Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Hei. Jeg lurer på noe.

 

Jeg har tenkt til å trene litt senere i dag, men i kveld blir det en tur på fest og evt. fyll. Er det da dumt å trene?

7406626[/snapback]

 

Du utsetter bare restutisjonstiden. Det er bedre å trene og drikke samme dag, enn å trene dagen etter ei fylle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk høre av ei jente i klassen i går at man ikke måtte trene mage og rygg separert fra hverandre. Er dette sant? Kan man ikke trene mage en dag og rygg en annen dag?

7406705[/snapback]

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være farlig. Hun tar nok feil der ja.

7406752[/snapback]

Jepp. Det som kan hende hun mente var at man ikke skal trene magen/ryggen mye mer enn motsatt. Kan over tid føre til at man får en sammenkrøllet holdning.

 

Er jo noen som trener mye bryst og mage og glemmer ryggen.. :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Er jo noen som trener mye bryst og mage og glemmer ryggen..  :ph34r:

7407429[/snapback]

Liker den holdningen de får da må jeg si :p også viktig å trene masse biceps i tillegg, da ser man enda mer ubalansert ut.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar

Trenger noen svar her.

 

En kamerat av meg hevder tre ting om bodybuilder:

1: De har sinnsykt lite utholdenhet.

2: De er så klompete at de har vansker med å bevege seg.

3: Følgene av utholdenheten, blir da at mange besvimer på konkurranser og slikt.

 

Hvor usanne er disse utsagnene?

 

Takk for svar :=)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

1. Bodybuilder går stort sett mye, lenge og hurtig når de trener kardio og som følge av dette (og selvsagt vekt), så er de nok ikke de beste løperne, syklerne, skiløperne eller whatever, men det er da heller ikke et mål.

 

2. Det sier seg selv.

 

3. Delvis riktig. Det forekommer at bodybuildere går i bakken før eller etter konkurranser, men det har ingenting med utholdenheten å gjøre. Før konkurranser er karbohydrat- og vanninntaket lik null og når de da pumper seg opp bak scenen for så å gå ut og posere, er det klart de er sårbare. Det ligger jo et bilde av Ronnie Coleman her ute på forumet et sted hvor han får tilført oksygen under en konkurranse for ikke å besvime.

Lenke til kommentar

Heisann, trenger litt hjelp her :)

Jeg er en ivrig fotballspiller som trener en hel del ganger i uka. Det har seg slik at etter jul har vi blitt bedt om å sette opp egentreningsprogram for enten styrke eller spenst/hurtighet. Siden jeg spiller midtstopper så har fysikken en hel del å si, derfor valgte jeg styrketrening. Har lest litt rundt omkring og funnet ut at det nok vil være smart å trene dynamisk, utholdende styrke (både fordi jeg er nybegynner, men også fordi dette er viktigst på fotballbanen). Det blir tre treninger i uka med styrketrening, hvorav en blir ren sirkeltrening uten noe voldsomt med apparater (har ikke tilgang i helgene). Styrketreningen blir mandag, onsdag og søndag morgen. Grunnen til at jeg ikke har valgt noen mer passende tider er at jeg i tillegg til disse tre treningene har 6 fotballtreninger.

 

Det jeg da lurer på er om det treningsprogrammet jeg fant på treningsforum.no vil være smart å følge? Opplegget går slik:

 

Beinpress: 3 x 15 reps

Rygghev eller maskin for korsrygg: 3 x 15 reps

Roing med manualer: 3 x 15 reps

Nedtrekk bredt grep: 3 x 15 reps

Biceps curl med EZ stang: 3 x 15 reps

Benkpress: 3 x 15 reps

Skuldepress m/ manualer eller maskin: 3 x 15 reps

Pushdowns: 3 x 15 reps

Crunch: 3 x 15 reps

 

Kjøres 3 ganger per uke (mandag-onsdag-fredag) og 3 sett à 12-15 reps per øvelse. Ta 2-3 oppvarmingssett på hver muskelgruppe.

 

Vil det være dumt av meg å kjøre dette opplegget bare to ganger i uken? Jeg ser også at det er en hel del øvelser, vil det lønne seg å ta alle de hver gang, eller burde jeg dele det opp?

 

Håper noen av dere kan hjelpe meg, sitter med treningsopplegget her, og vil gjerne at det skal bli så bra som mulig for å sikre at det blir kjekt å trene. :)

Lenke til kommentar

Hvor langt/lenge må en gå, i hurtig tempo, for at det skal være effektivt sånn for treningens skyld? Jeg går jo med bikkja, og nå er hun gammel nok til at jeg tenkte jeg skulle begynne å gjøre trening av det. Blir lett jogg til våren, da er hun helt utvokst.

Så hvor langt/lenge, og hvor mange ganger i uken bør jeg ta sånne raske turer? Jeg går omtrent så fort jeg klarer, og får opp både pulsen og rødfargen i kinna :p (har dere sett bikkja veit dere lengden på beina hennes, det går unna).

Lenke til kommentar
Har lest litt rundt omkring og funnet ut at det nok vil være smart å trene dynamisk, utholdende styrke (både fordi jeg er nybegynner, men også fordi dette er viktigst på fotballbanen).

7421737[/snapback]

Hvorfor utholdende styrke? Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt meg på et litt lavere repetisjonsantall.

 

Dropp også pushdowns og bicepscurl, og legg heller til markløft og/eller knebøy, ville jeg sagt. Vil du ikke ha begge øvelsene ville jeg rådet deg til enten å alternere mellom dem eller bare kjøre markløft. Begge to bør muligens ikke kjøres samme dag, ettersom de belaster korsryggen en del begge to.

Se hvor lang tid du bruker på dette, føl deg litt frem og vurder selv om du vil splitte det opp. Føler du at mange av muskelgruppene har mer å gi etter en trening bør du splitte det opp. Det samme gjelder om du føler at du ikke får restituert deg godt nok til neste trening (tror jeg neppe skjer).

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje det. Har veldig lite peiling egentlig, men det høres veldig smart ut det du sier. Hva med å senke antallet repetisjoner til for eksempel 8?

Det du sier med markløft og knebøy høres veldig greit ut, jeg syns nok det ble litt vel mye med bicepscurl og pushdown ja. Takk for hjelpen, jeg tror jeg skal se om jeg ikke kan få trent igjennom opplegget på onsdag (for å se hvordan kroppen liker og hvordan tiden strekker til).

Lenke til kommentar
Hvor langt/lenge må en gå, i hurtig tempo, for at det skal være effektivt sånn for treningens skyld? Jeg går jo med bikkja, og nå er hun gammel nok til at jeg tenkte jeg skulle begynne å gjøre trening av det. Blir lett jogg til våren, da er hun helt utvokst.

Så hvor langt/lenge, og hvor mange ganger i uken bør jeg ta sånne raske turer? Jeg går omtrent så fort jeg klarer, og får opp både pulsen og rødfargen i kinna :p (har dere sett bikkja veit dere lengden på beina hennes, det går unna).

7421823[/snapback]

 

Man forbrenner mer av og gå fort du kan en og jogge. Men hvertfall 2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Man forbrenner mer av og gå fort du kan en og jogge. Men hvertfall 2 ganger i uka.

7421908[/snapback]

Nei, egentlig ikke. Man forbrenner mer desto raskere man springer. Forskjellen ligger i hva man forbrenner. Ved å holde pulsen på ca 70% av makspuls vil man angripe fettet i høyere grad enn det man gjør ved jogging/løping (hvor man fort forbrenner muskler i samme slengen)

Lenke til kommentar
Hmm, kanskje det. Har veldig lite peiling egentlig, men det høres veldig smart ut det du sier. Hva med å senke antallet repetisjoner til for eksempel 8?

7421885[/snapback]

Når jeg begynte med styrketrening ble jeg anbefalt å begynne med ca 10 repetisjoner på de fleste øvelser til jeg følte at teknikken satt, for så å gå ned til mellom 6 og 8 etter hvert. Dette føler jeg fungerte veldig fint for meg, og vil anbefale deg det samme :)

 

Det du sier med markløft og knebøy høres veldig greit ut, jeg syns nok det ble litt vel mye med bicepscurl og pushdown ja.

7421885[/snapback]

Lite vits i å bruke såpass mye tid på biceps og triceps da de får en del trening gjennom de andre øvelsene du utfører. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...