Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager tror jeg har misforstått.

 

Trodde det var Ove Rytter som nevnte det i Effektiv Bodybuilding, men finner det ikke. Han sier istedet "drikk mye vann før trening".

 

Et eller annet om at salt mat samler vann i kroppen er det eneste jeg har funnet på nett. Og at karbohydrater binder vann. 1gram binder 3gram vann.

 

Vel jeg vet ikke...

 

 

Aner ikke hvor jeg har det fra.

 

Hehehe, jeg har faktisk drukket mindre vann på trening en ganske lang stund.. Det går greit, ikke tegn til dehydrering.

 

Komisk... :)

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet hvor du har dette fra. Tror jeg...

Det har seg slik at når fett blir forbrent vil fettcellen fylles med vann, dette er midlertidig. Når man så karber drar karbs vann ut av fettcellen og cellen imploderer. Omtalt på diverse forum som en "swoosh"... :lol:

Dette er IKKE noe annet enn broscience inntil noen kan verifisere dette, jeg og Dukien har dog diskutert dette tidligere uten å komme frem til noe.

 

Vær dog ALDRI så bestemt som du var når det er snakk om treningsfysiologi, dette er fakta/teori som endrer seg etter humøret til forskerne...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet hvor du har dette fra. Tror jeg...

Det har seg slik at når fett blir forbrent vil fettcellen fylles med vann, dette er midlertidig. Når man så karber drar karbs vann ut av fettcellen og cellen imploderer. Omtalt på diverse forum som en "swoosh"... :lol:

Dette er IKKE noe annet enn broscience inntil noen kan verifisere dette, jeg og Dukien har dog diskutert dette tidligere uten å komme frem til noe.

 

Vær dog ALDRI så bestemt som du var når det er snakk om treningsfysiologi, dette er fakta/teori som endrer seg etter humøret til forskerne...

 

Eg er 100% sikker på at Bicepcurl er løsningen på Legday.

Lenke til kommentar

Beklager tror jeg har misforstått.

Sånt skjer, og forgive and forget og alt det der. Men slik Doffen påpeker til en annen gang trå med noe mer forsiktighet, for grunnen til at jeg valgte å bruke ordet "troll" var grunnet din beskrivelse av at "jeg synset", jeg kunne like gjerne ha hentet min post fra menneskets fysiologi, en del av den aller første modulen i pensum for medisin & ernæringsvitenskap som igjen baserer seg på internasjonal konsensus.

 

Men kan prøve å forklare deg dette på et populærvitenskapelig metode, fett er slik jeg var inne på vårt bufferlager for å overleve, og det ville vært lite logisk og svært uheldig om vårt største bufferlager også skulle binde væske, da hadde vi veid og est ut mye mer og fett hadde mistet mye av sin hensikt som en effektiv lagringkilde. Slik du også fant ut så er det karbohydrater som binder væske, og hvor mye varierer fra litteratur til litteratur men opp til 3gram er det som er beskrevet. (2.7g i snitt) dette som sagt, lagres som glykogen i lever og muskler. (Leverglykogen ca. 100gram og muskelglykogen 400-900gram - hvor sistnevnte er trenbart)

 

Grunnet til denne er også slik Doffen er innpå; elektrontransportkjeden er siste steg for å bygge opp ATP i sitrosyresyklus/Krebs syklus og "avfalls-metabolitter" er karbondioksid som vi puster ut (celleånding, som er grunnnen til at vi puster ut) og vann som vi tisser og svetter ut. Her vil det med andre ord skje en "redoks-reaksjon" og slik navnet lyder så er det noe som blir redusert og noe blir oksidert. En kondensreaksjon på sin side er i dette tilfellet hvor vann blir avspaltet (ADP -->ATP)

 

Uansett, grunnen til at vi har dette glykogenet er for å hurtig bygge opp nytt ATP i og med at sukker-bindingene (forgrenet glykogen) inneholder akkurat denne "oksygen-broen" (mer spesifikt sitter denne broen mellom Alpha 1,4 og alpha 1,6 bindingene) Og her om du ser på den kjemiske strukturen til fett, vann og karbohydrat blir det mer logisk hvorfor evolusjonen har gjort det slikt, karbohydrat er en mye raskere kilde til redanning av ATP enn det fett er, hvor fett da er mer hensiktsmessig som en langsiktig buffer til energi eller som substrat ved aktivitet som er av lav-moderat status.

 

Kortversjonen er altså : Kreatin-fosfat er kroppens buffer for å ha ATP tilgjengelig, så kan vi gjendanne ATP hurtig fra muskelglykogen. Sprintere og styrkeløftere for eksempel er fullstendig avhengig av kreatinfosfat-lagerne da disse varer i ish 4-6 sekunder og ATP blir etter dette hurtig redannet av sukker-lageret som da er glykogen som da igjen binder væske av akkurat alle disse overnevnte grunnene, (reaksjonene hvor vann er nødvendig) denne væsken som brytes er også mye av svetten som vi svetter ut og nok engang fra en evolusjonsmessigs ståsted så hadde vi ikke muligheten til å ta med oss væske til enhver tid så vi er utrolig nok skapt til å være noe dehydrert under jakten for å fange mat og lignende.

 

(For øvrig er det derfor det er hensiktsmessig for en sprinter å være muskuløs, disse har et høyt krav til anaerob arbeid, DVs redannelsen av ATP uten forbruk av oksygen)

Edit: Jeg prøver å huske hvor hurtig resyntesering av ATP fra glykogen er, men nå er jeg tross alt 2000 km unna mine pensumbøker og nettnotatene mine har jeg selvsagt ikke notert det ned, men denne resynteseringen er usaklig raskt!

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har hatt 5 dager med kun drittmat og null trening, kan 5 feitmannsdager gjøre ufattelig skade? Har ihvertfall bestemt meg for at det skal trenes mye!! når jeg kommer hjem igjen.

Omtrent like mye som 5 dager med bra kosthold og regelmessig trening kan hjelpe deg. Med forbehold. Om det er vektnedgang så må du gå like mye i underskudd som du har gått i overskudd.

 

Men selv på sånn halv-kort sikt så er det bare en dråpe i havet. Bare å fortsette med ny motivasjon, og kjøre på. Bare ikke prøv å sulte deg for å ta det igjen på kort tid!

Endret av uTukt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal hjem til mor og far et par uker i dag. Gruer meg litt ettersom mamma har begynt å få bestemortendenser og jeg er på deff. Hun hadde visst sett et bilde av meg på facebook nå nylig og har nå bestemt seg for å fete meg opp igjen. Weehoo.

Lenke til kommentar

I know that feel, bro. I mine øyne ser jeg bare sunnere ut etter deff, og jeg føler meg mer spenstig i kroppen. Når jeg bulket fram til jul så spurte hun om jeg hadde lagt på meg...

 

Det er godt dama gir faen. Hun ser ikke så mye mer forskjell nå sammenlignet med når jeg begynte å trene for et par-tre år siden. Virker som om jeg har valgt riktig dame.

Lenke til kommentar

Har hatt 5 dager med kun drittmat og null trening, kan 5 feitmannsdager gjøre ufattelig skade? Har ihvertfall bestemt meg for at det skal trenes mye!! når jeg kommer hjem igjen.

utskjeielser har lite å si bare de ikke blir en trend. Fem dager ville ikke jeg tenkt på engang. Fokuser på treningen.

 

 

Elsker Cardio elliptical maskinene på Evo. Ikke alle som er bra men disse er sykt bra. Liker ikke å løpe så langt på tredemølle pga ryggen. Men tar 10 min på mølle, på de elliptmaskinene tror jeg det er få begrensninger for tid.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...