Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Dukien, er du her? Har lett litt rundt men vet ikke hvilke tall jeg skal stole på, så jeg stoler på deg. Hvor mange gram kreatin/KV burde vi som trener få i oss per dag? Spørsmålet kommer fra en diskusjon fra en annen del på forumet, jeg har tenkt å sende deg dit når min kunnskap ikke strekker til mer. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dukien, er du her? Har lett litt rundt men vet ikke hvilke tall jeg skal stole på, så jeg stoler på deg. Hvor mange gram kreatin/KV burde vi som trener få i oss per dag? Spørsmålet kommer fra en diskusjon fra en annen del på forumet, jeg har tenkt å sende deg dit når min kunnskap ikke strekker til mer. :p

Skvatt nesten litt når jeg så det røde teksten! :O

 

Dette her gjelder jo for responderer av kreatin: Men den klassiske versjonen som produsentene fortsatt klistrer på etikettene er relative høye doser; gjerne 5 ganger daglig med 5 gram per gang. Strategien bak dette var å øke nivåene raskest mulig. I diverse tidsskrifter som tar for seg clinical sports-nutrision så er det nå holdepunkter at det ikke er nødvendig å innta mer enn mellom 2 og 5 gram daglig til lagrene er fulle. Altså; et eksogent inntak på cirka 2-5 gram per dag vil være nok for å vedlikeholde fulle kreatinlagre. (Avhengig av vektklasse og andel fettfri masse) Jeg har undret meg litt over at produsentene skriver på etikettene hvorfor dem oppfordrer til sykluser/pauser når det ikke er påvist noen bivirkninger som er verdt å nevne for personer med en frisk nyremetabolisme. Det ville jo vært best for bransjen å oppfordre til et høyest mulig opptak, men det gjør dem for så vidt via denne høye startfasen til lagrene er fulle, som ikke er nødvendig.

 

Til slutt i tilfelle det kommer fremtidige spørsmål så vil jeg nevne at den endogene produksjonen av kreatin faller (husk, har det en farmakologisk effekt så har det alltid en bivirkning) :) og det er kanskje akkurat derfor produsenter oppfordrer til pauser/sykluser. Men igjen ; 2-5 gram per dag er plenty for å vedlikeholde lagerne, når på dagen du tar det er av mindre viktighet, her har jeg dog sett en studie hvor den fettfrie massen økte med 1% eller no etter inntak sammenlignet mot kontroll, men denne gruppen fikk koffein, whey, kreatin + dextorose ++ så her er det for mange variabler til å isolere effekten mot kreatin alene. Ved forbehold om jeg husker sistnevnte riktig, (er på ferie) men jeg har sett andre hvor å ta kreatin sammen med karbohydrat gav en signifikant effekt, og det er logisk nok med tanke på at insulin fungerer som en nøkkel til å frakte energi inn til celler.

 

Kort og godt; det eneste tilskuddet jeg anbefaler for personer som ønsker maksimal progresjon for styrke og muskelvekst ved et adekvat makronæring-sammensetning, om du responderer på tilskuddet. :)

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skvatt nesten litt når jeg så det røde teksten! :O

 

Dette her gjelder jo for responderer av kreatin: Men den klassiske versjonen som produsentene fortsatt klistrer på etikettene er relative høye doser; gjerne 5 ganger daglig med 5 gram per gang. Strategien bak dette var å øke nivåene raskest mulig. I diverse tidsskrifter som tar for seg clinical sports-nutrision så er det nå holdepunkter at det ikke er nødvendig å innta mer enn mellom 2 og 5 gram daglig til lagrene er fulle. Altså; et eksogent inntak på cirka 2-5 gram per dag vil være nok for å vedlikeholde fulle kreatinlagre. (Avhengig av vektklasse og andel fettfri masse) Jeg har undret meg litt over at produsentene skriver på etikettene hvorfor dem oppfordrer til sykluser/pauser når det ikke er påvist noen bivirkninger som er verdt å nevne for personer med en frisk nyremetabolisme. Det ville jo vært best for bransjen å oppfordre til et høyest mulig opptak, men det gjør dem for så vidt via denne høye startfasen til lagrene er fulle, som ikke er nødvendig.

 

Til slutt i tilfelle det kommer fremtidige spørsmål så vil jeg nevne at den endogene produksjonen av kreatin faller (husk, har det en farmakologisk effekt så har det alltid en bivirkning) :) og det er kanskje akkurat derfor produsenter oppfordrer til pauser/sykluser. Men igjen ; 2-5 gram per dag er plenty for å vedlikeholde lagerne, når på dagen du tar det er av mindre viktighet, her har jeg dog sett en studie hvor den fettfrie massen økte med 1% eller no etter inntak sammenlignet mot kontroll, men denne gruppen fikk koffein, whey, kreatin + dextorose ++ så her er det for mange variabler til å isolere effekten mot kreatin alene. Ved forbehold om jeg husker sistnevnte riktig, (er på ferie) men jeg har sett andre hvor å ta kreatin sammen med karbohydrat gav en signifikant effekt, og det er logisk nok med tanke på at insulin fungerer som en nøkkel til å frakte energi inn til celler.

 

Kort og godt; det eneste tilskuddet jeg anbefaler for personer som ønsker maksimal progresjon for styrke og muskelvekst ved et adekvat makronæring-sammensetning, om du responderer på tilskuddet. :)

 

Ok, da var det bortimot det samme som det jeg hadde i tankene fra før, men jeg ville ikke være påståelig på akkurat det før jeg hadde hørt det fra deg, skal jeg være ærlig.

Ta det som et kompliment :p

 

 

Edit: Forresten, har du noe imot at jeg copy-paster det svaret inn i førstepost inn under en kategori "trenger du kostholdstilskudd" eller noe?

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Gouldfan: Det er ngen holdepunkter for at proteinpulver vil føre til en bedre økning i fettfri masse gitt at kosten er adekvat, DVs nok. De aller fleste velger å ikke ta med korn & lignende med i "protein-regnskapet" uten å tenke på at BCAA (forgrenende aminosyrer) ikke er den begrensende AS i så og si noen matvarer. Med andre ord så vil du få like gode kilder som proteinpulveret ved å kombinere flere forskjellige matvarer som for eksempel korn og belgvekster, og det er slik befolkningen spiser i dag - ved flere sammensatte proteinkilder i et måltid. Så sant maten ikke er raffinert så finner du svært lite matvarer som har et proteininnhold under <10%.

 

Jo høyere proteinkvalitet jo mindre trenger du, og tidspunktet som du tenker på er underordet. En vanlig brukt påstand er "hurtig absorbering" men denne har nok ikke noe annet enn en praktisk betydning. Kroppen er såpass adaptiv at under de fleste omstendigheter så klarer den å tilpasse seg, alikavel for å fremme en maksimal proteinsyntese og det starter å være 3-4 timer siden siste inntak og du har trent i mellomtiden så ville jeg nok tatt et måltid.

 

Edit: Forresten, har du noe imot at jeg copy-paster det svaret inn i førstepost inn under en kategori "trenger du kostholdstilskudd" eller noe?

Hyggelig. :) Det går fint vet du.

 

Edit2: Her vil jeg si at jeg fortsatt mener at kosttilskudd har en reel plass gitt situasjoner hvor spising av mat gjør det vanskelig. Eksempler kan være stressende hverdag, dårlig appetitt, dårlig økonomi, laktose-intoleranse, melkeallergi (kasein) og lignende. Men det forandrer ikke det faktum at proteinbehovet blir på en generell basis overvurdert.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ernæringsfysiolog og starter på master til høsten, må bare finne ut i hva først. (Enten samfunnsernæring, helsevitenskap eller årstudie i cellebiologi for å ta videre master i biomedisin <-- Fruen din Doffensmithz?) Her kan jeg også avsløre at jeg har søkt en relevant stilling på fylkessykehuset Telemark, i og med at jeg er lokal samt et fair snitt så anser jeg sjansene mine som relative gode til å bli kalt inn til et intervju.

 

I tilfelle du skulle lure på hva en ernæringsfysiolog er så er det kanskje den yngste medisinske vitenskapen. Kunnskapsgrunnlaget vårt baserer seg på viten mellom biokjemi & fysiologi og det har blitt gjort såpass kvantesprang at det er nødvendig med spesialisering. En klinisk ernæringsfysiolog for eksempel jobber da klinisk på sykehus. Det første året deles for øvrig med medisin-studenter så vi har samme fysiologiske grunnlaget.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Dukien, er du her? Har lett litt rundt men vet ikke hvilke tall jeg skal stole på, så jeg stoler på deg. Hvor mange gram kreatin/KV burde vi som trener få i oss per dag? Spørsmålet kommer fra en diskusjon fra en annen del på forumet, jeg har tenkt å sende deg dit når min kunnskap ikke strekker til mer. :p

Jesus jeg sjekket det emnet akkurat nå, det eskalerte fort. :O

 

Som en rask ting, husk at pubmed ikke er en tidsskrift men en database for søking av publikasjoner som er lansert i diverse tidsskrifter.

Lenke til kommentar

Vurderte å lage en ekstensiv, informativ tråd angående vektnedgang siden vi ofte får mange spørsmål om det. Folk er for late til å sjekke alle spoilerne på side 1 og lager seg heller ny tråd om det. I tillegg er det litt wall of text-aktig heller enn fordelt inn i underkategorier (vis nåde, Diskutant :dontgetit:). Tror dere dette trengs? Vil i så fall trenge innskudd fra dere underveis i skrivinga!

Lenke til kommentar

I tillegg er det litt wall of text-aktig heller enn fordelt inn i underkategorier (vis nåde, Diskutant :dontgetit:). Tror dere dette trengs? Vil i så fall trenge innskudd fra dere underveis i skrivinga.

 

HVA? FØRSTEPOSTEN ER OVERSIKTLIG OG FIN, OG MAN MÅ VÆRE HJERNEDAU FOR Å BLI FORVIRRET AV DEN!!! HVA FEILER DET DEG? ER DU HJERNEDAU OGSÅ KANSKJE? GÅ Å LEGG DEG LILLEGUTT! ELLER KANSKJE VI SKAL TA DET UTTAFOR?

 

husk å se eg bak ryggen i nærmeste fremtid. Makan. Den er ryddig sier jeg deg! RYDDIG!

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Som en rask ting, husk at pubmed ikke er en tidsskrift men en database for søking av publikasjoner som er lansert i diverse tidsskrifter.

 

Ja, det gikk litt fort i svingene. Men poenget står vel fortsatt - bruk heller pubmed til å finne skikkelige publikasjoner enn å bruke klikk.no som kilde.

 

Det verste er jo at kildene han brukte til å "motbevise meg" talte jo FOR mitt syn på saker og ting og gjentok det jeg allerede hadde sagt, ikke MOT meg sånn som han la det fram.

 

Spent på å se svaret hans nå. Har enda ikke fått sett noen steder der det står at broteinpulver går rett gjennom og ut baksiden.

Lenke til kommentar

Tror dere dette trengs? Vil i så fall trenge innskudd fra dere underveis i skrivinga!

 

Ikke så dumt. Førsteposten er litt rotete ja.. :-)

Men skal jeg være helt ærlig tror jeg at nybegynnere vil se på en ny tråd også som umulig å komme gjennom og dermed overse den og lage ny tråd likevel.

 

Du skrev at du kunne tenkt deg hjelp til å skrive den: Dersom noe av det jeg allerede har skrevet kan brukes til noe fornuftig, eller deler av det (eller etter du ber meg om å renskrive det skikkelig) så må du bare bruke det for min del.

 

Vi er her for å hjelpe hverandre som igjen skal gjøre sunne og swole! :-)

Lenke til kommentar

Hvordan vet man at man er nonresponder på kreatin? Har brukt kreatin litt av og på, men aldri følt det har gitt meg noe så siste året har jeg egentlig ikke brukt noe kreatin. Samtidig så merker vel folk fint lite gains på det da det er få prosenter det er snakk om i økning. Skal prøve å kjøre en runde til med kreatin nå bare for å se

Lenke til kommentar

Hvordan vet man at man er nonresponder på kreatin? Har brukt kreatin litt av og på, men aldri følt det har gitt meg noe så siste året har jeg egentlig ikke brukt noe kreatin. Samtidig så merker vel folk fint lite gains på det da det er få prosenter det er snakk om i økning. Skal prøve å kjøre en runde til med kreatin nå bare for å se

 

Hvordan bruker du det? Tar du det en time før, og pøser ned på med drøssevis med vann under trening? På min står det vel noe sånt som at man bør bruke det over 1-2 mnd elns så det er ca det jeg har gjort. Er jo ikke godt å si hvor bra det funker ... husker jeg trente noe så teit som 5x5 i benk også skråbenk etter det .. og da gikk det alltid til helvette om jeg ikke hadde kreatinet, men det kan jo ha vært placebo psykisk

Lenke til kommentar

Kretin er ingen kur som man trenger hvile ifra. Et helt naturlig tilskudd man kan bruke 5 g pr dag resten av livet, det er billig og kan ha en liten effekt hos mange. Har du ikke det så har du allerede fulle lagre og trenger ikke bruke kreatin.

 

Mulig det, jeg er ikke lege :D Hva er greien med å stappe i seg mest mulig h-melk? Ser det går igjen på forumet, dere spiser vel andre ting også forhåpentligvis :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...