3g som er tingen enda. De kan godt bruke tiden på tringen, men det er 90% kosthold på deff. Treningen vare er time så har du 47 timer med kosthold man må mestre frem til neste trening. 3gram :o? Er det virkelig nødvendig å få i meg så mye? Det blir ikke lett. Lenke til kommentar
War Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Du kan jo vurdere det selv, her er konklusjonen fra artikkelen som har de nyeste anbefalingene. Høyere proteinmengde ved diettHvis du kjører et kaloriunderskudd for å redusere fettprosenten, vil jeg anbefale et økt proteininntak, med hensyn på økt metthetsfølelse og termisk effekt for å nevne et par gode grunner. La oss da øke anbefalingen med 20-30% til 2-2,5g/kg kroppsvekt, helt opp til 3g hvis du har lite fett på kroppen, trener mye og/eller kjører ekstreme dietter som PSMF. Jeg har sagt det før, men det tåler å gjentas – hvit ris er faktisk en fantastisk karbkilde, da fullkorn eller brunris kan faktisk hemme proteinopptaket og føre til netto tap av mineraler (6). Potet gir høy metthetsfølelse, så Fedon kan…bake brød hvis han vil. Få fiber fra frukt og grønnsaker i stedet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Hva med å linke til kilden? Vanskelig å si noe om konteksten når du bare drar ut konklusjonen, og vanskelig å si noe om kvaliteten på forskningen når man ikke vet noe som helst om den. Ellers ser jeg ikke helt at den nevner noen andre argumenter enn de klassiske, økt metthetsfølelse og termisk effekt. Jeg oppfattet spørsmålet som hvilken mengde som var nødvendig for å vedlikeholde muskelmasse. 1 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 (endret) Konklusjonen fra samle-reviews gjort av blant annet Tipton og Phillips, som blir ansett som de dyktigste innenfor dette feltet er i tråd med tidligere forsøk. Alt dette er tilgjengelig i de mest anerkjente tidsskriftene innenfor dette feltet. Hvorav økt proteininntak vil gi en høyere grad av metthet er det ingen holdepunkter for at høyere enn >2g skal ha en "endogen proteinsparende" effekt. Dette kan også ha en "ikke-optimal" effekt for glykogenlagrene som er supoptimale ved en vektreduksjon. Med det sagt er det ikke noe galt å øke inntaket av proteinrike matvarer over >2g om vedkommende foretrekker dette ved en vektreduksjon. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21375795 Moreover, the high protein intake was accompanied by decreased carbohydrate intake to maintain energy bal- ance. Given the potential detrimental impact of suboptimal carbohydrate intake on resistance training(10), this situation may be untenable for maximal muscle hypertrophy (see later for a more extensive discussion of this topic). There- fore, it is difficult to utilise data from these types of studies to make firm conclusions, either in support of or to refute, concerning the efficacy of high protein intake for optimis- ing muscle hypertrophy. At Børge nærmest skryter at han har hatt en del private dialoger med Phillips så deretter ekstrapolarisere deler av rapportene hans til en annen verden, får han ta på sin kappe. Med andre ord er "oppsummeringen" ei heller Børges personlige konklusjon av hvordan han velger å tolke dette. Link til artikkelen som War siterer og forskningen han konkluderer ut står nederst, for øvrig er også noen av de rapportere inkludert i min egen oppgave : http://fitnessbloggen.no/dette-er-siste-nytt-om-forskning-pa-protein/ Endret 6. september 2013 av Dukien 2 Lenke til kommentar
War Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Hva med å linke til kilden? Vanskelig å si noe om konteksten når du bare drar ut konklusjonen, og vanskelig å si noe om kvaliteten på forskningen når man ikke vet noe som helst om den. Ellers ser jeg ikke helt at den nevner noen andre argumenter enn de klassiske, økt metthetsfølelse og termisk effekt. Jeg oppfattet spørsmålet som hvilken mengde som var nødvendig for å vedlikeholde muskelmasse. http://fitnessbloggen.no/dette-er-siste-nytt-om-forskning-pa-protein/ Hvor vanskelig er det å google en setning av teksten. Den er linket her inne sånn 654 ganger. En ting er minimum og trenger, men så kan man tenke på hva som er alternativet. Proteinen man kutter må man erstatte med fett eller karb og fettet hadde sin dose uansett så mest sans karb. Vil man ha mest nytte av de 80 grammene protein eller karben med tanke på blodsukker, metthetsfølese og sikkerhetsmagrin på tap av masse? Når fettprosenten begynner å bli lav så forsvinner mer og mer masse VS fett uansett, og lønner det seg da? 1 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 hva skjer med overflødig protein? Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 (endret) Skjebnen til en aminosyre når behovet for egensyntese er dekket går to veier : Karbonskjellettet kan inngå som nydannelse av energi, mens aminogruppen som innehlder nitrogen vil skilles ut i urinen, dette er en målbar biomarkør. Grunnen til at vi kvitter oss med dette via urea samt svette er at akkumulering av ammoniakk (NH3) i fritt form ville vært nervotoksisk for kroppen. I kroppen bindes denne ammoniakken til spesifikke aminosyrer (alanin) og (glutamin/at) --> lever --> inkorporert som urea --> utskillelse. Endret 6. september 2013 av Dukien Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Har kommet med en framtidsplan i treningsloggen og hadde gjerne tatt i mot innspill angående forslaget mitt til program. Lenke til kommentar
War Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Skjebnen til en aminosyre når behovet for egensyntese er dekket går to veier : Karbonskjellettet kan inngå som nydannelse av energi, mens aminogruppen som innehlder nitrogen vil skilles ut i urinen, dette er en målbar biomarkør. Grunnen til at vi kvitter oss med dette via urea samt svette er at akkumulering av ammoniakk (NH3) i fritt form ville vært nervotoksisk for kroppen. I kroppen bindes denne ammoniakken til spesifikke aminosyrer (alanin) og (glutamin/at) --> lever --> inkorporert som urea --> utskillelse. På norsk så kan man tenke at overskuddet primært blir spaletet til glukose. Formye protein = dyre karbohydrater. ( Sånn får lavkarbofolka i seg mer karb en de vil innrømme ) 1 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Haha, enig der. Jeg vil også modere mitt innlegg i stad til å nevne at det er mulige holdepunkter for at i enkelte situasjoner så kan et forhøyet proteininntak i en begrenset periode ved en vektreduksjon være noe høyere enn 2g per kg. Så sett i lys i det du skrev istad, War - så er jeg på ingen måte uenig. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Andre trening på vektløftingsgymmet i dag. 90 i støt, 60 i rykk og 160 i knebøy. Digg å være nybegynner igjen og gjøre store fremskritt i de nye løftene, men diggere å komme videre i knebøy hvor jeg egentlig har sitti stille en måneds tid nå. 4 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Bra løft til å være så tidlig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå