Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Når en løper med sko er det naturlig å lande på hælen. Uten sko lander en gjerne på tåballene og belaster med det mye mindre ryggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi lærte å tråkke på hælen m/rullende steg på gymmen en gang i tiden, og det er dette som har festet seg i hodet mitt, så løper fortsatt sånn. Er det bare tull og fjas?

 

At dere "lærte det" er som å si at læreren "lærte" høyrehendte elever å skrive med høyrehånda. Omkring 80% av de som løper med sko vil lande på hælen med strakt ben. Dette fører til at kneet blir utsatt for ca. 3x kroppsvekt på hvert steg. I tillegg bremser du steget og må akselerere på nytt noe som kaster bort energi.

 

Ved å lande på tåballene eller mellomfot vil du få foten lengre under kroppen noe som ikke bremser eg i like stor grad og det skaper en mykere landing.

 

Ikke for det, flere av de beste løperne i veren lander på hælen så det er veldig individuelt. De som sliter med skader burde prøve å bytte over, de osm ikke gjør det trenger det nok ikke.

Lenke til kommentar

Kosthold eller restitusjon. Sover du nok? Er du i kaloriunderskudd? Har du en fysisk krevende sommerjobb?

 

Kan jo være en kombinasjon av begge deler. Får begynne å logge kostholdet igjen og prøve å være i seng 22.30. Har ikke noe fysisk krevende jobb lenger, så sitter mye stille ellers. Har jo gått greit helt til nå, så kanskje jeg generelt er sliten?

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Jeg løper på tærne. Det er igrunn ingen positive ting ved å lande på hælen, etter min mening hvertfalt.

 

Anbefaler alle som trenger motivasjon til å løpe å lese Christopher McDougall's bok "Born to Run" som det snakkes om i videoen.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt hansker når jeg har trent styrke fram til for en måned siden. Jeg brukte de pga massiv svette i hendene. Jeg kjøpte meg 500mg magnesium kapsler i sverige og har tatt en hver kveld. Svetten er nesten borte, noe som resulterte i at jeg kunne slutte med hansker. Noe av det smarteste jeg har gjort. I tillegg så svetter jeg mindre og sover bedre om varme sommernetter.

 

Grepsstyrken har også blitt kraftig bedre under for eks mark. Økte ti kg dagen etter jeg sluttet med hansker.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt hansker når jeg har trent styrke fram til for en måned siden. Jeg brukte de pga massiv svette i hendene. Jeg kjøpte meg 500mg magnesium kapsler i sverige og har tatt en hver kveld. Svetten er nesten borte, noe som resulterte i at jeg kunne slutte med hansker. Noe av det smarteste jeg har gjort. I tillegg så svetter jeg mindre og sover bedre om varme sommernetter.

 

Grepsstyrken har også blitt kraftig bedre under for eks mark. Økte ti kg dagen etter jeg sluttet med hansker.

 

Hansker.. jeg leste ikke dette..

 

Flytende KALK er noe du kan bruke. Billig, og gull verdt for seriøse folk. :)

Lenke til kommentar

Jeg har sluttet da, O'store Joakimz. Men magnesium på kapsel er også undevurdert i forhold til begrensing av svette. Nå trener jeg fint uten kalk, men skaffer meg kanskje en sokk med det når jeg skal opp på litt tyngre vekter etterhvert. Hvor kan man kjøpe flytende magnesium? Er dette noe jeg smører på før trening eller flere ganger i løpet av treningen?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt hansker når jeg har trent styrke fram til for en måned siden. Jeg brukte de pga massiv svette i hendene. Jeg kjøpte meg 500mg magnesium kapsler i sverige og har tatt en hver kveld. Svetten er nesten borte, noe som resulterte i at jeg kunne slutte med hansker. Noe av det smarteste jeg har gjort. I tillegg så svetter jeg mindre og sover bedre om varme sommernetter.

 

Grepsstyrken har også blitt kraftig bedre under for eks mark. Økte ti kg dagen etter jeg sluttet med hansker.

 

If you insist on wearing gloves whilst weightlifting, just make sure they match your purse.

 

-Rippetoe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sluttet da, O'store Joakimz. Men magnesium på kapsel er også undevurdert i forhold til begrensing av svette. Nå trener jeg fint uten kalk, men skaffer meg kanskje en sokk med det når jeg skal opp på litt tyngre vekter etterhvert. Hvor kan man kjøpe flytende magnesium? Er dette noe jeg smører på før trening eller flere ganger i løpet av treningen?

 

what

 

 

Jeg kjøper på en klatrebutikk/ sportsbutikk. Holder ut nesten året for en 100 lapp. Du kan kline på litt før økten, så skal det holde. Om ikke ta på litt til, men tar du på får mye og for ofte vil det ikke være like bra. Kan også dra det på skuldrene eller i benken før benkpress også, da ligger du bedre klistret i benken. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...