Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Er det noen spesielle ting å ta hensyn til for "oss høye" når man først begynner å trene/løfte vekter?

Er for øyeblikket 196 høy, og rundt 80-85 kg og har minimalt med erfaring tidligere. Har blitt fortalt at det viktigste for å bygge muskelmasse vil være å spise, spise, og så spise enda mer, men her er jeg interessert i høre deres input. Og hvordan er det egentlig med forskjellige øvelser? Egner f. eks SS seg like godt for meg som for gjennomsnittlig høye personer?

Frontbøy KAN være lettere en knebøy.

Det er vel ikke mye mer en dette, spørs hva du trener sånn eksakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen spesielle ting å ta hensyn til for "oss høye" når man først begynner å trene/løfte vekter?

Er for øyeblikket 196 høy, og rundt 80-85 kg og har minimalt med erfaring tidligere. Har blitt fortalt at det viktigste for å bygge muskelmasse vil være å spise, spise, og så spise enda mer, men her er jeg interessert i høre deres input. Og hvordan er det egentlig med forskjellige øvelser? Egner f. eks SS seg like godt for meg som for gjennomsnittlig høye personer?

Egentlig ikke noe spesielt å ta hensyn til. Jeg er 193, og kroppen min foretrekker klart frontbøy foran knebøy, men jeg kjører begge. Du må bare ligge i overskudd, løfte tungt og smøre deg med tålmodighet. Det tar tid å få en bra kropp når man er høy, men når man først får muskelmasse ser man beast ut :)

Lenke til kommentar

Lørdag, fridag, chestday og besøk av familie i morgen. Kan det bli bedre?

Leste tidligere her tidligere om en hånds kabel tricep extension (eller hva dyret heter?) og det biter helt sinnsykt.

Du leste korrekt. Den er virkelig fin.

Lenke til kommentar

En annen ting når jeg er i det pratesalige hjørnet. Sliter med at jeg ikke greier mer enn 6 rep nesten uansett vekt på skulderpress. Altså alt fra 22kg til 28kg manualer så stopper det helt opp. Er dette normalt? Aldri slitt med det før.

Lenke til kommentar

Jeg har så latterlig lyst på det kurset. Den fyren gjør veldig mye riktig i mine øyne, og jeg digger videoene hans. Spesielt den delen med at det er stort fokus på skader, og førebygging interresserer meg. Men jeg er rett og slett fattig.

Jelly!!

Det som læres bort i kurset kan du nok fint lære for ganske mange penger mindre andre steder. Jeg vil gå så langt som å si nesten gratis. Misforstå meg rett; Eirik Sandvik har utrolig peiling og skriver/underviser på en fin måte. Spesielt revolusjonerende og unikt er det riktignok ikke. Ihvertfall ikke det jeg har lest/kjøpt.

Lenke til kommentar

Det tenkte jo Sandvik også , jeg har jo også lært hver dag i 12 år nå. Fordelen er jo at man lærer av feil og luker ut og samler alt som er bra.

Men ja , det er ikke eneste løsningen i verden.

Man blir jo sertifisert også så det er en gullgruve for meg.

Man burde iallfall melde seg på nyhetsbrevene så man får med seg artiklene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken verdi har sertifiseringen dersom man ikke kjenner til Sandvik fra før av? "Sertifisert styrkecoach av Eirik Sandvik", men dette blir jo bare enda et navn i ørkenen for de som ikke kjenner til han. Jeg tenker det fortsatt har noen barnesykdommer enda, men er et godt tilbud. Endog noe dyrt.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Kjør bøy hver trening. De dagene du tar mark trener du litt lettere mark og litt lettere bøy.

5x5 mandag

3x5 @80%5RM onsdag + mark 1-2x5@75%5RM

3x3 @85%1RM fredag + 2x1 @90%1RM annenhver fredag

Mandagene (5x5) kjører du som du pleier. Kjør slik at det er tungt, men at du klarer å gjennomføre alle settene med god teknikk. Øk 2.5kg hvis du klarer det. Onsdagene kjører du både mark og bøy, men litt lettere på begge deler. Ofte vil det da være 80% i bøy av det du kjørte på mandagene.

Fredagene kjører du tyngre bøy og lavere reps+sett. Kjør god oppvarming her og prøv litt økning fra fredag til fredag. Selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser.

Prøv dette og gi tilbakemelding på hvordan det fungerer for deg! :)

Enhver mulighet til å gjøre denne tråden bedre i fremtiden griper jeg hensynsløst. ;)

Takk for fine tips wingeer :) Har ikke fått sagt takk nå pga stort trykk på jobb, så jeg har vært for sliten til å henge på diskusjon. Skal testes ut :)

Også vil jeg benytte anledningen til å rante litt nå, nå som jeg først er her inne: Var på restaurant i går med jobben, og skulle ha biff. Hva koster biffen? 290 spenn. Hvor stor er den? 180 gram. 290 kroner, for en fittebiff på 180 gram. Etter mye om og men fikk jeg forhandlet meg frem til 425 kr for en biff på 270 gram. Altså, jeg vet at det suger hardt å spise ute. Dyrt og smått. Men, en biff på 270 er jo mindre enn en fyrstikkeske! Og det kostet arbeidsplassen over 400 kroner! Det blir lenge til jeg spiser ute igjen.. Godt jeg hadde ett halvkilo laks liggende hjemme klar til steking etter denne tåpelige restauranten :p

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Hvordan er det med biceps curl og ez bar? Hva er forskjellen på ez og rett stang? Har alltid brukt ez ettersom jeg mener å ha lest at det forebygger skade i håndledd, men har en kamerat som er veldig påståelig om at rett stang er myyyyye bedre.

Hva er riktig?

Folk sier du ikke får full contraction av biceps med ez. Men det gjør du med rett, uansett så er ez mye bedre for håndleddene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...