Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Søk i spesial/jeger tjenestene så får du litt gøy å bryne deg på :-)

Hadde ikke kondisen :p ble anbefalt til å søke på befal av en eller annen grunn men CSS hørtes mer fristende ut.

 

Flørter litt med tanken på å søke GBU etter førstegangstjenesten, får se, er først og fremst CE sertifikatet jeg sikler etter nå.

 

Ah, da kan jeg skrive under på at det er en rimelig hard rekrutt. Har ikke prøvd å være rekrutt noen andre plasser så jeg kan jo ikke akkurat sammenligne, men det er to uker lengre enn normalen. Nærmeste treningstudio er noen hundre meter utenfor leiren.

Så man kan klare å snike seg en tur dit iblant under rekrutten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har veldig stive hamstrings, og er plaget med hoftebøyerne og lyskene. Dette medfører veldig dårlig mobilitet. F.eks så kan jeg ikke ta knebøy, siden jeg såvidt kommer meg ned i 90 graders vinkel, og jeg må slite meg ned, og på grunn av at hamstringene mine er så stive (tror jeg), så kommer ryggen etter, så jeg blir bøyd veldig langt fram.

 

På grunn av at jeg er så skadeplaget, så har treningsgleden -og motivasjonen fått seg en real knekk. Har vel ikke vært inne i treningssenteret på et halvt år nå. Jeg har bestilt Eirik Sandviks' bok "skadeforebyggende trening", noen som har erfaring med den? Håper det er noe der som kan forbedre situasjonen min.

 

Fra før så har jeg blitt behandlet med nåler og trykkbølgebehandling for lyskeskadene hos fysioterapaut. Fysioterapauten mente det var betennelse i muskelfestet. Men det hjelper bare i et par mnd. max. Så når jeg da trener som normalt, så kommer det tilbake sakte men sikkert. Har blitt henvist til MR-scan nå.

 

Så jeg har noen spørsmål:

 

1. siden mange av basisøvelsene involverer hofter og føtter, så sliter jeg med en gang. Hva kan jeg gjøre? Er det noen øvelser som jeg kan bruke i stedet for de basisøvelsene?

 

2. hva kan jeg gjøre for å forbedre situasjonen min? Massasjerulle?

 

Ellers innspill og tips tas imot.

Lenke til kommentar

Hva innebærer "et par mnd vanlig trening"? Dersom du har problemer, får fix, gir faen og fortsetter samme løpet vil det jo selvfølgelig komme tilbake.

Sandvik har mye bra å komme med.

 

Det mest interessante spørsmålet er hva HAR du gjort for å bedre det?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Hva innebærer "et par mnd vanlig trening"? Dersom du har problemer, får fix, gir faen og fortsetter samme løpet vil det jo selvfølgelig komme tilbake.

Sandvik har mye bra å komme med.

 

Det mest interessante spørsmålet er hva HAR du gjort for å bedre det?

 

"Vanlig trening" for meg var 5x5, bare at jeg bytta knebøy med frontbøy - og kjørte veldig lette vekter,

+ fotballtrening 3 ganger i uken og 4x4 intervall 1 gang i uka.

 

Fysioterapauten sa ingenting om at jeg skulle gjøre noe/hva jeg skulle gjøre, så da tenkte jeg ikke noe over det. Vel, det jeg har gjort for å bedre det, er jo å gå til fysioterapaut og tøying, ellers nada, gått mye i tiger balsam kan man jo si.

 

Nå har jeg bestilt Skadeforebyggende trening, så jeg får vel se hva som står der. Kommer vel også til å kjøpe en massasjerull. Tenkte også å begynne 4x4 på sykkel, siden løping er pain.

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

Herregud, poenget til Primer4 er at man ikke har tid til å fokusere på å trene styrke under rekrutten. Det er åpenbart helt riktig. Spør hvilkensomhelst aktiv styrkeløfter eller bygger hvordan det gikk de to månedene. Alt for mye stress og løping til at man får restituert. De fleste får masse treningseffekt av rekrutten, men altså ikke den typen primer4 ønsker.

Lenke til kommentar

Det er som regel ikke noe problem å få trent om kveldene i rekrutten (i alle fall ikke i css, dimmer om 18 dager!), men om man orker er noe annet. Man er som regel ganske sliten om kveldene etter en dag med mye løping, push-ups, ferdigstilling og mye annet faenskap lagførerene finner på.

 

Og primer4, du får nok ikke CE lappen, tror dessverre TT er forbeholdt grenaderer fremover :)

Lenke til kommentar

Herregud, poenget til Primer4 er at man ikke har tid til å fokusere på å trene styrke under rekrutten. Det er åpenbart helt riktig. Spør hvilkensomhelst aktiv styrkeløfter eller bygger hvordan det gikk de to månedene. Alt for mye stress og løping til at man får restituert. De fleste får masse treningseffekt av rekrutten, men altså ikke den typen primer4 ønsker.

 

Så da er vi enige i at det er 2 måneder med noe

Lenke til kommentar

2 måneder med noe ja, men 2 måneder uten gainz. Folk har forskjellige treningsmål, og Primer4 er ganske tydelig på at han trener mer eller mindre utelukkende for masse. Da vil rekrutten ha en klart negativ effekt.

 

Så derfor nevner folk at det et rom for å bruke perioden alternativt, til dømes som deff. Det handler litt om å skape løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...