Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.aftenblad...ml#.Ucw3EztA1c8

Betyr dette at hvis du ikke er støl etter en økt, så har man ikke trent godt nok?

Nei. Man er ofte mer støl som nybegynner, eller hvis man har hatt en pause fra treningen. En muskel som ikke er vant til å bli trent, blir støl. Stølhet er derimot ingen faktor på om man har trent godt nok. Jeg blir ikke særlig støl eller sår i musklene lenger.

Vitenskapen bak dette får noen andre stå for.

Lenke til kommentar

Første uka med Starting Strength var ille. Første dagen etter trodde jeg at noe var galt, så ille var det. Å gå ned trapper var nesten umulig. Etter den første uka har jeg derimot nesten aldri vært støl, selv om jeg synes øktene blir tyngre og tyngre hver gang.

Lenke til kommentar

Nei. Man er ofte mer støl som nybegynner, eller hvis man har hatt en pause fra treningen. En muskel som ikke er vant til å bli trent, blir støl. Stølhet er derimot ingen faktor på om man har trent godt nok. Jeg blir ikke særlig støl eller sår i musklene lenger.

Jeg er støl i overkroppen, og det har jeg ikke vært siden jeg startet med å trene. Og jeg har heller ikke hatt noen lang pause fra treningen. Hva skyldes det?

En venn som startet å trene samtidig som meg blir aldri støl når han trener. Varierer det fra person til person?

Derimot blir jeg støl i bena etter hver eneste SL-økt. Hvor lang tid tar det før denne stølheten går bort?

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Det eneste du kan gjøre er å løfte tungt etter evne hver økt. Man kjenner jo om man har gjort ordentlig arbeid på trening. Hvis man bytter øvelser kan man også kjenne noe stølhet, evt. bytter reprange osv.

Det har uansett lite å si. Deilig er det da :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men, det dukker stadig opp problemer. Nå er det korsryggen =/

Jeg prøver å stramme magen som f. når jeg tar diverse øvelser, men jeg kjenner det i korsryggen ofte under knebøy og foroverbøyd roing. Har sjekket teknikk flere ganger, og den skal være på stell.

Det eneste jeg kan tenke meg er at jeg ikke klarer å stramme magen godt nok. Er det noe hensikt å trene mage for å få orden på dette? Eller er det andre ting?

Hvis du kjenner det under øvelsene gjør du noe feil teknisk. Husk at det fint kan se teknisk greit ut, uten at det nødvendigvis er det. F.eks.

Frontbøy føltes jævlig digg ut, vel utenom der stanga lå. Rimelig sår og litt vondt etterpå, vanlig eller bedriten teknikk? Kryssgrep var utrolig mye enklere enn olympisk grep. Tar folk vanligvis mer eller mindre i front kontra vanlig knebøy?

Prøvde litt zercher også, helt konge med variasjon. Har ALDRI sett noen ta front eller zercher før på senteret(lite lokalt).

Hvilket grep kjører folket her ?

Olympisk grep er det eneste grepet. Kryssgrep er selvfølgelig lettere fordi du slipper å spenne opp øvre rygg noe særlig. Å slippe å spenne opp noe i en baseøvelse er generelt en dårlig idé. Det er vanlig at det er litt uvant de første gangene. Går fort over!

Vitenskapen har faktisk ikke noe sikkert svar på hvorfor man blir støl.

Lenke til kommentar

Hvis du kjenner det under øvelsene gjør du noe feil teknisk. Husk at det fint kan se teknisk greit ut, uten at det nødvendigvis er det. F.eks.

Da må jeg terpe mer. Bør jeg satse på å holde meg til lavere vekter frem til jeg er helt sikker? Kanskje dumt å presse seg når man har feil teknikk...

De fant alkohol, men alle visste at det var cognac det gikk i. De hadde da stil.

touring-france-for-over-100-years_517751ff958f9_w587.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...