Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet det faktisk ikke selv, men have been told so, mener det var noe med avstanden i mellom vektleddene.

Olympisk vektstang er olympisk vektstang, den skal være 2.2 meter lang og veie 20kg.

Men til 400+kg løft stilles det litt andre krav mtp belastning og plass til vektskiver etc. men sånne 1000lbs approved stenger pleier ofte å være litt tykkere/veie mer også.

 

Selv regner jeg alltid med hva stanga veier, uansett om det er EZ, olympisk, safety bar eller hexbar osv. da den er med i vekten som er løftet. :)

Lenke til kommentar

Mener å ha hørt at å bruke EZ-stang til bicepscurls er egentlig "feil", da man holder hendene i feil vinkel, eller noe sånt. Noen som vet hva jeg snakker om?

 

Jeg vet ikke om det er feil, men jeg synes også at det er mer behagelig å curle med EZ-stanga enn ei rett stang.

 

Jeg gjør aldri det, dog bragger jeg ikke om løft, ei heller noterer jeg for annet en personlig bruk :-) bruker nesten konsekvent barbell, så legge til 20 kunne jeg jo også gjort.

 

Ikke for bicepscurl, vel?

Lenke til kommentar

Greit å telle med stanga i tilfelle man bytter treningssenter e.l.

 

Olymipia stang er den mest vanlige på senter og er stort sett 20 kg.

 

 

 

 

Ikke for bicepscurl, vel?

 

Den gangen i året jeg tar Bicepcurl så bruker eg nok ez stang.

 

 

Men det blir jo feil å skrive at du har løftet 40kg i benken om du har 20kg plater på hver side? :p .

 

Progresjonsmessig blir det jo det samme :-)

Lenke til kommentar

 

Olympisk vektstang er olympisk vektstang, den skal være 2.2 meter lang og veie 20kg.

Men til 400+kg løft stilles det litt andre krav mtp belastning og plass til vektskiver etc. men sånne 1000lbs approved stenger pleier ofte å være litt tykkere/veie mer også.

 

Selv regner jeg alltid med hva stanga veier, uansett om det er EZ, olympisk, safety bar eller hexbar osv. da den er med i vekten som er løftet. :)

 

Men skiller det ikke litt i lengden i mellom vektleddene eller har jeg misforstått? :-)

Lenke til kommentar

Noen som kunne være litt behjelping med å forklare puste teknikk & hva du gjør med magen under markløft?

Ved knebøy, så fyller du magen med luft og strammer mage musklene sant?

Ved markløft trekker du inn magen er det sånn? :p

 

Du trekker pusten godt inn - og strammer/presser magen utover. Øke buktrykket.

 

Steg for steg vil det "se" slik ut:

 

1) trekk inn pusten og hold den

2) press ut magen og stram (tenk at noen skal slå deg i magen f.eks, og press magen opp i været)

3) hold dette spennet - men pust ut på vei opp igjen (mer og mer jo tyngre det blir)

4) gjør det samme på neste reps.

 

Spesielt viktig på tunge løft, du kan se på magen som et eget belte, og det er viktig at du lærer deg denne teknikken. Men med et belte vil du øke buktrykket enda mer siden du får noe og presse magen imot/ økt buktrykk.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Trekker inn magen? Du spenner deg opp, strammer magen og kjernen og puster ut mens du drar stanga opp.

 

Ja :p For en stund siden linket jeg til en sånn "vakuum" mage øvelse, også var det noen som kommenterte at det slik man gjør ved markløft får å låse rygg/kjernen.

Mulig det var noen misforståelser

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...