Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sliter med disiplin i kostholdet og det er en killer for motivasjonen, igår ble det spist -og det ble spist mye og vertfall alt for mye etter klokka 20:00. Føler da at påfølgende og forrige trening blir litt forgives.

Bruker du appen som ble nevnt noen sider tilbake?

Har brukt den i snart en ca to-ukers tid, og den hjelper veldig. De røde talla, og den røde streken er noe man ikke vil se. Derfor blir det lettere å la være å spise noe når man ser hvor mye av dagsinntaket det tar.

 

In other news så er det deeeiilig med framgang igjen! Etter at vekta har stått i ro på 107 i et par mnd tid (økt litt i styrke den tiden), så har jeg nå kommet ned til rundt 104 på den siste uka. Ikke lange tiden før jeg er på to-siffret igjen. Shit is happening!

Endret av uTukt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter med disiplin i kostholdet og det er en killer for motivasjonen, igår ble det spist -og det ble spist mye og vertfall alt for mye etter klokka 20:00. Føler da at påfølgende og forrige trening blir litt forgives.

 

Alle trenger pause Doofen, funnet noe alternativ trening du liker?

Påfølgende og forrige trening blir forgjeves? Er det en gang det er bra å spise for mye, så er det vel mellom to treninger, så frem det ikke blir så lenge mellom hver. Det resulterer jo bare i bra med påfyll etter forrige økt og godt med trykk til neste trening ;) Gå og løft, mann!

Lenke til kommentar

Jeg sliter med disiplin i kostholdet og det er en killer for motivasjonen, igår ble det spist -og det ble spist mye og vertfall alt for mye etter klokka 20:00. Føler da at påfølgende og forrige trening blir litt forgives.

 

For mye som i usunt, eller bare for mye generelt? Either way er det positivt for deg selv i underskudd. En carb refeed "fyller på" glykogenlagrene dine ordentlig og det hjelper på forbrenninga. Om du konstant ligger i underskudd, vil forbrenninga di reduseres parallelt med underskuddet, siden kroppens førsteprioritet er å tilpasse seg for å unngå endringer.

 

Kroppen vil alltid prøve å tilpasse seg, så ved å senke forbrenninga di for å utligne kaloriinntaket, vil den i best mulig grad holde seg stabil. Det er derfor du ved en refeed - som egentlig bør skje ukentlig - bidrar til en mer effektiv og sunn vektnedgang. Merk deg at refeeds kun blir nødvendige på lavere fettprosenter, typ 12% og ned.

 

Edit: kan legge til at du muligens økte en ørliten grad i styrke og masse etter økten fordi du lå i overskudd. Hva gjør det vel med noen ekstra dager deffing? Bare ta deg en god joggetur, du :)

 

Edit2:

In other news så er det deeeiilig med framgang igjen! Etter at vekta har stått i ro på 107 i et par mnd tid (økt litt i styrke den tiden), så har jeg nå kommet ned til rundt 104 på den siste uka. Ikke lange tiden før jeg er på to-siffret igjen. Shit is happening!

 

Herlig! Kjenner jeg blir inspirert bare av å lese slikt :) Keep it up!

Endret av Eloquent
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva synes folk om energiprodukter?

 

Vet ikke hvor sunt det er, men om man er i en nedeperiode så gir det absolutt energi.

 

Jeg tenker da på light-energidrikk som feks light redbull, light Monster osv eller Ginseng, koffein, i værste fall et sånt sverige produkt.

 

Noen formening?

Vanskelig å sitte stille etter en Monster light iaf.

 

Sunt er det sikkert ikke men, skal jo helst drikke kun vann. Selvom det er lightbrus så er det sikkert ikke helt sunt.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så mye usunnere å drikke en light koffein-drikk enn en kaffe?

 

 

Jeg vet ikke. Selv drikker jeg bla light cola i helgen, sånn Zero Cola. Kona har svangerskapsdiabetes også, så det er og en grunn. Synes Zero er godt, i helgen. Den har blitt bedre. Når den først kom smakte den helt elendig. Nå som de har minket søtstoffer synes jeg nesten den smaker bedre enn vanlig coka cola.

 

Så til det som sies å være dårlig med light brus. Når du får i deg kunstig søtstoff, så tror kroppen at det er sukker og begynner å produsere.. fett?

Jeg tror uansett at det er bedre å drikke lightbrus enn vanlig brus, men det beste er vel vann.

 

Har hørt det iallefall, var sjefen på gamle treningsenteret som sa dette. Han var utdannet innen kosthold. Vi har jo ekspertise/studenter her i tråden også. Kanskje de kan si om det stemmer.

 

Ellers har jo kunstige søtstoffer blitt linket til kreft også, uten at det er bevist. Tror ikke jeg lever farlig med en flaske Cola Zero i helgen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hva synes folk om energiprodukter?

 

Vet ikke hvor sunt det er, men om man er i en nedeperiode så gir det absolutt energi.

 

Jeg tenker da på light-energidrikk som feks light redbull, light Monster osv eller Ginseng, koffein, i værste fall et sånt sverige produkt.

 

Noen formening?

Vanskelig å sitte stille etter en Monster light iaf.

 

Sunt er det sikkert ikke men, skal jo helst drikke kun vann. Selvom det er lightbrus så er det sikkert ikke helt sunt.

 

Store mengder er usunt. Små mengder er ikke usunt. Men du skal drikke mye før det blir "usunt"

 

PS: drikker en boks med pepsi max så si hver dag selv, og redbull på treningsdagene.

Endret av joakimz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og med det mener du vel presse albuene forover? Hvorfor det?

 

Og presse albuene under/fremover hjelper på spennet i overkroppen. Mye lettere og holde brystet oppe samt en mer stabil øvre-rygg. Detter albuene bakover kommer som regel overkroppen etter. Derfor presse albuene under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe farlig å drikke lettbrus. Skal søtstoffene bli farlig må du opp i så store mengder at du ville fått problemer med vannforgiftning først. Det som er verdt å tenke på er hvorvidt smaken av noe søtt trigger søtsuget ditt, syreskader på tennene, pengebruk og avhengighet/uvaner.

Endret av AndyPanda
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke noe farlig å drikke lettbrus. Skal søtstoffene bli farlig må du opp i så store mengder at du ville fått problemer med vannforgiftning først. Det som er verdt å tenke på er hvorvidt smaken av noe søtt trigger søtsuget ditt, syreskader på tennene, pengebruk og avhengighet/uvaner.

+1

 

Så er det intet grunnlag per dags dato for å hevde at det er noe annet i koffein i energidrinker som kan gi en "positiv" effekt. (prestasjonsfremmende i enkelte situasjoner/idretter)

Lenke til kommentar

+1

 

Så er det intet grunnlag per dags dato for å hevde at det er noe annet i koffein i energidrinker som kan gi en "positiv" effekt. (prestasjonsfremmende i enkelte situasjoner/idretter)

 

Kan gi mer styrke i løft og press har jeg erfart, mer utholdenhet på Cardio.

 

Gikk på et sånt Sverige-produkt med Guarana, koffein, urter, en gang også, det gav mye energi, men var slit å trene når jeg sluttet. Måtte senke kilovektene et par hakk for å orke.

Lenke til kommentar

Det er faktisk lite til ingenting dokumentasjon at koffen har en prestasjonsfremmende effekt rettet mot styrketrening, men her kan jeg også nevne med at dette er grunnet verre/vanskelige studiedesign. Nyere protokoller viser en del mer lovende resultater. For å sette det i et perspektiv så fant jo NIH en signifikant effekt på rundt 4 minutter ved utholdenhet-idretter, og det er en helt vanvittig ergogen effekt!

 

Ginseng, guarana og diverse urter har man ikke funnet noe/lite holdepunkter til at dette er hverken sannsynlig eller overbevisende per dags dato. Kan også slenge med at alle disse sukkerfrie drikkene som vi liker å anbefale på bekostning av mer energirike drikker gjorde oss lite populære hos tannlege-studentene når vi hadde forelesninger sammen. :(

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...