Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

DNA :

Han har forsåvidt egentlig rett i at du burde sette opp ett program selv. MEN, inntil du har trent en stund, så kan det være veldig vanskelig å vite hva som er svakheten din. I begynnelsen brukte jeg en del programmer fra nettet (de merket nybegynner) etter en stund gikk jeg over til mer avanserte programmer og forsøkte å justere dem inn etter hvordan jeg selv får maksimal framgang.

Jeg er selv en fan av å ha programmer som inneholder grunnøvelser (markløft, benkpress, skulderpress/militærpress og knebøy) De involverer mange muskelgrupper. Men blir liksom mest det jeg liker.

Programmet du har fungerer sikkert greit. Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være rimelig vanskelig å få inn teknikken på de tre basisøvelsene samtidig (knebøy/mark/benk), har jeg erfart, men hvis du lærer fort/evt har en som kan det skikkelig som du trener med går det fint.

Hvis ikke, sørg for f. eks først få inn benkpress skikkelig, deretter mark deretter knebøy. (valgfri rekkefølge såklart)

Lenke til kommentar
Han på studio hadde nesten aldri hørt om RYP og frarådet å bruke ferdiglagede programmet på internet  :whistle:

7272633[/snapback]

Det sier vel mer om han enn om «ferdiglagde programmer». På en annen side har jeg aldri prøvd det selv, men det er jo ikke akkurat ukjent.

7272698[/snapback]

Ingen personer er like, ingen personer responderer likt på like belastinger, ingen personer restituerer seg likt, osv osv. Så jeg ville ikke ha våget å utale meg om at det sier noe om "han" på studioet.

Lenke til kommentar

Nei, det er sant, og når man skal veilede en på 15 år, er det bedre å ta et nybegynnerprogram man selv kjenner.

Jeg mente bare at det var litt rart at han aldri hadde hørt om RYP. Hvis han mener at det er bedre å bruke programmer på internett (som faktisk er brukt av kjente bb etc), når man har trent en stund, så er det noe annet.

Lenke til kommentar
Nei, det er sant, og når man skal veilede en på 15 år, er det bedre å ta et nybegynnerprogram man selv kjenner.

Jeg mente bare at det var litt rart at han aldri hadde hørt om RYP. Hvis han mener at det er bedre å bruke programmer på internett (som faktisk er brukt av kjente bb etc), når man har trent en stund, så er det noe annet.

7274156[/snapback]

Ja, men husk på at det som kjente bb bruker er ikke laget for Ola Normann. Disse programmene er ofte alt for tøffe, og skaper bare overtrening på 9 av 10 i lengden.

Det med at han ikke har hørt om ryp, trenger ikke bety noe. Det er mange gamle treningsveiledere som har trent seg selv og andre oppover en hel mannsalder, og disse henger ikke på iform.no eller tn.no for å lese om nye trenings hyper. Det er ofte meget lurt å høre på de litt elder, for veldig ofte så vet de best. De har vært med i gamet i mage år og holdt seg skadefrie, mens de har sett andre har kommet og gått.

;)

Lenke til kommentar
Vel ivertfal så sa han: Bruk dette programmet i 4-6 uker så skal jeg sette opp et 4 dagers splitt program til det. Som sagt vil bygge muskler med lave reps er opp i 12 reps nå i nybegynner fasen men vil ned i mindre reps, vet ikke om dette er så lurt men jaja.

7272768[/snapback]

Har fått et lignende program:

Knebøy: 20kg 12x3

Liggende brystpress: 5kg 12x3

Sittende hantelpress: 5kg 12x3

Pulley: 25kg 12x3

Rygghev: 3x10

Sit-up på ball: 3xMAX(som regel 30)

Skulle følge programmet i 5 uker.

Men etter en uke ble jeg lei. For lett egentlig. Så det jeg bestemte meg for var å følge programmet første uke, andre uke tar jeg tyngre vekter, mindre reps:

Liggende brystpress: 12kg 8x3

Sittende hantelpress: 12kg 8x3

Pulley: 50kg 12x3

Resten av programmet det samme.

Tredje uke(som er denne uken) tar jeg middels vekter med 12 rep. :

Liggende brystpress: 8 og 10kg 12x3

Sittende hantelpress: 8 og 10kg 12x3

Pulley: 45kg 12x3

I tillegg prøvde jeg på knebøy først stanga(20kg 12x1 som vanlig), så 30kg 12x1, og til slutt 40kg 12x1. Tror jeg skal fortsette med det siste, bare tre sett.

Også slik fortsetter jeg til slutt, som er den 3 desember. Ut desember vil jeg trene tungt 1 - 2 ganger i uken og spise mye. Til nyåret vil jeg begynne med nytt program men vet ikke hvilket ennå. Vurderer RYP.

Lenke til kommentar
Litt vel lite i knebøy kanskje ? De fleste greier 50kg+ ganske lett. 20kg er jo stanga.

7277565[/snapback]

tillegg prøvde jeg på knebøy først stanga(20kg 12x1 som vanlig), så 30kg 12x1, og til slutt 40kg 12x1. Tror jeg skal fortsette med det siste, bare tre sett.

men kunne kanjse ta mer vekter på etter hvert som jeg blir vant med 40kg. Har aldri tatt knwbøy før jeg begynnte med dette programmet

Endret av MGS3
Lenke til kommentar

Noen som kan gi litt respons på programmet mitt? Det er velding enkelt; 3 split, har ingen faste øvelser, men varierer fra trening til trening (bruker 3-4 øvelser på hver muskel). Slip er splitten:

Dag en: Bryst og skruldre

Dag to: Rygg og triceps

Dag tre: bein og biceps

Trener i tillegg mage og korsrygg hver økt.

Programet fungerer egentlig veldig bra, men trenger bare litt respons. Noen som har forslag til andre måter jeg kan splitte programmet? Eventuelt annet?

- Andreas

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det bare er meg men jeg har alltid sett på det som naturlig å kjøre bryst/triceps sammen, og rygg/biceps eller rygg/skuldre sammen. Det er vel egentlig en smakssak, men det er et greit alternativ å vurdere siden man da vil bruke de samme muskelgruppene gjennom flere av øvelsene på ei økt.

Og korsrygg hver økt, bare pass på at du ikke trener den for hardt. Ta det hvertfall rolig og lytt til kroppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...